Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 969 ggr
Absolutpea
0

Vad är bäst?

Har ni era shettisar på lösdrift eller i box på natten? Funderar lite på vad som är bäst för dom. Just nu står dom på box om natten, funderar dock på fall lösdrift är bättre. /Alexandra

Annette
1

Det är nog en smaksak. Vissa ponnyer trivs bättre på lösdrift medan andra trivs bättre i egen box. Vissa ägare föredrar lösdrift och andra box.

Vi har boxar, jag är nog ingen lösdriftsmänniska har jag kommit fram till.

Absolutpea
1

#1 ah okej:) jag är nog en box människa, men jag tror Min polle är en lösdrifts häst ;) har märkt på henne att hon är Mycket lugnare när hon går i lösdrift.

susanne-s
1

Jag förespråkar lösdrift :) I min mening det mest naturliga för en häst

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Aribigga
1

Jag ser fördelar och nackdelar med båda.

Har man ponnyn på box så har man mer koll på både vad hästen äter och vad den skiter. Behöver den banta så kan du lättare reglera maten och tvärtom om den behöver öka i vikt. Du ser direkt om den är dålig i magen. Du slipper mocka åt andras hästar och kan lägga den tiden på att ta hand om din egna häst istället. Du kan välja själv hur du vill ha det mockat. James har bättre hull och inte lika tjock björnpäls som när han har gått på lösdrift. Däremot så rör sig ju ponnyn mycket mindre och man är bunden till stallet på vissa tider för in och utsläpp vilket man inte är om man har på lösdrift.

Sen kan man ju alltid se det en bra lösdrift före en dålig box och tvärtom! Jag har James på box just nu men är inte alls främmande för att ha honom på lösdrift i framtiden, men då ska det vara en bra lösdrift med bara mina hästar i ;)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Annette
2

#4. Har man ponnyn på box så har man mer koll på både vad hästen äter och vad den skiter. Behöver den banta så kan du lättare reglera maten och tvärtom om den behöver öka i vikt. Du ser direkt om den är dålig i magen.

Bra beskrivet, så tänker jag också :)

Aribigga
0

#5 Ja jag minns när jag hade James på lösdrift och såg att han var lite kladdig i svansen, jag gick fram och tillbaka med honom i en snöstorm bara för att få se honom bajsa så jag visste om jag behövde vara orolig eller inte. Nu ser jag bajset varje dag och märker direkt om det är något som ändrar sig, det är mycket värt för mig.

lurvponnyn.vimeddjur.se

sofiek90
1

Jag har mina på box, det är skönt å veta att dom är trygga på natten när det är storm ute och rovdjuren springer runt, att dom får den mat dom behöver och som är anpassad efter bara dom, hovarna kan torka upp ordentligt och jag har koll på dom varje dag. Ser direkt om dom är halta eller skadade och om det är något konstigt. Jagar dock gärna dom ute långa dagar i hagen. När wiktor varit ute dygnet runt på sommaren har han sett väldigt nöjd ut då han fått komma in på box igen under nätterna :) Den andra lilla ponnyn blir som ett högdräktigt sto med måååånga föl i magen ;)

MVH

Sofie

Blue_Ice
3

#3 håller med dig till fullo :-)

[[AcsJulia]]
0

Jag har båda mina shettisar på utedrift. Den ena bryr sig inte om något och den andra blir ett MONSTER om hon står på box! Hon behöver de extra timmarna ute. Men det är olika!