Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 4586 ggr
[randi]1
0

slowfoddnät, omöjlig att få tag i.

Jag tror jag blir tokig snart. Det verkar vara helt omöjligt att få tag i dessa nät. Jag skall ha dem i boxarna, så att ättiden blir längre över natten. Gick in på hööks, men det stod inte att de var slut, så jag beställde, men döm till min förvåning, när de blir levererade först om en månad. Jag ger snart upp.

Lena90
1

Caisas shop har mini i lager tror jag som kan levereras omgående, de andra storlekarna var ca 2 veckors leverans tror jag :)

Carpe diem!

PP
0

Jag har väntat i snart två veckor på mina mininät som skulle finnas för omgående leverans, så jag vet inte hur stor vikt man kan lägga vid det "löftet"…

Lena90
0

Kanske har ändrat sig lite nu då :S beställde två mini i slutet av oktober/början av november, stod samma på deras hemsida som nu och jag fick mina snabbt inom en halv vecka/vecka. Nu har jag beställt ett litet för ca två veckor sedan och fick mejl idag att det åker med leverans.

Carpe diem!

sanne
5

Då det blivit sån himla "hype" med dessa slowfeed nät tar de slut så fort de kommer in ( ivf på Hööks) Senaste leveransen var på 2000 nät o alla var redan bokade til postorderkunder o så var de slut igen.. Men de kommer snart in igen.. bästa sättet är att beställa via postorder då de kunderna går före butikesleveranserna  Bara ett tips !

[randi]1
0

Enligt en som jobbar på Hööks där jag bor, tycker att det har blivit helt vansinnigt, med detta nät. En del köper för att inte behöva gå ut så ofta till sina hästar, jag enligt den personen, så finns det de som inte behöver ha nätet, ändå köper det. Men det är synd, att det tar så fort slutFoten i munnen. Får väl hoppas på att det snart skall lugna sig, så man får en chans att köpa det.

sanne
0

Randi Jag jobbar på Hööks huvudkontor / lager i Borås. Själv är jag inte förtjust i dessa nät men större delen av Sverige verkar vara det !

Annette
5

#5. Det beror väl på hur näten används och vilken storlek man har.

Mina hästar utfodras lika ofta som när de åt utan nät, men tack vare näten förlängs ättiden med flera timmar och det blir inte så långt mellan målen som det blev förut. Det känns gott i min mage med Glad.

Alternativet för mig är att ställa ut en hel storbal i hagen, men jag vill inte ha vissa matvrak på fri tillgång och dessutom tycker jag att jag får sämre koll på om balen skulle vara dålig på något ställe.

Hanna-D
4

Förutom de fördelar som redan nämnts är det betydligt mer hygieniskt och ekonomiskt att fodra i nät, inget spill eller nedtrampat hö som blandas med bajs. Jag fodrar alltid i nät men dessa är alltid fulla så de har fri tillgång.

Maliiin
11

Jag tillhör väl den kategorin då som köpt för att slippa åka till stallet å luncha Flört

Skämt å sido. Men anledningen till att jag köpte var dels för att hästarna inte skulle behöva äta höet från backen när vi hade som lerigast här.

Sen nu på vintern ger vi våra hästar hö morgon, lunch, middag och kväll. Dock så kör det alltid ihop sig med lunchen då jag jobbar i stort sett varje dag från morgon till sen eftermiddag/kväll och inte har någon som kan ge lunch.
Så ger jag på morgonen vid 8 så tar det slut framåt 15 på dagen. Å ibland finns det till och med kvar när jag tar in. Så då anser jag att det är bättre å ge i nät än att hästarna ska få frukost vid 8 på morgonen å sen nästa mål vid 17.

Jag upplever med att hästarna tar det lugnare med ätandet sen de fick näten. Innan vräkte dom i sig allt hö på en timme. Ingen lämnade högarna förrän varenda strå var slut.
Nu äter de lite sen går de undan å sen äter de lite till efter ett tag.
Och det tycker jag är positivt Glad

Så jag ger tummen upp för näten!

Annette
0

#4. Stämmer det att man kan beställa via postorder och hämta i en butik och på så vis slippa frakt och expeditionsavgift?

[Billan]
3

Detta med fodernät är nog bland det bästa med utfodringen idag.

Mina hästar väljer att äta ur nätet även om det serveras hö på backen. Nöjda glada hästar och den glupskhet de hade tidigare har försvunnit.

Jag har också näten fulla hela tiden, fri tillgång…

stallostby
0

Använder bara hönät vid transport!

Om näten är fulla hela tiden, får de i sig maten då?

SofieN
0

#10 Stämmer bra!

/Sofie som också jobbar på Hööks, fast i en butik :)

[Billan]
0

# 12

Man ser naturligtvis till att näten aldrig blir tomma. Förstår du då ?

Annette
1

#13. Vad bra Glad.

Om jag beställer via nätet skriver jag då att jag vill hämta det i en butik i meddelandefältet? (Nu när vi äntligen har fått Hööks till Skövde var det länge sedan jag beställde så jag minns inte riktigt hur det är utformat.)

sanne
0

Annette. Du kan nog välja utlämnings ställe. Men jag kan kolla på måndag hur man gör.

Annette
0

#16. Det gick att välja utlämningsställe. Jag beställde igår. Synd att jag inte väntade tills idag, eftersom det är 20% på valfri stallutrustning bara idag.

sanne
0

#17 Det var mer än vad jag visst om.. men undra om du kan makulera din första order o lägga en ny.. jag hade kunnat hjälpa dig, men jag jobbar ju inte idag o din order lär ju komma ut på måndag..

hoppas det löser sig !

cinna
0

Fanns inget om 20% idag när jag lade min beställning…?

Fundersam dock om varför det sår postförskott som betalningsalternativ när jag valt hämta i butik Obestämd Nåja, det löser sig nog när paketet kommer Glad

Annette
0

Hööks har en julkaleder varj dag. Man får logga in på Mina sidor och aktivera erbjudandet. Det kan tyvärr inte utnyttjas i butik utan endast på postorder.

#18. Tack Sanne. Det är ju inte så många kronor det handlar om så det spelar ingen roll att jag missade erbjudandet. Men lite lustigt är det ju att jag beställde igår kväll :)

#19. Har samma fundering som dig ang betalningen. Annars är det ju väldigt bra att kunna hämta i en butik tycker jag.

Kris_J
0

Det står att ev rabatter justeras i steg 4, men ingen rabatt syns. Har försökt att bestella ett par gånger nu. Vågar inte gå vidare till steg 5, vill ju ha rabatten!

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

#21. Har du aktiverat rabatten på "Mina sidor"?

Kris_J
0

#21 Ja jag försökte flera gånger.

sanne
0

om det inte har fungerat, så får ni ringa kundtjänst o tala om detta så fixar dom det säkert

ni kan ringa 020-691000, gratis mellan 8.30-16.30 om ni vill prata med någon.

Kris_J
0

Tack Sanne :-) Ska testa det, skrev också i meddelande rutan att det inte funkade.

Milla
0

Vi använder oss av trailer nät från harald nyborg och dom fungerar kanon bra! Vi har två st per storbal och jag ser det bara positivt med näten. Inget spill alls och dom får i sig det dom ska men på lite längre tid.

Förra balen som vi nätade tog dom 12 dagar att äta upp, denna balen som vi satte in nu är nästan slut men inget spill alls och den har stått i 5 dagar men vi har haft rejält kallt också så visst får dom i sig det dom ska.

Är super nöjd med näten!

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

RebeckaSvensson
0

#26 Har du någon bild att visa på hur det ser ut?

Milla
0

nope men kan fota i morgon

RebeckaSvensson
0

#28 Det får du gärna göra.

abbe75
0

Kolla med Frida Stensson på http://www.joyriding.se/26901734 hon säljer såna nät.

Milla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här Rebecka kommer våra nät.

Milla
0
sofiek90
0

Om någon är intresserad har jag ett ministär från Caisas. Det är inte använt, utan det blev liksom över från beställningen då vi var flera som beställde tillsammans och jag var tvungen att lägga ut för att en person hoppade av i sista stund. Jag vill inte ha nätet själv och säljer det därför vidare om intresse finns. Skicka pm vid intresse! Ev. Frakt betalas av köparen. Finns i Göteborg, men kan ta med det till Stockholm då jag ska dit under helgen.

MVH

Sofie

Hanna-D
0

#31 Hur fäster du nätet på balen? Äter de sig inte igenom plasten?

Milla
0

#31 jag gör små hål i plasten och drar band igenom. Skulle dom börja äta igenom plasten så drar jag bara nätet ner om hålet

Annette
0

#35. Har du kvar nätet/snörena runt balen då eftersom inte all plast är borttagen? Är du inte rädd att de skall fastna i det med tex tänderna och göra sig illa?

susanne-s
0

… eller svälja!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

SofieN
0

Dessutom lär ju inte ätställningen för hästen vara den bästa.

Milla
0

Dom får i sig precis lika mkt "skit" så här än om vi ställer in balen UTAN nät. Naturligtvis så ser vi ju till så att trådar och annat plockas bort efter hand som dom äter neråt i samma takt som vi tar bort plasten. Vi har dom utanför huset och ser dom flera gånger om dagen. Det enda som har tillkommit från alla andra vintrar sen 2001 är nätet runt balarna så dom äter långsammare.

"38 när vi ställde in hela barlar så började dom alltid uppifrån så dom tycker nog att ätställningen är helt ok Flört

Annette
0

Det klart att dom äter uppifrån om balen ligger ner. Det måste väl vara omöjligt att dra ut maten från botten eller toppan. Eftersom balarna är rullade så måste de ju lindas av.

Tycker skaderisken verkar stor med det utfodringssättet. Det måste väl ändå vara lätt hänt att de får i sig nät eller plast, eller fastnar.

RebeckaSvensson
0

#31 Tack för bilden Milla! Jag har också köpt nät från Harald Nyborg men försöker få till ett bra sätt att fästa näten över balarna efter att de är inrullade i utfodningsplatserna. Någon gång får jag kanske till det…

imp123
0

caisas shop har slow feed net, finns på nätet, lycka till!Glad

Annette
0

#42. De har ganska lång leveranstid för tillfället. TS sökte nät omedelbart.

sofiek90
0

När jag och ett gäng andra människor beställde från caisas var lev. tiden på ca 3 veckor. När jag mailade och frågade fick jag till svar att de får ca 150 nät/vecka och har många beställningar..

MVH

Sofie

jolenelarsson
0

Nu vet inte jag vart alla bor som skrivit att de letar efter näten, men igår var jag på Sharpman i Mjölby (östergötland) och där fanns Caisas SMHN i alla storlekar. De var inte dyrare än de som säljs från Caisas hemsida. Ett tips bara, om ni bor i närheten.

[randi]1
0

#45, tyvärr bor jag i Västra Götaland, så det blir svårt att ta sig dit, men någon gång skall jag väl få tag i dem via Hööks.

#26 jag skall ha dem i boxarna, så att ättiden förlängs på natten, och då måste jag i så fall sy ihop dem, och det kan jag inte, så jag får hålla mig till nätet på Hööks.

Annette
0

Jag beställde nät från Hööks förra helgen. De beräknas levereras 5 januari.

[randi]1
0

# 47, Jag får skicka efter, men så är jag otålig och vill ha två direktSkäms, får öva upp tålamodet lite. Tack för era svar.

stallostby
0

#14 Nä förstår inte! på hur lång tid gör de små runda hårbollarna slut på tre kilo? ( i sådant nät?)

sanne
0

Annette, dina skickades igår !

Hööks skickade ut nästan 500 nät igår, vill ni vara säkra på att få även denna leveransen så skynda er o lägg order på dem, de kommer ta slut snabbt !

lillolga
1

#49. Hon menar nog att hon fyller på maten i näten hela tiden innan de tar slut i dom, därav av att de alltid är mat i dom. 3 kg beror på hur många hästar du har, men jag törs nog lova att de fördubblar ät tiden, säg de tog slut på 2 timmar förr så räcker de nog 4 timmar med nät.

Charlotte-J
0

Sharpman har webbshop!!

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

#50. Oj, vad bra! Flera veckor tidigare än beräknat Glad.

sanne
0

Annette. Jag kom på att det går till butik. Finns där på annandagen skulle jag tro.

[Billan]
1

# 49

Vill man inte förstå så…..

Det går i en bal på 12 kg hö i mina nät, fördelat på tre vuxna och ett föl räcker det rätt länge. Har dessutom två sådana nät i hagen.

Kris_J
2

Hämtade ut mina nya nät idag. Är lite ledsen över att behöva gnälla, men de näten jag fick för några veckor sedan har lite trista skavanker. På ett har de göna lossat lite nere i ena kanten och på två andra har det nötts hål i det gröna på "hällan" man hänger upp nätet i. De näten jag köpte från caisashop (helvita) och använt över ett år har inte nötts alls.

Hanna-D
2

#56 Är väl som allt annat, man får vad man betalar för… Har tyvärr inte så höga tankar om Hööks och deras grejers kvalité…

[randi]1
0

# 57 Jag har hittills varit nöjd med det som jag köpt på Hööks, men det är kanske tycke och smak.

Kris_J
0

#57 Ja det det är ju ofta så att man får vad man betelar för Flört

Det som varit positivt hittils med Hööksnäten är att det inte blivit lika hårda  som de andra vid kraftigare kyla. Men jag slopar näten helt när det är riktigt kallt. Vet inte om slitage gör att näten suger åt sig vätska som sedan fryser, och stelfrusna nät gör det svårt för hästarna att äta, jag vill inte att de får mindre mat ju kallare det är.

Annette
1

Jag brukar torka näten i sadelkammaren en stund innan jag fyller dem.

Kris_J
0

#60 Jag torkar dem också men de blir ju frusna ganska fort igen när de börjar äta.

cinna
0

# 56, Kris: Var det de näten du beställde runt den 9e?

Beställde mina samma dag, men har inte fått dem än. Nu står det ju iofs att de inte ska levereras förrens i början av januari, men lite fundersam över postgången blir man om så är fallet…

Kris_J
0

#62 Ja. De kanske inte hunnit skicka alla. Sedan kan de ju också bero på utlämningsstället att de inte registrerat att de kommit. Har råkat ut för det en gång.

Anna-Karin
0

Jag beställde mina i onsdags och fick dem igår… det gick snabbt från Hööks…

sanne
0

Cinna, det skickades ut nära 500 nät torsdag, fredag, men har du sms avisering ? annars tar det ju extra dagar för avin som ska ut m posten också.,

det är säkert på väg !

cinna
0

Det skulle komma till butiken här i Linköping. Men jag kan träna mitt tålamod ett par dagar till. Det är ju Jul! Flört

Annette
0

#66. Men även om det kommer till butiken så måste det ju meddelas dig på något sätt, antingen via avi på posten eller via SMS.

sanne
0

Cinna du får ta i beräkning att det går ej leveranser till alla butiker varje dag. Förhoppningsvis kommer det i mellandagarna. Åter så går postorder fortast !

Absolutpea
0

Jag har en fråga. Om jag köper två 10 kgs hönät. Räcker det till 4 hästar pch hur ofta behöver jag fylla dom?

stallostby
0

#51 Tack för ditt vänliga svar!! (Glömde smileyn efter, folk på ifokus verkar inte ha humor utan har alltid taggarna utåt, varför?) Är ändå rädd för att tottona ska fastna i näten, men man kan väl hang them high somwhere..

cinna
0

# 66 o 67: Inget SMS så här långt, men som sagt var, paketet kommer väl vad det lider. Glad

[FaunaFlora]
0

Ställer mig väl också till skaran som väntar på nät, beställde två stycken i början av december. Det står att jag ska få dom (eller om det va att dom skulle skickas) den femte januari……

Annette
1

Måste berömma Hööks i Skövde för mycket god service :) De ringde för en stund sedan och meddelade att mitt paket kommit.

cinna
1

…och Linköpingsbutiken ringde för ett par timmar sedan och meddelade att min nät fanns för avhämtning där! Skrattande

Gemine
0

http://www.blocket.se/lulea/Honat_for_hastar_43200077.htm?ca=1_9&w=0&last=1

Jag har köpt ett 3x3m och delat det i hälften och virkat ihop sidorna. Har sedan hängt upp det med 3 karbinhakar på gavelväggen på vindskyddet. De rymmer 2 knippen med hö vardera. Kanoners!

susanne-s
0

Precis det nätet har jag i min ena hage över en rundbal, jag kan tycka att det är lite för grovt och hårt..
Har ett annat - som jag inte minns var jag köpte det, och det är bättrre.
Tunnare tråd inte så "plastigt" och fäljsammare.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se