Lösdrift
Hm, om en häst på 1,5 år har varit på lösdrift i hela sitt liv. Men nu under 1 -1,5 månad varit i box på nätterna. Går det att sätta på lösdrift igen nu under vintern? Det är inte minusgrader ute och det är såklart tillgång till "ligghall" osv. Andledningen är att det kanske kommer en valack snart som behöver en kompis på lösdriften. Vad tycker ni?
Om jag vore dig skulle jag definitift ha ponnyen på lösdrift, jag tror att det är det bästa för dem.
Under förutsättning att ponnyen satt full vinterpäls.
#1 haha, ja. Hon har DEFENETIVT satt vinterpäls mitt lilla ull monster ;) men du ser inget problem med att "börja" med lösdriften nu?:)

inga problem!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Hm, då har jag en följdfråga. Hur får man lösdriften så naturlig som möjlig? Vadd brukar ni ha för grejer så hästen /höstarna ska trivas så Bra som möjligt? :)

Hur menar du? Gärna en kuperad hage med lite träd, det är ju det optimala.
Men iaf en ordentlig ligghall Halm tycker jag fungerar bäst då dom alltid kan äta av den om dom vill samt att jag tycker att fri tillgång på grovfoder är det bästa. Då får dom sitt tuggbehov tillgodosett och fryser inte och har alltid att göra samt att det blir lugnare i flocken. För en kompis är ett måste.
Regler mått mm finns på Jordbruksverkets hemsida.
Tänk på att en nybyggnation/om byggnation kan behöva förprövas - allt beror på hur många hästar du har i hagen och om du har företag avlar mm.
www.gullsmyrastuteri.se
#5 ja, så att hästen trivs på bästa möjliga sätt. Dom har ligghall med halm redan och deras hage är stor, med damm och träd. Jag vet inte om jag kan ha fri tillgång. Men ska försöka, men är inte säker på att det går ihop då den ena tjockisen inte kan ha fri tillgång, tyvärr. Eller vi vågar inte det, då hon en gång "haft" fångvarning. Ligghallen är anpassad så man kan ha lösdrift och ha runt 6-7 hästar i ligghallen. Men då det bara är aktuellt att ha 3 hästar ute dygnet runt & mamma&ett föl som sover inne i box pch är ute om dagarna så funkar det:) sen till våren ska dock fölet och mamma ha lösdrift också:) Men jag tänkte, finns det något mer "mysigt" för dom att ha om nätterna? Det måste ju bli en aning kallt ute även om dom har pälsen?

Nej Kallt blir det inte. Pälsen värmer dom fint!
Testa slowfeeding näten så har dom mat längre.
Hästar "myser ju inte som vi. En kompis och mat är nog bästa myset :)
www.gullsmyrastuteri.se
#7 okej va bra:) har slowfeeding nät i boxen för jag tycker det ser bättre ut än att lägga på marken. Dessutom så tar det längre tid att äta:) super smidigt Jag undrade en annan sak, valacken som vi ska kolla på idag är 1,07 cm något såntdär och mitt sto är bara 84 cm. Dock är ju hon bara 1,5 år. Men är det då smidigast med maten att ha fri tillgång? För tjockisen är också väldigt liten, det är en amerikansk miniatyr häst på typ 70 cm och hon är elva. Är det smidigare med fri tillgång då dom inte alls äter lika mycket?

Ni får väl testa er fram. Personligen tycker jag att en ung växande häst behöver få äta så mycket den vill, dom blir inte för tjocka så länge dom växer.
Dom äldre hästarna får väl motioneras om dom lägger på sig :)
www.gullsmyrastuteri.se
Ursäkta om jag smyger mig in här, men är det någon som VET hur reglerna ser ut för ligghall/vindskydd? Vi ska eventuellt börja bygga ett ganska snart.
Jag tror inte jag hittar något om det på jordbruksverkets hemsida?
Är det (minst) samma storlek som två boxar samt samma takhöjd som i stall som gäller?? (220cm?)
Ser nu att jag skrev "samma storlek som två boxar" och det var ju för att vindskyddet vi ska bygga ska passa för två shettisar, men det borde jag kanske ha skrivit med ;)

www.gullsmyrastuteri.se
#9 så du tror inte det är någon fara med maten i allafall:) skönt! Jag har varit lite fundersam över höjd skillnaderna också.. Tror du det gör någonting med det? Vet ju folk som har små och jätte stora hästar. Jag oroar mig fall hon blir sparkad eller så mest.. Det är ju inte så stor skillnad. Men han ser ju ut som en liten nordsvensk medans hon är så liten..
#10 Tänk på att det är vindskyddets högst respektive lägsta punkt som mäts, dvs från bädden (inte golvet) till lägsta regel/takstol/etc. Mitt tips är att bygga större än minimimått, det är alltid bra med extra plats 
Ja, jag såg nu när jag var in på länken vad extremt fjantigt dumt litet minummåttet är! Kortaste sidan får alltsa vara 80% av 160cm (vad nu det blir)
Ja, vi kommer absolut Bygga större än så :)