Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 13915 ggr
[FaunaFlora]
7

Bild på ditt stall!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan inte ni visa bilder på stallen där era shettisar bor? Eller om ni har dom på lösdrift så bild på ligghallen, tex..

Det vore extra kul om några med riktigt små stall ville visa bilder, alltså stall med typ två boxar :)

I vår lada där vi byggt/håller på och bygger så är det bara en stor dubbelbox och skötselyta samt en förrådsdel.

Bilden är inte på ett färdigresultat men det är ungfär vad jag har att visa just nu. Det där är innan fönster etc..

[[AcsJulia]]
0

Jag kommer åter med bild senare, har tyvärr inget nu! Glad

Hanna-D
3

Bild på stonas lösdrift innan den ströades upp och innan köldridån kom upp.

Hanna-D
11

Och efter…

Hanna-D
5

Stallet är för närvarande utblåst förutom två boxar som sparats ifall någon skulle bli sjuk. Ska gjuta om golvet så fort vädret tillåter (dvs i vår) och sedan bygga nya boxar.

[FaunaFlora]
0

Men gud vad snyggt med stenvägg!

Hur bra funkar det med köldridå? Trivs hästarna med den?
Vi ska bygga vindskydd också och funderar på om man ska offra lite estetik och sätta upp köldridå..?

Och… haha. katten!

Hanna-D
0

#5 Det fungerar mycket bra med köldridån och hästarna bryr sig inte alls om den, de står ofta och vilar med plastremsorna på ryggen Glad

Charlotte-Aveback
1

#4: Kul med den klättrande katten! Skrattande

Anna-karinS
4

Så här bor mina killar, det är 9 kvadrats boxar.

Anna-karinS
1

Här är sadelkammaren och höförrådet under uppbyggnad. Står mitt i mot varandra.

AnnaLenaK
9

I mitt stall (en ombyggd fd koladugård) finns sju större boxar. I två av boxarna bor mina får på vintern. En box används som förråd..

AnnaLenaK
4

Har en ligghall/vindskydd också. Den är på 18 kvadrat. Jag har dock varit tvungen att dela av den eftersom min vuxna valack är lite glad för ston som brunstar ;-)

ThiffannyJ
11

Här är bild på en del av vårt stall. Nytvättat, varför det är så blött Flört

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Lena90
0

Vart har du skaffat köldridån någonstans? Har haft tankar på något sånt själv. Hur var det att vänja in hästarna vid den? Satte du upp den direkt eller hur gjorde du? Tycker det verkar vara en smart idé :)

Carpe diem!

[FaunaFlora]
0

Åh vad fint ni har det!

Om vi städar ur i ladan/stallet idag från massor av byggrejer kanske jag kan visa lite bättre bilder, men det är ju som sagt inte helt kart än..

Lena90
0

Glömde men mitt inlägg ovan var ställd mot #3 :)

Carpe diem!

[FaunaFlora]
0

#8 Anna-Karin S

Hur tycker du att det funkar med uteboxar? Har aldrig varit någonstans där det funnits såna så jag har ingen erfarenhet, är det utomhustemp hela tiden i boxen? Är det praktiskt med diverse skötsel? Tänker att alt antagligen sker utomhus? Eller har ni ett "vanligt" traditionellt stall också?

[FaunaFlora]
1

Bilder från idag.

[FaunaFlora]
0

Bilder från idag.

[FaunaFlora]
0

Bilder från idag.

Det ska in mer fönster och det ser ju ganska trist ut än när det inte är färdigmålat än, det som är vitt är ju bara grundat, vet inte vad jag ska för nyans sen?

Det bor alltså inga hästar här än :)

Lena90
1

#19 Fint :) Ni behöver ju verkligen inte bekymra er om takhöjden ;)

Carpe diem!

[FaunaFlora]
0

#19 Tack! Men jag tror faktiskt det blir bättre sen, det ser lite skabbigt ut på bilderna känner jag :)

Nej takhöjden lär inte vara ett problem ;) Jag funderade ett tag på att låta killen bygga ett innertak men jag kunde inte komma på ett hållbart argument att förhandla med så det får bli öppet till nock :)

Milla
1

Här kommer stall 1 som det ser ut nu, det ska byggas om lite så fort jag får rätt på alla papper som ska in till förprövningen

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Milla
1

Stall 2 som ska byggas om helt. Dom två stora boxarna ska bort och det ska in 6 st shettisboxar

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Anna-karinS
1

#16 vilket superfint stall du har. Det var verkligen snyggt med vitt på väggarna,

Jag tycker att det funkar jätte bra med uteboxar. Jag använder dom som lösdrift dvs det står öppet dygnet runt så dom kan gå som dom vill men dom står alltid i samma box iallafall.Glad Jag har även en stallgång i den andra byggnaden med extra mycket belysning och plattor på golvet för att underlätta för vet och hovis. jag har den dagliga skötseln  där och  jag kan stänga in dom vid sjukdom m.m.

Bilden är från när vi höll på att bygga….

Hanna-D
2

#7 Hon är med överallt… Glad

#13 www.lantbutiken.se Finns på andra ställen men dessa var billigast när jag jämförde. Jag satte upp dem direkt, de flesta var nyfikna och brydde sig inte alls om remsorna, någon var lite misstänksam och den ledde jag in och ut ett par gånger och sedan var det bra med det.

Mini-Angel
3

Mitt stall =)

Totalt 9 boxar

Mini-Angel
3

En till

Mini-Angel
2

Och sista =)

Absolutpea
0

#28 har du lust att ta kort på bara boxarna? :)

Absolutpea
0

Alltså på bara en box så man ser hur dom ser ut:)

Denna kommentar har tagits bort.
Mini-Angel
0

#29 menar du invändigt liksom? Kan fota det imorrn,pållarna sover nu Flört

Absolutpea
0

#32 ja menar invändigt:)

[FaunaFlora]
0

Hur höga boxväggar har ni alla i era shettisboxar?

Jag hoppas verkligen vi kom fram till en bra höjd. Vill ju att dom ska se ut utan att få nackspärr men inte kunna hoppa ut ;)

Mmia
2

#28 är du inte rädd för att din shetlandsponny hoppar upp och fastnar mellan plankorna i dörren och bryter benen ?

Annette
0

#35. Jag tänkte samma sak. Fina boxdörrar men stor skaderisk. Det räcker ju med att ponnyn krafsar med hoven och får in en fot mellan plankorna och fastnar.

SandraO
0

Ni som har gamla ladugårdar, har ni fått göra något åt tak eller golv ( tänker på takhöjden) Vilket är smidigast?

Hanna-D
0

#37 Vi har höjt taket.

AnnaLenaK
0

#37  Här var det hyfsad takhöjd från början men jag har gjutit om merparten av golvet eftersom vi rev flera foderbord.

Ellinor Johansson
1

Nu har jag kollat måtten i stallet. Boxväggarna är 85 cm och baksidan på boxen är 115 cm. Vi har både mini och standard i boxarna. Takhöjden är 245 cm

Ellinor Johansson
2

Vi byggde "hingst boxana" först när vi fixade till stallet. Vi hade inte så stor erfarenhet av hingstar så vi byggde höga mellanväggar mellan varje box. Idag kan jag konstatera att vi tänkte helt fel. Det blir mycket lugnare när hingstarna stå i de vanliga boxarna och kan hälsa på varnadera över boxväggen.

cBrodin
0

Försökte hitta en bild på hela stallet, men hade tyvärr ingen ny. Här är i alla fall en på min shettis box.
När vi flytta hästarna till denna gård var där ingen boxdörr utan detta utrymme användes till foder. Sen sattes dörren upp och väggen togs bort för att ha en fölbox. Men då det inte blev några föl så fick jag möjligheten att sätta tillbaka väggen och ha en shettis där. Tanken var att han bara skulle vara där tillfälligt för att sen gå på lösdrift. Men lösdriften blev aldrig byggd och han älskar sin box. Så han bor där nu permanent. Vi har försökt flytta han till en större box för att han ska ha mer yta, även om boxen är godkänd. Men han står vid dörren då och smiter in i sin gammla. Han trivs med att kunna se ut ur sin box och han kan även se in i andra stallet så han har koll på läget. Där boxdörren är utsågad har den samma höjd som hans manke.

Mini-Angel
1

#35 och #36 Inte det minsta,har haft dessa i många år nu till både föl o hingstar o har aldrig ens varit i närheten av att fastna på något vis =)

Ponnysarna (minisar)har mkt smalare ben o hovar än vad springorna är. Dörrarna är så låga att dom står o hänger över o ser allt o är inte intresserade av att försöka ta sig ut Glad

UG
8

Hemma hos oss i varmstallet. Två boxar, C-ponnymått. Sedan har vi även lösdrifterna. Köket har varm- och kallvatten, elurtag, vask och ho. Det är det gamla köket från boningshuset, som vi bytte ut. Marcus satte in det i stallet istället för att slänga.

UG
2

I bakgrunden: vårt stall. Vi håller varmgrader via luftvärmepump. Lösdriften är om längans vänstra kortsida.

UG
4

Lösdriften

[FaunaFlora]
0

Gudars så fint ni har det :) Och vilken lyx med värsta köket i stallet. Sjäv kommer jag få konka vatten från huset. På sommaren går det ju an då det bara är att ta en vattenslang men det blir nog en lite tråkigare syssla på vintern ;)

Anna-karinS
1

#47 jag tar dunkar på vintern som jag trär ett grimskaft genom och sen runt höfterna, sen är det bara att gå….. Väldigt enkelt och inte alls jobbigt:-)

[FaunaFlora]
0

48# Skönt att höra! Bra tips :)

[FaunaFlora]
0

Tog lite mer bilder idag, med mobilen. Den stora bruna dörren är in till förrådet, nu är det bara hagstolp där inne, en snickarbänk och en gammal släde. Men det dröjer nog inte innan det är knökfullt.

[FaunaFlora]
1

Och såhär ser det ut inne i dubbelboxen. Ännu väldigt obebodd som synes :(

bläsen
0

Jag har gjort om storhästboxarna 2st, med varsin shettisdörr.

Dom stora dörrarna som man drar fram och tillbaka finns kvar och jag kan dra för dom om en storing kommer på besök, inte hunnit betsa shettisdörrarna ännu.

Min stallgång är ganska lite men jag har tänkt renovera utrymmet brevid boxarna och göra en selkammare och helst gjuta nytt golv så jag kan stå där och sela ponnysarna,

Annat att göra är att byta ut stalldörren, jag har både köpt och målat dom men inte monterat ännu.

Ja när jag beskriver det hela så låter det som ett rivningsobjekt men det är faktiskt bra!

Shettisblasen.se

shettisar, utställning, körning och pyssel.

Annelie-P
5

Vårt stall med sex boxar 4-8 m2.

Annelie-P
9

De två minsta boxarna.

AnnaLenaK
1

#54 Så otroligt fint… Det måste vara en fröjd för såväl tvåbenta som fyrbenta att vistas där…  :-)

cinna
0

Jisses vad fina stall ni har! Skrattande

En fundering dock: Hur bär ni er åt för att inte hästarna ska gnaga någonstans på träinredningen? Så vitt jag kan se så är det inte någon som har stålkanter på boxarna. Så vad har ni för färg/bets på väggarna för att få behålla dem så fina?

[FaunaFlora]
0

#53 #54

WOW! Finaste jag sett! Vilken dröm :)

Annelie-P
2

#55, 57: Tack, njuter varje sekund jag är där Skrattande

#56: Har bara vanling trälasyr. Ytterväggarna är putsad leca med putsfärg. Min tanke är att om det börjar gnagas hejdlöst ska jag metallsko kanterna.

[FaunaFlora]
0

Vad ligger tempen på inne istallet i förhållande till ute när ni har den takhöjden?

Har ni ritat stallet själva? :)

sofiek90
0

Jag har sänkt mellanväggen så de tre översta plankorna på bilden är borta och dom kan se varandra både över mellanväggen och när de tittar ut över boxdörrarna. Dörrarna är på ca 80 cm.

MVH

Sofie

ThiffannyJ
0

Vilket kanonfint stall du har fått Annelie!! Wow! Skrattande

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Annelie-P
1

#58: Vet inte temperaturen exakt, det är några grader varmare inne i stallet än ute men det skiljer nog inte så mycket. Det är ett kallstall med självdrag, har inluft längs hela takfoten båda sidor och frånluft genom två trummor i nock. Det är mycket luft i och med hög takhöjd och öppet upp i nock.

Jag har ritat helt själv, men har givetvis följt alla mått och bestämmelser som finns. Har en snäll man som sedan följt mina önskemål Glad

#61: Tackar!

Charlotte-Aveback
0

#62: Ert stall är helt fantastiskt fint, Annelie! Skönt med en snäll man som genomför ens drömmar! Glad

AusaBausa
2

Herregud vilka stall ni har! Allihop är ju drömstall..

vågar knappt visa foton på min lösdrift..men jag gör det ändå bara för att ni ska kunna njuta liiiite mer över era fina stall Tungan uteFlört

AusaBausa
0

o här är utgången.. funderat på köldvägg där men det var ju itne jätte länge vi hade kallt här nere o nu ligger det på plus så avvaktar lite till

Har också ett gigantisk sadelkammare men den har jag inget foto på och sen har hästarna tillgång till 5 ha hage o om de smiter igenom staketet in i nästa del så har de hela 31 ha att leka på mina 4 pållar..

Annelie-P
1

#63: Tack! En arbetsvillig och snäll man är en förutsättning för stallbygge Glad

[FaunaFlora]
0

Annelie P

Av ren nyfikenhet, hur har ni löst det med sjukbox?

Vi har ju också ett kallstall, då vi har boxarna i en lada :)

Annelie-P
1

#67: Det här med krav på sjukbox tycker jag är intressant. Är hästen så sjuk antar jag att den befinner sig på en hästklinik. Men hur som helst, vi har löst det som så att en av boxarna snabbt går att bygga igen i vägg och tak med hjälp av isolerade skivor, den blir som ett rum i stallet. Sedan upphängningsbar lampa i "det nya" innertaket samt en värmekälla.

PP
0

#67,68 Blir nyfiken på vilka regler som finns gällande sjukbox.

Mitt stall har inspekterats och godkänts av djurskyddsinspektör, visserligen för ett antal år sedan. På protokollet står ikryssat att sjukbox finns - men jag har ingen box som är isolerad från de andra.

Vad är det för sjukdomar som menas, om isolerad box ska finnas? Smittsamma sjukdomar har ju vanligen inkubationstid och går hästarna tillsammans lär de ju redan ha utsatts för smitta innan insjuknandet, tänker jag.

Ursäkta trådkapet, men detta var intressant.

Annette
1

Jag tror inte att boxen måste vara isolerad från de andra boxarna. Jag tror det menas att man måste kunna ha hästen inomhus i enskild box om det skulle behövas.

[FaunaFlora]
0

Jag tror det är en vanlig lösning som nog funkar alldeles utmärkt :)

Jag kan tänka mig att hästen kan bli sjuk på så vis att den behöver dropp (som kanske inte funkar så bra i -20) Och vissa som verkligen bor långt ute på vischan kan ha svårt att ta hästen så snabbt till klinik. Typ få in en sjuk häst i en transport och köra 2 timmar kan nog vara tillräckigt bökigt.

Men det här med "sjukbox" är verkligen luddigt..

Jag har inte fattat det som att sjukboxen ska vara isolerad från andra hästar bara att det ska finnas en som är uppvärmningsbar.

PP
0

Ok, det var jag som missförstod #68, att skivorna var till för att förhindra kontakt med andra hästar…

Annelie-P
1

#68: Kanske bara gäller nybyggnationer? Mitt gamla stall var också godkänt men där fanns ingen speciell sjukbox. Sjukboxen ska kunna hålla värme, tex vid droppinfusion eller nedkyld häst. Den behöver alltså inte var isolerad från övriga stallutrymmet.

susanne-s
0

Jag vet att när vi hade inspektion för flera år sedan så pratades det om sjukbox och det enda var att man skulle kunna höja temperaturen i ett kallstall och stallet godkändes med att om detta händer så sätter vi in värmefläktar
Dropp ska ju inte frysa och liggande hästar med feber tex kan behöva mer än en filt

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

AusaBausa
0

Min sadelkammare är så stor och egenltigen en gigantisk box så den kan man göra om till sjukbox.

Har med bara fattat det som att sjukbox inneb'r att det ska finnas en box så hästen kan stå för sig själv om den är sjuk alltså uppstallad men inte isolerad från resten av flocken…vem kan ha det så i ett vanligt stall?

Annette
2

#75. Det där med sjukbox är kanske mer om man har lösdrift? Om man har vanligt stall så har ju hästen för det mesta redan en egen box och där måste det väl vara ok att vara även om den blir sjuk.

AusaBausa
0

ja precis jag menade utifrån lösdrifts hållning ;-)