Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1800 ggr
Finemang
11

Fler som hopptävlar?

Hej!

Här kommer en film på vår shetlandsponny Vilma. Hon har tyvärr ingen stam då hennes föräldrar inte var registrerade. Hon är en shettis, men har pass som korsningsponny. Hon är slutmätt till 101 cm och blir 13 år i år.

http://www.youtube.com/watch?v=kHbarobSGXY

Vi köpte henne som föl för att ha henne som sällskap men hon har visat sig vara den absolut bästa ridkompisen och läromästaren för våra och många andra barn. Hon älskar att bli riden och sedan april förra året har vi hopptränat och tävlat henne. Hon var bland annat med och vann ponnyallsvenskan div 2 i hela Småland hösten 2012 (LC, LC+5). Under detta år ska vi försöka starta och bli säkra i 70 cm (LB).

Nu undrar vi om det finns fler som tälvar sina shettisar i hoppning och som vill berätta om sina fina små pärlor.

Vänliga hälsningar Ulrika, Nellie och bästa Vilma <3

susanne-s
2

Jätteroligt att se! Tänk om fler små hästar fick den chansen att visa att dom kan, för det kan dom.
Duktig ryttarinna också. Lycka till fortsättningsvis!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Aribigga
1

Så duktiga! :D

lurvponnyn.vimeddjur.se

Chirak-96
1

Åh va duktiga de är! Vi har precis köpt en liten shettis som dottern ska tävla ponnytrav med men hon är så duktig att hoppa så vi kommer att testa det lite mer i år! Hemma har de hoppat 65 cm och på blåbärshoppning 50, men då med 2 "springpåsidan" ;)

Hälsningar Åsa, Alva och Hjolanta Viking.

Hanna-D
2

Vad roligt att se! Jätteduktiga.

Ellinor Johansson
2

Lycka till vad duktiga ni ärGlad

Lussie
1

Jätte fint o sött! Hur högt var det? Otroligt var de små hästarna kan! :)

Annelie-P
0

Åh så duktiga!! Jätteroligt att se!

ThiffannyJ
0

Vad duktiga ni är! Kul att se! Skrattande

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Finemang
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej igen!

Tack för alla fina kommentarer. Vad roligt att ni också tycker att dom är duktiga. Vi är så klart jättestolta över både ponny och ryttare och kommer att fortsätta att satsa på nya mål, trots att vi känner oss ganska ensamma i kategori a. Oftast får de tävla mot b-ponnyer och det är inte alltid lätt att få placeringar när omhoppningen går på tid.

#3 Hoppas verkligen att ni kommer ut på hopptävlingar också. Det vore så roligt att se fler a-ponnyer som visar sig på hoppbanan.

Här är en bild när de var med och vann div 2.

Blue_Ice
0

Vad duktiga dom är :-) Ursäkta en liten fråga bara, min son skulle vilja börja träna/tävla våran shettis i hoppning. Men jag undrar får dom ha ledare under tävling?

BoelH
0

Min dotter är sugen på att börja hopptävla, men än är inte pållen med på noterna. :) men de tränar vidare och helt plötsligt så kanske det händer. #10 på dotterns ridskola har de klubbtävlingar, där lägsta klassen är med ledare. Kolla med någon ridklubb i närheten hur de gör.

veruscka
1

har också shettisar som tävlar hoppning…2 stycken har bruch i just hoppning (fick även med galopp)Det är jätte roligt att åka ut på riktiga tävlingar med de och visa folk att de KAN hoppa minst lika bra som de större ponniern..

Aribigga
4

Problemet är väl inte att hitta en shettis som kan hoppa utan en liten människa som kan rida Glad

lurvponnyn.vimeddjur.se

ThiffannyJ
0

#10 På RKS tävlingar så tror jag det finns klasser för hoppning med ledare tror jag.

Kika in på deras hemsida! Glad

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Silenos
0

#10 Precis som #14 har säger har RKS ledklasser. Du kan hoppa 10 och/eller 20 cm med ledare med grimskaft eller vuxen på banan.

veruscka
1

Klart alla kan hoppa men finns ju lite olika talanger på de ;)En LD kan alla skrutta runt men kommer de upp i LB LA höjder då har ponnyn talang

veruscka
1

MEN ska de deltaga på RKS tävlingar måste ponnyn ha stam :( Lite synd då även ostammade shettisar är minst lika bra! Likadant i travet där får inte en shettis starta om den inte har stam..Spelar roll om de är en valack!Den kan du ju inte avla vidare på ändå…Nej de tycker jag är fånigt

PP
2

Om den inte har stam, så kan man inte veta om den är renrasig. Så det är väl inte konstigt alls om en förening för shetlandsponnyer har som krav att ponnyn ska vara stamboksförd som shetland.

För travet gäller andra regler.

Har man en ponny med okänd stam, kan man alltid tävla på andra ridklubbar.

[[AcsJulia]]
1

#17 Det är så att vi inom travet har regler som säger att ponnyn inte får ha "stortravare" (det vill säga varmblodig eller kallblodig travare) i de närmaste tre leden för att få tävla i ponnytrav. (Av den enkla anledningen att stortravare av naturen travar mycket snabbare än andra raser.) Det är ju självklart svårt att få ned en ponny i A-ponnystorlek på så få generationer, men att få ned den i B-ponnystorlek är långt ifrån omöjligt! Därmed skulle det ju anses orättvist om A-ponnyer tilläts tävla utan stam, men B-ponnyer inte fick det.

Så det är anledningen att ponnyer utan stam inte får tävla trav. Men om du kollar med din närmaste ponnytravklubb så kan ni säkert lösa det så att din ponny får "tävla" i de inofficiella klubbtävlingarna om du betalar medlemsavgift och ser till att följa de regler som finns kring vaccinering och utrustning! Glad

kicki80
0

shettisar med okänd stam får ju tävla i ponnytrav

Silenos
1

Nu är ju RKS en klubb för Shetlandsponnyer. Det finns även föreningar som ordnar tävlingar för tex Amerikanska miniatyrer.

Det finns många duktiga A-ponnyer och det är fritt fram att starta A-ponnyklubb och A-ponnytävlingar Flört

PP
0

#20 Där säger du ju emot #19.

[[AcsJulia]]
0

#20 Nej! En ponny utan härstammning eller godkänt pass, får inte tävla trav. Du får tävla med alla A-ponnyraser och alla B-ponnyraser, så länge de har papper (inkluderat minst tre generationer bakåt). Annars får ponnyn inte registreras i SPTF som ponnytravare. Står klart och tydligt i Svensk Travsports reglemente (SPTF's specialanpassning.)

kicki80
0

Ok jag tänkte okänd som efter icke godkänd hingst.. För inom RKS ska väl föräldrarna ha pass i SSS det behövs ju inte inom travet..

kicki80
0

Du menar att om jag har ett sto med okänd stam så får inte hennes avkommor springa eller?? :)

PP
1

#24 Där har du oxå fel. Alla stamboksförda shetlandsponnyer, dvs med raskod 38 och pass utfärdat av SSS eller motsvarande utländsk förening, är välkomna såväl inom RKS som på SSS:s aktiviteter.

Fadern behöver alltså inte per definition vara godkänd RS-hingst, men han måste själv vara stamboksförd som shetland, liksom modern, för att deras avkomma ska kunna bli det. Många som betäcker med hingstar utanför systemet verkar dock inte vara så intresserade av att kosta på sina föl den härstamningsverifiering som då krävs, utan väljer att skaffa pass hos SH med okänd stam istället. Och då räknas de inte som shetlandsponnyer.

#25 Tre leds stam innebär att det finns tre kända generationer. Så det är ingen mening att betäcka ett ostammat sto för att ta fram ponnytravare.

[[AcsJulia]]
0

#26 Det du skriver stämmer precis. Vill man ha en ponnytravare så får man ha det i baktanke när man införskaffar hästen i fråga.

Finemang
2

Ooops, vad hände med tråden om hoppande shettisar ;)

Nu verkar det mest handla om annat???

Jag är fortfarande nyfiken på fler shettisar som är ute på hoppbanorna??

Mvh Ulrika och Nellie med hoppshettisen Vilma =)

Silenos
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra shettisar hoppar, men inte så högt Flört på RKS tävlingar.  Hittade ingen bild där de hoppar med ryttare, så det fick bli en från Handlerhoppning.

kicki80
0

*26 jag skrev att dem ska VÄL ha pass inom SSS på RKS tävlingar inte ngt annat och jag vet ponnytravare som sprungit i toppen med en förälder som har okänd stam så jag trodde det var okej.. Kanske ändrats sista åren men det har funnits för ett par år sedan iallafall…

PP
0

#30 Ur inlägget i #24: Ok jag tänkte okänd som efter icke godkänd hingst

[[AcsJulia]]
0

#30 I sådanafall har det inte varit tillåtet de senaste tio åren eftersom det är så länge jag har ägnat mig åt trav. Men innnan dess så kan det ha varit annat! :)

kicki80
0

OK vet att dessa hästar sprungit de senaste 10 åren och mamman är helt ostammad allt är okänt bakom henne…

kicki80
0

kollade dem registrerades in i travet innan regeln kom om 3 kända led så då var det ngt som kommit efter det.. och eftersom dem är inreggade får dem fortsätta tävla…Glad

[[AcsJulia]]
0

#34 Jamen det förklarar ju saken! Då är vi överens. Flört