Min första shettis
Ska åka och titta på min första shetlandsponny jag kommer äga, i helgen. Får henne för ynka en tusenlapp och hon är 14 år.
Mina frågor då….
1. Vad har ni för försäkringar och vad ligger dem på år/månad? Vad rekomenderar ni?
2. Hon har inget pass och inte ens papper, är detta vanligt bland shettisar?
3. Var kan man köpa snygga shettis utrusningar ? Internet hemsida då!=)
4. Hur ser era shettisar ut? lägg gärna upp bild och skriv lite om dem!
Är så himla peppad och nervös, trickträning och horsemanship, här kommer jag!:D

Jag skulle avråda dig från att köpa en så kallad Shetlandsponny utan stam och pass. För att det skall vara en Shetlandsponny måste den ha stam och pass, läs mer här vad som gäller http://www.shetlandsponny.se/kopa_shetlandsponny.asp
Det är väl dessutom olagligt att ha en häst utan pass i sverige?
lurvponnyn.vimeddjur.se
Dem som har henne har berättat allt för mig, hon är köpt utav en gammal farmor till någon de kände och då var de inte lag på pass så jo hon är garanterat renrasig och kommer inte tävla eller ställa ut henne ändå! :-) Förövrigt vet jag riskerna.
Det spelar ingen roll när de köpte henne, när det blev lag på att alla hästar skulle ha pass fick man fixa det till hästen. Så för att svara på din fråga så är det inte vanligt bland shettisar eftersom hästen måste ha ett pass.
För övrigt har jag min kille försäkrad i Dina försäkringar för ca 800 kr om året.
Jag har köpt sele och underlägg från www.driveout.se annars gillar jag att känna på saker innan jag löper dem :)
Och här är en bild på min skönhet:
lurvponnyn.vimeddjur.se
viikeeeeen söööötnossss!:D

Du kommer få betala betydligt mer för ett pass än vad du betalar för hästen:
- Den ska chipmärkas
- För att få med signalementsbeskrivning i passet ska sådan göras av behörig person
- Veterinär ska åldersbestämma den via tänderna
- Därtill kommer kostnaden för utfärdandet av pass, för oregistrerad häst utan känd härstamning hos SH kostar det 1075 kr.
Skriver inte detta för att "dissa" ditt val av häst, men det är så många som köper billiga hästar utan att vara medvetna om vilka kostnader som tillkommer.
Det kan vara världens bästa häst som du tänker köpa, MEN ägarna har varit skyldiga att skaffa pass till den hästen i flera år, det kommer de inte undan. Och hur vet du att historiken är sann? Jag råkade en gång sälja en häst till en hästhandlare, som sålde hästen vidare med falsk information till en ny ägare. Passet plockades aldrig ut. Hur vet du att hästen inte stulits? Jag hade inte köpt en häst utan pass, främst för att det är olagligt men även då jag inte har hästens historik. Och utan pass är hästen tyvärr inte en shetlandsponny, då det är en renrasig häst, det är en p-ponny utan stam, eller korsningsponny. Man kan inte säga att bara för att den är liten så är den en shettis, det finns ju andra raser som är små. Men hästen kan vara den bästa du någonsin träffat trots att ägarna inte gjort rätt för sig.
Jag har själv en "shettis" utan papper, hon är fortfarande det bästa som har hänt mig! Men trots att jag trodde från början att jag aldrig skulle tävla så gick det bara fyra år innan jag ville ha en ponny att tävla och kanske ställa ut, och då var jag och min papperslösa ponny tyvärr uteslutna ur shettisvärlden! (och trav och galopp och typ allting annat) Så det var i slutändan MYCKET dyrare att införskaffa en papperslös "shettis" än en med papper. Och även om ponnyn i fråga är 100% renrasig shettis så får den inte räknas som sådan eftersom du inte kan bevisa det. Modern eller fadern skulle lika gärna kunna vara en helt annan ras, eftersom du inte kan bevisa något annat.
Sen tycker jag precis som de tidigare att du bör tänka igenom det här ordentligt eftersom det ÄR olagligt att inte ha pass på sin häst. Och det blir dyrt att införskaffa.
Angående försäkring så tror jag inte försäkringsbolagen godkänner en häst utan pass heller, eftersom de då omöjligt kan veta exakt om det är den hästen i slutändan om det händer någonting.
Hon har redan försäkring, haha:) 1000kr om året i veterinärs.:)Duger för mig. Hon är renrasig, vad de står på papper skiter jag. Ska inte ställa ut henne, utan bara trickträna & horsemanship, jag tänker skaffa pass, men ska först vaccinera henne.. Och tro de eller ej, jag märker DIREKT på människor som ljuger och hittar på, de har haft henne i sex år, gått på beten o allt men de sa hon inte haft kolik elr fång där…

Utan stam är din ponny vare sig Shetlandsponny eller Svensk Ridponny, hon är en korsningsponny utan stam. http://www.asrp.se/sida.php?sida_id=161
Om jag bygger en bil hemma är det ingen Volvo bara för att den liknar en Volvo. Precis samma sak är det med hästar, skall de kunna kalla sig en viss ras skall de ha stamtavla och uppfylla kraven för att få registreras i respektive förening.
Här kan du läsa om hur du går till väga för att skaffa pass till en häst utan stam http://www.svehast.se/hästpass

#9 problemet är att du aldrig kan tävla din ponny någonstans om den inte har pass, sen om de är korsning eller vad spelar ingen roll
Undrar om den ens får vaccineras/behandlas av veterinär utan pass?
Vill ha för mig att de har en skyldighet att kolla pass innan behandling.
Nåja, det lär väl märkas i sinom tid…
Jag vet att vi är många som låter väldigt negativa, men vi vill nog bara att du ska veta vad du ger dig in på innan köp av häst utan pass och stam så du inte står där sedan och säger "Varför sa ingen något? Det här visste jag inte…?"
#12 håller med fullständigt där! Det är inget fel på ostammade ponnys, har en själv, men jag ville inte vara olaglig när jag köpte henne, så förre ägaren tog hand om chipning och skickade in handlingar för passet. Det kändes tryggast. Och sen att det går att komma runt att ha pass för att få försäkring på hästen är väl sin sak, men vaccinering ska skrivas in i passet. Likaså andra väsentliga behandlingar. Det där med historiken ÄR viktig. Men det är alla dessa som inte tycker att det är så viktigt med pass som gör det svårt för sådana som jobbar hårt med att ta fram renrasiga och välstammade shettisar, lämpliga för ridning, körning, trav och galopp att sälja, då folk inte fattar skillnad på stam och ej stam förrän efter köpet då det är för sent att göra något. Kan säga att jag har god lust att anmäla varenda en som har en annons ute med häst till salu utan pass, men jag tror tyvärr inte att det hade hjälpt så mycket. Passet ska du ha med dig i stort sett alltid, då det ska kunna uppvisas vid anmodan. Du kan få någon timme på dig. Det ska alltid vara med om du transporterar hästen. Allt detta sagt i all välmening!!!
#12 Wiktor blev grundvaccinerad utan att vetrinären kollade pass (jag var inte med själv heller, men fick en sån pappersremsa (?) som fanns innan passet blev obligatoriska där vet. skrev in vaccinationen) Senare har vetrinär skrivit in alla vaccinationer i passet utan problem. Och han behandlades även för svår klåda utan passkoll. Wiktor har ingen stam, i passet står det korsningsponny av A-ponnytyp. Han hade inte pass när jag fick honom, då det blivit strul med papprena. Så när jag fått honom och skrivit på kontrakt skickades papprena in igen och efter det fick jag hem passet. Det var det som han kostade mig i "inköp", men då var han redan chippad och allt sånt. Passet kostade då runt 500-lappen att hämta ut.
Wiktor är även försäkrad, men för atthöja tror jag vet.besiktning krävs. Och det gjordes ingen innan jag skrev över honom på mig (jag hade haft honom 1,5 år innan och innan dess hade han varit en felfri sällskapsponny)
Passet ska helst ligga i stallet där hästen finns, men det är en värdehandling och ska behandlas som en sådan.
Köper du en ponny utan pass kan du åka dit på det, då det är LAG på att alla ponnyer och hästar ska ha pass. Har de du köper ponnyn utav haft denne i 6 år (?!) utan att fixa pass, så skulle jag kräva ett innan köp. F.d ägare ska stå med i passet t.ex.
MVH
Sofie
#6 En ponny/häst som inte skall tävla behöver inte chippas

#15. Jag tolkar texten i följande länk som att den måste chippas http://www.svehast.se/hästpass-till-häst-med-okänd-härstamning

#15 De chippas väl även om de ska tävla eller inte nu på sista tiden. Var med när min fjordföling skulle id reggas och där var det en bekant som skulle regga en shettis föl med okänd stam och hon chippades med.
Carpe diem!
#15 Men visst är det så att det med hjälp av chippet kan kollas så det är rätt häst och det kommer upp vem som är ägare? Tänker om den stjäls och ska slaktas, eller säljas vidare när den är stulen. När min låneponny besiktigades kollade veterinären så det var rätt häst via chippet t.ex. och det är väl något att tänka på om TS någongång ska sälja sin ponny.
MVH
Sofie

#15 Visst måste den det! Läs själv vilka regler som gäller på Svenska Hästavelsförbundets hemsida.
Tillägg: Annette m fl var visst snabbare än mej. ;-)