Fölboxen - Lillåkras Dina
Ett svart stoföl föddes den 24 juni på Lillåkra Stuteri. Hon heter Dina och är efter Linnestofta Meat Loaf.
2007-06-24 ~ Lillåkras Dina
e: Linnestofta Meat Loaf RS 469 u: Disa RS 4860
Svart sto född 24 juni, på kvällen när jag hade åkt till jobbet. Anade att det var något på gång och bad sambon titta till Disa lite extra, men samtidigt var det inte dags än på flera veckor. När jag hade varit på jobbet några timmar, ringde han och berättade att Disa hade fölat i hagen och att han hade tagit in dem, att allt var bra och det var ett sto! Jättekul att jobba kvar till klockan 07 på morgonen… När jag väl kom hem blev det lite dramatiskt då jag upptäckte att mjölken rann ut ur näsborrana på henne, men efter att ha tagit ut veterinär som konstaterade att hon inte hade gomspalt och att hon faktiskt var ganska pigg så blev jag lite lugnare. Nu verkar det ha rättat till sig och hon ser ut att må hur bra som helst. Dag 2 vägde hon f ö 18 kg.
Dina hade aldrig blivit till om inte Karin på Linnestofta förra sommaren hade lagt ner så mycket jobb på att köra Disa till undersökning och ultraljud och behandla i flera omgångar, då Disa var infekterad och inte fått föl på två år. Disa blev inte dräktig förräns betäckningen mellan 17 och 21 augusti, alltså kom lilla Dina lite för tidigt. En duktig hingsthållare är guld värd!

Fotograf & copyright: Sonja Möller - bilden får ej tas/lånas härifrån utan fotografens tillåtelse.

Vill Du visa ditt föl här i fölboxen? Maila då bild och info om ditt föl till cattis@monkeytoys.com så lägger vi in en artikel om ditt föl.
Stuteriets hemsida
Tidigare föl i fölboxen:
- Ekskogens Drama
- Hippotekets Isessa
- Sollidens Belzebub
- Ängabogårds Liba
- Bjerkås … ?
- Giljans Amanda
- Ekskogens Bimbo
- Little Masterpiece
- Långbrosvedens Bon Ami
- THB Stellfay Gullika