Inpassning av sele *bild*
Idag testa jag nya sele på shettisen för första gången. Aldrig passat in en sele förr och dem i stallet som har vana av selar har det bara från travet.
Vi försökte gemensamt komma fram till hur den satt som bäst, men jag har lite funderingar ändå som kanske någon kan hjäla mig med.
Glömde själv ta bild på selen på, men en i stallet tog en bild, även om den är lite sne tyvärr.
I alla fall, bröstan: Ska den högre upp? Jag tyckte den satt ok men en annan tyckte den var för långt ner.
Sen bakselen, ska den längre upp? Framförallt längst bak den ser ut att möjligen ligga lite lågt. Och sen fundera jag om den sitter bra på vagnen? Tycker fästena för bakselen på vagnen är lite långt bak och funderar på om man kan fästa den i dem andra ringarna som är längre fram? Annars kanske be någon flytta fästena, men kan få det gjort först till sommaren tyvärr.
Något annat ni ser som ser helt galet ut?
Jag är långt i från ett proffs när det gäller att passa in selar och hur det sitter. Men i en annan tråd om just detta så tyckte en del att denna bild på min hingst var en bra lärobild i hur selen bör vara anpassad till vagnen.
Hoppas att någon annan kan svara dig hur din sele sitter och att min bild kan vara till lite hjälp 
Delad glädje är dubbel glädje :)
Aaaaww vad små! Miniponnyer verkligen! 

Här är en till bild med en annan häst.
När vi köpte selen så fick vi hjälp av kvinnan som sydde den att passa i den.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Se om du kan känna bogspetsen, bröstan ska ligga två fingerbredder över den. Bakselen ska du få in två tvärhänder mellan häst och baksele, när du står på plan mark. Jag tror att den sitter helt ok höjdmässigt, men jag hade också fäst bakselen i främre öglan. Draglinorna ser väldigt spända ut, det ska de vara när hästen drar inte när den står still. Sen undrar jag om det är medvetet att du inte har trätt igenom tömmen i båda ringarna? Jag vågar knappt dela på min sele av rädsla att inte få ihop allt igen, nu när man fått så mycket hjälp att få allt inställt rätt. Se om du inte kan hitta någon i din närhet som kan hjälpa dig att ställa in allt rätt, körfolk hittar man lite överallt. ;)

Ser ut som att vagnen tippar lite neråt och draglinorna kommer över skaklarna. Går det att få upp skakelöglorna/hållarna lite ?
Super bilder! #1 & #3! Ser ut som din baksele sitter precis som min i höjden.
#4 Jag är inget vidare på att hitta bokspettsen, men det finns det tur nog andra som är. Ska be dem känna efter så vi får den rätt.
Jag tror bilden är lite missvisande med draglinerna, men ska kolla upp dem också. Vi har tyvärr ingen plan mark, går bara upp och ner överallt.
Jag glömde trä igenom ena ringen just på den sidan. Bilden är tagen precis när vi fått på allt :P Det fixades till strax efter bilden är tagen.
Jag letar för fullt efter någon i närheten som kan hjälpa :) Vet dem som kör, men är på semester nu och lite svårt att vänta har jag (A)
#5 bilden är tagen uppeifrån, bara dum vinkel. Draglinorna är en bra bit under skaklarna.

Du har ingen bild på hela ekipaget så man ser både vagnen och hästen?
Jag tykcer det ser ut som att vinkeln på skakeln börjar för tidigt. Jag hade nog inte velat ha den vinklade delen riktigt så lång som den är för dagen.
Får man den vinklade delen på skakeln kortare så kommer vagnen upp bättre i höjd och lutar därmed inte neråt i skakelöglorna.
För just nu ser det ut som att vagnen lutar framåt.
Har du vägt hur mkt vikt du har i skakelöglorna när du sitter i vagnen?
Man ska ha runt 6-7 kg fram i skakeln.
Jag hade också valt att sätta bakselen i den främre öglan. Då hamnar den bättre. Bröstan kan jag tycka är lite lång. Men jag vet hur svårt det kan vara att få till en bra brösta på en shettis. De är ofta ganska långa.
Men höja upp den nåt hål skulle nog vara att rekommendera.
Bakselen sitter nog ungefär i samma höjd som jag har min. Men man kan få köra lite för att se om den ligger bra eller inte.
Bakselen har ibland en tendens att glida upp i galoppen på endel hästar. Så då kan man få sänka ne den ett till ett par hål för att få den att ligga kvar. Men det är sådant som man märker när man kör.
Bakselen ska heller inte sitta för hårt. Det är inte meningen att den ska strama när hästen rör sig framåt. Utan bara fungera som broms i nedförsbackar. Och så hjälper den ju till när hästen backar.
Jag hade nog valt att släppa iaf nåt hål på varje sida på draglinorna. De ser lite väl spända ut med tanke på att hästen står stilla och skakeln ser ut att ligga ganska långt bak i skakelöglorna.
Hoppas det hjälper dig lite iaf :)

Det ser ut att vara en mycket liten häst och om det är så kan det vara svårt att få det bra med sådana lite uppåtböjda skaklar. Om det går att justera skaklarna, kan det kanske hjälpa att göra dem rakare (sett från sidan från skakelfäste till skakelände, som bilden i #1).
Fick en bild som är tagen efter vi kört. Här sen man att draglinorna är lite lösare än vad första bilden visar. Dock kan jag även själv se på denna att brösten måste upp.
Bakselen ser jättekonstig ut här, tror det är vinklen. Första bilden jag la upp visar bakselen bättre.
#8 Allt är till mycket hjälp. Läst på massor ikväll, hitta en bra sida också. Och ska ha med mig en annan som kan köra på söndag när jag ska ut till stallet så jag kan se hur det ser ut från sidan.
Hur väger man hur mycket vikt det är i skakelöglorna? Jag bad en känna hur tungt det kändes och när man kör åker dem upp ibland istället för att hänger i öglorna, fast den åker aldrig upp så det blir vikt "uppe" i öglorna.. Så tror snarare att där hade begövt vara mer vikt i dem…
Jag har tyvärr ingen bild på allt. Glömde som sagt fota, detta är vad de andra i stallet fotat. Förutom den där jag kör som jag tog.
Han är bara 77cm hög min kille, så inte så stor.
*följer tråden med stort intresse*
#4 "Jag vågar knappt dela på min sele av rädsla att inte få ihop allt igen, nu när man fått så mycket hjälp att få allt inställt rätt."
Digitalkameran is your friend!
Funderingar på bakselens tillpassning i största allmänhet: Har sett åtskilliga bilder där "proffs" är ute och kör i skogen med sina STORA hästar och där är bakselen väldigt tight. Är det så att det är skillnad på selens tillpassnign vid skogs/brukskörning och körning med vagn?
Din ponny har asbolut ingen plats för brösta, det blir inte bekvämt för hästen att dra med den rakt över bogarna. Kontakta Gunilla på selar.se och be henne ordna en fransk brösta i storlek minishettis. Det, eller ännu bättre - lokor till mini.

#14 Jag köpte en fransk brösta till min mini men den är förstor för henne. Även hon är 77 cm.
Har nu beställt en ergonomisk brösta, fanns dock bara i shettisstorlek men får hoppas det funkar.
#14 Jag har inte pratat med henne, men prata med en annan som säljer selar som trodde den skulle bli förstor precis som #15 säger.
Och denna människa sa att det skulle hindra han att röra sig om den är förstor.
Då hade jag jagat rätt på lokor.
Jag fick hjälp av Maria Henriksson att passa in min första sele och var noga att märka ut hålen för att få allt rätt när selen plockades isär vid rengöring eller användes på andra hästar. Hoppas du kan få hjälp av någon kunnig med selen, det känns alltid bättre.
Och sedan köpte jag en Ideal-sele - och vilken skillnad! En riktigt bra sele och helt plötsligt låg allt bättre redan från början.
#17 Googla lite och det verkar helt omöjligt att hitta till minishettis, dessutom en liten minishettis lär inte bli lättare. Sen efter att ha läst på om dem så är jag inte helt sugen på det till min ponny då det är mest dressyr jag är inne på.
#18 Jag mejlar runt lite och hoppas hitta någon inte allt för långt bort som kan hjälpa :) Men vill gärna komma igång och börja köra lite smått direkt, så försöker så gott jag kan passa in den själv. Men alla bilder är till hjälp, har fått bättre koll på hur den ska ligga. För selen ligger bra på honom och är väldigt fin, måste bara få rätt på hur mycket allt ska spännas in.

Du kan ju specialbeställa lokor, men det kostar ju därefter också…
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Varför skulle du inte kunna dressyrköra med lokor? Ditt dragläge ser ut att vara för högt, du måste isåfall sänka svängeln.

Man kan säkert specialbeställa lokor mm. Men för att komma igång och köra måste väl utrustningen i #0 fungera men eventuella små justeringar. MIn fråga/kommentar i #5 fick svar när jag såg de senare bilderna
.
Det är inte lätt att hitta grejor/passa in på de här små hästarna. Det är stor skillnad när de är under 80 cm jämfört med 90+.

Lokor kan försvåra för hästen att ställa, särskilt om den har en kortare hals, så det är väl inte så konstigt om man inte vill köra dressyr med loksele på en pytteliten shetland…
Jo, men att ha bröstan nere vid knäna gör inget bra för gångarter, lösgjordhet och samling. Det ÄR svårt att hitta bra utrustning till de små, men ska man köra dem har man ett ansvar att ha rätt och bekväm utrustning. Att ha en brösta på en häst utan utrymme för den, är inte rätt.
#22 här har du redan fått svar av #24, precis min tanke.
Försökte ta en bild idag, inte lätt när man är själv och ponnyn ska klia sig och göra allt annat än att stå fint.
Men jag är rätt nöjd nu med hur selen sitter.
*Draglinerna är bra (uppförbacke på bilden, därför dem är spända), dem är spända i jobb och hänger när han står stilla. Spände ut dem idag och testa mig fram, är dem längre än nu blir han iriterad på dem. Vi ska kolla med svetsaren om han kan göra något så svängeln kommer längre ner.
*Bakselen är inte jätte tajt, men den sitter på plats och spände den längre fram denna gången.
*Brösten måste upp, men hålslagaren gick i sönder, så det fixar jag nästa gång vi ska ut.
Ponnyn verkar nöjd, piggare än någonsin och stark som tusan. När han är missnöjd tar han små steg och vill inte gå. Nu är det långa och raska steg :)
Jag håller med vad någon skrev högre upp om att skaklarna borde vara mer raka så att vagnen inte tippar neråt, för de ligger väl så högt de kan i skakelremmarna? Jag funderade också på om det inte är för långt mellan svängel och has? Det som stod tidigare i TR var väl 50 cm, även om det inte är så lätt att ha det på shettisarna, jag har inte mätt på min men jag är tveksam till att det är så långt. Vi har inte fått någon fråga om det iallafall när vi varit ute och tävlat. Så jag förutsätter att det ändå varit tillräckligt långt. Jag trodde annars att vagnen skulle se enorm ut bakom en så liten häst, men det var ju helt ok! :) Lycka till!
#27 Jag förstår inte vad ni menar med att skaklarna borde vara rakare? Då kommer sitsen luta mer bakåt och han kommer få mer vikt i skakelöglorna. Och då får han för mycket vikt i dem. Idag är vagnen i bra balans och rätt avvägd. Den är gjord för att passa minishettisar och man kan ändra höjd på skaklarna för att den ska passa. Ska jag göra dem rakare så måste jag även ändra den på fler ställen, och det vågar jag mig inte på, då kanske jag aldrig kan få den rätt avvägd igen om jag börja bygga om den på flera ställen…
Aldrig ens tänkt på det avståndet. Har inte ens rätt spårvidd på vagnen då han kördes in i somras och vi bara kör hemma på vägarna och åkrarna. Vi har inte en tanke på att tävla och har inte läst TR. Sen vill jag såklart att det ska vara bra för min häst ändå. Men någon cm hit och dit borde inte spela roll just på det avståndet.
Tack :)

#28 Att avståndet är längre bak är väl inte hela världen, det blir större vändradie bara.
Jag hade nog också önskat att skaklarna kunde komma upp lite om det går.
Tycker ekipaget ser jättebra ut för att användas till hobbykörning.
Det känns seriöst för mig att du månar så om att det ska vara bra.
Dom flesta "nya" kör med en billig sele från ngt postorder företag med fast brösta samt en alldeles för tung och fel avvägd vagn.
Njut av din fina ponny, sele och vagn. jag hoppas ni får flera trevliga timmar tillsammans med vagnen! :)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

När man ser hela ekipaget så ser man ju att vagnen/sitsen ser rak ut, och då borde ju tyngdpunkten bli rätt.
Det är väl heller ingen risk att ha för långt mellan svängel och has ? Spm #29 säger, lite större svängradie. Men det är väl farligare för hästen att gå för nära vagnen/större risk att slå i …