Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 1526 ggr
Annette
0

Årets höskörd

Har ni fått in något hö ännu?

Vi har fortfarande allt stående på rot. När det var bra väder en period var inte höt färdigt för skörd och nu regnar det bara. Vi har sandjord, så blir det bara uppehållsväder torkar markerna upp rätt snabbt. Men de flesta andra här har lerjord, de kommer inte ens ut på gärdena.

Nu vill jag köra hö, det blir ingen lugn och ro förrän det är klart!

Milla
0

oj hm det hade jag inte en tanke på måste jag säga, fast vi har redan beställt vinterns skörd, men jag måste nog ringa bonden i allafall så jag vet när han kommer med lasset.

Håller med dig om att det är skönt när man väl har det hemma.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

#1. Fast hos mig är det mycket arbete och bekymmer innan det är under tak, inte bara att ringa tyvärr ;)

sanne
0

Det är nog en del som fortfarande inte fått in något, häromkring blev första skörden (hösilage/ensilage) enormt mkt merr o bättre än förra året, men höt är ej slaget, o det lär ju dröja vad det verkar som, men vi har gått över helt på hösilaget.

Lycka till Annette, hoppas det blir tork någon vecka nu så ni får in det snabbt

[Anna-N]
0

Här slår de för fullt och har gjort så sen i början av juni. Vädret idag har ju varit toppen för just höskörd. Sol och blåst :-)
Men kommer regnet o de som inte slagit nu - ja, då vete sjutton. Det har liksom blommat för längesen o börjat förväxa sej nu.

RebeckaSvensson
0

Vi tog vårt ensilage sista helgen i maj. Brukar ta det senare men det här året blev det väldigt tidigt. Är lite orolig för att det är för kraftigt så det inte går att ha hästarna på fri tillgång. Körde runt och kollade igår och om någon vecka är det nog dags för andra skörden, vilket vi inte riktigt brukar hinna med.

Milla
0

ja jag är glad att jag bara behöver lyfta lurenSkrattande

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

lukas06
0

har ej slagit vårat än blir nog till nästa vecka det skulle bli dåligt väder här till helgen

Ann-Christine
0

Vi vill att vårat hösilage blommar innan vi slår, blomningen startade för ett par dagar sedan så i nästa vecka kan det bli lagom…om vädergudarna samtycker förstås

Ann-Christine
0

#0 Jag avundas dig inte, det fanns en tid då vi härsade allt vårat hö.
Man kan ju minnas tillbaka och le men fy tusan vilken press det var med att få in vinterfodret.

Annette
0

#9. Ja, fy tusan. Men i värsta fall kan grannen rundbala åt oss. Han kan numera göra mindre rullar, så det får det bli om det kör ihop sig. Då återstår i så fall att fundera ut ett lämpligt sätt för utfodringen ute.

susanne-s
0

Här statsar vi också på nästa vecka -förhoppningsvis ska väl tilläggas. Har köpt en småbals press iår! Har haft löshö tidigare.. blä
Vi har tagit in ca 4-5 ton hösilage, men det är fårens mat.

Och sedan är det halmen….Skrikandes

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Cattis
0

#10 Lämpligt sätt?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

#12. Jag antar att även små rundbalar är för stora för skottkärran ;)

Men det går väl att bygga ihop något så man ställer ut balarna direkt, jag vet inte hur stora de är eller vad de väger. Men jag hoppas på höbalar, lite sommarmotion skadar ju inte.

Cattis
0

#13 Men små rundbalar kan man köra på pirra utan problem. Eller sparka dem framför sig :-)
Väger de inte typ 40-50 kilo?

Lådor rekommenderar jag som vanligt, funkar kanonbra att fylla med hösilage.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

#14. Ingen aning, jag har inte ens sett dom. Men 50 kilo är ju inget, det bär jag ut under ena armen ;)

bonde
0

Jag väntar oxå på fint väder så att vi kan slå vårt hö. Det är en nervös väntan…

Jag har kört med 50 kg rundbalar i flera år, förra året var första året med eget hö. Det går åt så mycket tid att öppna plasten, skära av näten & ett litet he**ete ibland att få isär balen. Sedan all denna plast som ska buntas ihop å köras iväg till speciella inlämningsplatser (som bara tar emot 2 ggr/år).

VeronicaP
0

Vi har ju kört in ensilgaet men hö´t är inte slaget ännu och nu regnar det värre än värst och det ligger väl snart rakt ner mot backen .

Madelene_Udd
0

Vi har inte heller kört hö än. Eftersom våran mark är ekologisk och inte är gödslad med någon ordning på 10 år så måste jag vänte till mitten av juli för att det skall bli någon slags volym på det hela. Det brukar bli jättefint kaninhö kort och tunnt. Tyvärr är det lite bökigt att fodra hästarna med då det liksom slinker igenom högaffeln…… suck..

Det är markägaren som vill ha det ekologiskt, annars hade jag gödslat för länge sedan…. Men när man itne betalar något arrende så kan man inte ställa krav och jag är ju såklart nöjd med att få in väldigt billigt foder!

mili
0

Vi fick in vårt hö veckan innan midsommar.Grönt härligt ängshö!När man kommer ut på gården känner man fortfarande den underbara lukten!Och hästarna har redan gett sitt betyg

MUMS!

Malin6
0

Även här väntar vi på vädret. I värsta fall får vi se om det finns någon som kan rundbala hösilage åt oss. Känns som om vi har lite för få hästar i år för att få hösilaget att gå åt i tid men i värsta fall få man väl köpa sig en häst till då Flört

SaraDoos
0

Köper hö så slipper ju allt bekymmer med väder och vind. Men jag tycker att alla här nere slog sitt hö för lääängesen (typ maj början på juni). Tror inte det blir ngt problem att få tag på fint hö i år :) men jag får väl ringa min hö-bonde och 'boka' för säkerhets skull.

Kris_J
0

10 juni fick vi in ett antal ton jättefint hö. Men det finns en hel del till som står på rot, det blir bra bukfylla i vinter.

Veritas odium paretFörvånad

Malu
0

Har fått hem 150 småbalar nytt hö+ 3 stora rundbalar på ca 200 kg st.Har också kvar 70 balar hö från förra året.Köper också hö,men man måste ju ändå bekymra sig över om det blir nåt eller inte! (#21).
Sen har jag tingat på ca 8 rundbalar till som jag kan hämta efter hand, får inte plats med dem allihopa hemma, och kan hämta något lass  småbalar till omsåär.Så vintern är nog räddad till mina fyra pållar :)