Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 6104 ggr
sagobrandt
0

Hur helig är shettisens man?

Har förstått att shettisens man är helig och inget man sätter saxen i.

Har en ettåring med grymt mycket man, den är både tjock och lång. Superfint tycker jag. Men de slitna solblekta topparna ska man rycka, trimma eller klippa bort dem? Eller bara låta dem vara?

VeronicaP
0

Låt dem vara och absolut inte rycka och klippa eller trimma

Aribigga
6

Det finns absolut inget fulare än en shettis med klippt man.

lurvponnyn.vimeddjur.se

AnnaFagerell
0

Gör som de andra säger. Låt den vara. Klipper du den blir du utesluten från utställning. Jag tycker det är snyggt när den är lite tunnare nertill. Vill du pyssla med manen kan du borsta den ibland och dela den så ponnyn har lika mycket man på båda sidorna. Se så snyggt det blir  =)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Shettisar]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Manen är stort no no för mig att klippa.Hade en unghäst utlånad och de kapade både man och pannlugg..Jösses vilken skandal!! Men jag klipper endast svansen om den är för lång samt där tränset ligger(bakom öronen) annars aldrig.

Det roliga var att jag fick höra hur illa skött han var pga hur lång ovårdad manen var. När jag upplyste dom om att ta reda på hur det ligger till för rasen så sas det inget…

sagobrandt
0

Håller med om att det ser hemskt ut när de är klippta, undrade mest över "slitna toppar" om man låter dem vara eller om man ska snygga till det på något sätt. Givetvis så att det inte ser klippt ut.

Kanske en dum fråga men shettisvärlden är ganska ny för mig.

Aribigga
2

Det var ju himla tur att du frågade ;) Låt alla toppar vara, det är snyggast så :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

kuusou
1

Jag toppar min, han har affro och efter jag började klippa bort det slitna så har manen blivit 5-6 cm längre :) Man ser aldrig på honom att saxen varit framme.

http://minihingstar.n.nu

Kris_J
1

#7 Lägg gärna upp en bild på den trimmade manen skulle vara intressant att seGlad

Veritas odium paretFörvånad

kuusou
2

Vinter bilden är hur han såg ut när jag fick hem honom och den andra är från denna månad och manen toppad ca 1 vecka innan… vilket inte syns :p

AusaBausa
0

det är det första jag säger till folk när de ska rida rykta mina hästar…låt bara manen vara..den fixar jag själv o vad ni än gör KLIPP inte i den.. ;-)

Gjorde det själv en gång som 13-14 åring på en sköter-shettis…ojojoj så "arg" ägaren blev..eller ja han sa mer KLIPP aldrig dne igen ;-P

o jag kan hålla med honom fy som hästen såg ut…tom klippte jag pannluggen..stackars pålle..

Moheda
1

Hur hellig är shettisens man? frågar sig TS på den frågan skulle jag bara kort och gott svara:  HELIG!!Cool

[[AcsJulia]]
0

Allt är väl en smaksak. Men hästen har ju långt tagel för skydd. Så klipp inte i onödan. Men är det något du stör dig extremt på, så ryck topparna lite försiktigt! :)

susanne-s
0

#5 INGA frågor är dumma frågor! Det är det bästa sättet att få andras åsikter och kunskaper :)
Håller med, manen är absolut helig. Klipper, trimmar, rycker aldrig!
Borstar nästan heller aldrig manen just pga slitage :) Borstas det eller reds ut med fingrarna så använder jag alltid pälsglans :)

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

SofieN
2

Sålänge det ser naturligt så spelar det väl ingen större roll tycker jag, men det är väl bara toppa lite försiktigt som funkar i så fall.

Värsta som finns är ju kapade shettismanar! Däremot borstar jag man och svans ofta, använder pälsglans lite då och då.

AnnaFagerell
9

Det är INTE en smaksak! Manen på shetland får enligt moderstamboken inte röras. Tycker det är dålig stil av shetlandsfolk att här inne skriva att man kan göra detta så länge det ser naturligt ut. Mkt dåligt ens föreslå något sådant

Annette
1

#15. Instämmer till fullo.

Det kan vara ödesdigert att följa råd givna av människor man inte känner och vet vad de har för erfarenhet.

Mina shettisars man och pannlugg är det heligaste som finns. Det skulle vara en dödssynd att klippa eller rycka dem.

[[AcsJulia]]
2

#15 Det är verkligen inte alla shettisar som används inom utställning, och då är det ingen lag på att man inte får röra taglet. Om du tex har en shetlandsponny som tävlar inom annat så får tagel och päls klippas. En travponny får ha så kallad travstubb, samt vara rakad. Har ställt ut mitt sto när hon hade klippt man. Hon fick inget nedslag på det!

AnnaFagerell
1

#17 Oavsett om hästen används eller ej ska den ju se ut som en shetland. En fjording ska ha stubbad man osv. Om man någon gång säljer eller kanske vill ställa ut så ska man inte behöva vänta flera år för att någon klippt manen. Om du visat en ponny med klippt man och domaren inte sagt något är det fel av domaren och den domaren borde skärpa sig! Denna ponny skulle då inte få lov att rangeras så som reglerna säger.

[[AcsJulia]]
1

#18 Jo. Men nu var det endast travstubb det handlade om på min. Det är godkänt. Dessutom sade jag: "…hästen har ju långt tagel för skydd. Så klipp inte i onödan."

Men om man mot all förmodan inte har några planer på att ställa ut så är det ju faktiskt en smaksak ifall man vill rycka eller klippa lite i topparna på manen. Men en riktig "ridhäst-man" är inte särskillt snyggt på en shettis. Det enda jag påstod är att det är en smaksak vad man väljer att göra med manen. Och det är det också! Om man tycker det är snyggt med stubbad man så kan man ha det på vilken ras som helst.

Moheda
0

#17 vad menar du med "travstubb"?

Hanna-D
0

#20 Man rakar i nacken där huvudlaget ska ligga.

kuusou
6

herre gud vad dryga folk det finns här (menar nu långt ifån alla). Jag tror att tex min utan problem skulle gå ställa ut trots klippta toppar om jag nu skulle vilja det, då det inte syns att saxen varit framme. Nu blir det nog aldrig så då jag känner nästan avsmak utav alla regler och folk med tråkig attityd innom rasen. Nej jag håller mig nog till ställa ut mina miniatyrer och hoppas att det inte är lika tråkig attityd bland russen sedan.

BYS
4

Älskar manen på min yngste häst, Yari v.d.Iemakker. Kan pilla hur länge som helst på den manen. Klipp inga manar!!

HannaNikolina
2

Jag har en fd travponny som är klippt bakom öronen men nu har den på utväxt så det är en jätteful punkartofs där. Jag hade en känd domare på besök för ett tag sen och frågade om hur detta bedöms på utställning och han sa bara "äsch där har du ju grimman över, så det syns ju knappt". Så han verkade inte tycka det var så allvarligt.

susanne-s
0

# 23 Så där vacker man önskar man alla hade!  Var rädd om den :)

www.gullsmyrastuteri.se

AnnaFagerell
0

#22 har du någon gång tänkt på att vi som håller på med rasen tycker det är drygt när folk kommer och säger de ska klippa av manar osv? Allt har två sidor! Det är jätteroligt ställa ut och för det mesta är det trevlig stämning

kuusou
3

#26 Det har väl aldrig varit på tal om här att klippa av manen, toppa av det slitna har jag bara läst, vilket vad jag sett räddar manarna och gör att de just växer sig längre och finare.

Aribigga
1

#27 Bara det att om du gör det och ställer ut så fuskar du faktiskt :) Vare sig det är en dum regel eller inte så har du toppat manen på din shettis och ställer ut den så är det fusk då manen ska visas i befintligt skick så att säga.

Sedan tänkte jag inte i mitt första svar på toppning, jag har sett allt för många stackars shettisar (eller ja de bryr sig nog inte) med pottfrisrer där de har helt enkelt kapat av manen på alla håll och kanter det ser f*rjävligt ut.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Charlotte-J
7

Att sätta en sax i en Shetlandsponnys tagel är som att svära i Kyrkan!!!

Amor vincit omnia Kyss

Annette
6

#29. Det är värre än att svära i kyrkan Lotta, mycket värre.

Glansia
2

#30. Jag undrar det…jag har en kompis som har svurit i kyrkan och hon är präst Oskyldig(svor dock inte under gudstjänst, tack och lov).

Min personliga åsikt är att man både bör undvika svordomar och att klippa shettisens man så långt det är möjligtGlad. Men alla kan ju tillåtas att göra fel ibland, både präster och shettisfolkFlört!

[Shettisar]
3

Men om nu shettisen ska vara så naturlig som möjlig,varför då klippa annat? Jag menar tråden där någon undrade om klippning av huvudbehåringen…Det är väl lika naturlig pälsbeklädnad på shettis som man och pannlugg!Obestämd

SofieN
4

#32 Eller hur! Det är väl lite dubbelmoral. Om man ändå kapar håret under huvudet kan man väl klippa manen någon millimeter också ;)

VeronicaP
5

Har en liten tanke här när jag läser .

Vi följer moderlandets regler och där är de så att man inte får klippa rycka i manen inget konstigt med det  tycker jag och regler är väl till att fölljas ?

Men alla ni som säger att de gör väl inget att man klipper lite eller rycker lite här och där  , kör ni 10 km för fort också bara för att ni kan ? För även där går man ju emot en regel. Oskyldig

[Chayar]
0

När man ändå pratar om det ämnet, blir man utesluten från utställning om man har en tydligt klippt man :)? (Eller kanske inte så många domare som gör det men ska man bli utesluten?)

Kida
0

Får man klippa/rycka käklinje och puttsa öronen egentligen?

[Shettisar]
3

Dubbelmoral absolut, ena stunden skriker många att man absolut inte ska röra man och pannlugg,men att putsa,klippa övrig hårbeklädnad är tydligen hur normalt och förekommande som helst.Ska de vara i "naturligt" tillstånd eller inte????? Tur man inte håller på med utställning kan jag sägOskyldig

Hanna-D
0
HannaNikolina
2

Jag tycker det är mycket mer märkligt att man inte bara får utan nästan förväntas klippa pälsen på undersidan av huvudet, än att några önskar toppa manen lite… Jag tycker det ser jättefånigt ut med en (i övrigt) härligt lurvig shettis som man klippt bort "skägget" på…

AnnaFagerell
1

#39 Det är för att man ska kunna se ponnyns linjer och kunna se om den ex har markerad ganasch osv. Vi som håller på med utställning tycker det ser dumt ut med flera dm skägg

HannaNikolina
8

#40 jag har både ställt ut och arrangerat utställning, jag tycker det ser dumt ut att klippa bort skägget! Så alla "vi som håller på med utställning" tycker inte som du.

VeronicaP
0

#41 ´Man får klippa med känsla tycker jag , de är väl inte så där jättevackert som vissa har jätte mycket skägg sen är de ju vissa hästar som knappt har något alls …

HannaNikolina
2

#42 på samma sätt som man kan klippa med känsla om man toppar manen..? ;)

kuusou
0

#28 jag ställer inte ut min shettis och kommer hellre troligen aldrig göra det. Jag håller mig nog miniatyrer och russ.

Annette
2

Ni som vill klippa gör gärna det, men låt bli att ge råd till andra att de skall gå emot rasbeskrivningen och klippa sina ponnyers tagel.

Det kan vara "livsfarligt" att följa råd från okända/okunniga människor på nätet. Läs rasbeskrivningen eller fråga någon erfaren Shetlandsmänniska så slipper ni ångra er den dag ni vill ställa ut en ponny som fått taglet förstört genom att det klippts i det.

AnnaFagerell
0

#41 Domaren kan påpeka att skägget inte är klippt och säga att poängen kan bli en annan om man inte klipper käklinjen, det har hänt flera gånger faktiskt

#45 håller med… Jag har själv visat en ponny i år, dock inte min, på treårspremiering som några töser klippt manen på. Ägaren fick ansöka om dispens för detta och vi hade mycket jobb innan vi fick grönt ljus att premiera denna donnan. Hon fick Diplom och gick ringetta och snacka om hur snopet det skulle vara att inte visat fram henne. Så mycket det betyder att ägaren har diplomet i handen!

Klipp sönder era hästar om ni vill men sitt inte här och skriv en massa om att andra visst kan klippa. Tänk både en och två gånger innan ni klipper. Jag vet ett par stycken som också sagt de aldrig visar ponnyerna men som sedan börjat göra det och nu är de fast.

vill inte påstå att det är bättre på russidan. Det är ganska mycket om sig och kring sig där också

[Shettisar]
7

Vilket skämt det måste vara att sträva efter en naturlig ponny då om t.o.m domare påpekar att ponnyn inte är klippt på ett ställe men ev på ett annat.Löjligt! Tur man inte strävar efter poäng då utan efter att få äga en naturlig ponnyFörvånadGlad

VeronicaP
0

#47 Jag har nog aldrig hört en domare påpeka om det inte är klippt skägg , men däremot ifrågasatt man klippning och unghäst som varit pälsklippt..

#46 Det har jag aldrig hört någon domare säga eller påpeka och att de skulle bli avdrag pga det…

AnnaFagerell
1

#48 Det har jag hört flertalet gånger. Jag vet till och med en domare som sagt att en hästägare alltid kommer med hästar som ser lustiga ut i käken… Vet du Veronica, du är lite som en ortoped, det som inte syns på röntgen det finns inte = Det du inte hört har aldrig sagts

VeronicaP
4

#49 tror jag inte att jag är Anna de var nog de sämsta du kunde jämföra mig med , jag skrev också att jag aldrig har hört det och jag har ändå varit på rätt många utställningar och har aldrig på stått att de inte finns men jag hoppas verkligen inte att våra domare är så trångsynta …

Sen hoppas jag ju då om en domare sa så till dig att du talade om att de inte är skägget som gör hästen ;)

Har du tänkt på att de kanske bara är du som har hört det också ??
Jag har sett hästar med skägg vinna klasser och gå bra på utställningar så….

Sen att jag själv inte behöver tycka att de är snyggt när de är en massa skägg kvar är en annan femma , sen tycker jag inte heller att de är snyggt när de är för mycket klippt i skägget heller på en vinterpälsad häst..

kuusou
4

Kan säga att nu efter denna tråd så vet jag till hundra att jag aldrig kommer ställa ut min shettis, dubbelmoral och riktigt tråkig attityd på folk. Du får inte toppa manen för det är fusk men klipper du inte käken så snackas det illa för det. Kanske var därför som jag mötte shettisfolk som var på mini utställningen.

#46 jag är inte på läst om russen än då jag inte fått hem min än, men hoppas till gudarna att de inte har lika tråkig attityd bland folket där iaf som här.

MadeleneJansson
9

# 51 Fast innan du helt nobbar shettisutställningar måste jag bara sägar att stämningen här på iFokus är mycket, mycket sämre än vad den är på en utställning! När jag varit på utställning, vilket är i allafall 10 ggr så är stämningen jättetrevlig och man hjälper varandra med hästarna om det behövs!

Tycker det är synd om du misssar det trevliga med shetlandsutställning bara för att folk är ohyfsade mot varandra på Internet!

Hanna-D
7

#51 Utan att bry mig om det andra. Även russet är en naturras och man får inte klippa manen. En parantes i all välmening bara Glad

icansson
0

jag har sett att dmaren sagt till hästägare att de borde klippt käklinjen mer än en gång.

Ellinor Johansson
0

Vi klipper käklinjen på hösten på de ponyer som vi jobbar med. alla som har tränsat en ponny vet hur irriterande det är att spänna käklinjen när det är en massa skägg i vägen.

# 27 Våra ponnyer har långa manar trots att de inte har klippta toppar så jag tror inte ditt påstående bygger på någon större undersökning.

Pernilla-N
5

Eftersom ni nu har blandat in russen i detta måste jag bara få klargöra att det finns inga sådana krav där. När mitt russsto blev reserv BIS på riks var hon klippt i nacken och den långa manen hade jag toppat på ett snyggt sätt. Ingen klippt käklinje. Jag fick tom beröm för att hon visades i ett strålande skick. Hon bedömdes då av två av landets högt ansedda domare på rasen.

Jag har aldrig hört någon domare påpeka något om detta på en russutställning och då har jag ändå varit på ganska många och sett flera med kort ryckt man eller lång travstubb.

Så Kuusou, du är hjärtligt välkommen på russutställning även om du skulle toppa manen och jag har aldrig upplevt någon dålig stämning vilken häst man än kommer med!

Jag har varit på många shettisutställningar som handler också och alltid upplevt god stämning och hjälpsamma människor så låt er inte avskräckas från att ställa ut era hästar! Hur det förhåller sig med reglerna angående klippning på shetland kan jag inte uttala mig om då jag inte har några egna.

Kida
3

Jag har hört domare påpekat om det funnits skägg kvar på ponnyer på utställning vid 3 tillfällen. Jag själv klipper käklinjen på våra och jag vet att andra gör det till utställning. Men jag var osäker om det verkligen var tillåtet egentligen eftersom jag hört att ponnyn skulle vara naturlig.

Men jag tycker inte att det är konstigt ändå om det ena får klippas men inte det andra.. Det är väl olika mellan olika raser och olika mellan katter och hundar och deras raser också? Som Welsh, dom ska väl frissas inför utställningen tex? Schäfrar ska väl gå på ett speciellt vis osv? Jag är inne på ett område jag inte vet mycket om alls, men det är min uppfattning om det lilla jag har hört Glad.

Vill man ställa ut så får man väl hålla sig till det som är bestämt för rasen. Och vill man pyssla med hästen hemma eller hålla på med bruks så finns ju inga sånna regler (vad jag vet iaf) så då måste man väl kunna göra som man känner för tycker jag (men dom måste kunna skydda sig mot kusar iaf). Men jag personligen skulle aldrig sätta en sax i pållarnas manar. Här hemma har alla piggborstar och elände åkt i soptunnan Flört. Men det är i vårt stall, hur andra gör och vill göra bryr jag mig inte om. Självklart skulle jag avråda, men i slutändan så bestämmer ägaren själv och får göra som den vill utan att jag ska gå in i det tycker jag Glad

kuusou
0

#52 Det hoppas jag verkligen att det är :) Kommer hjälpa syster när hon ställer ut sin, men själv så blir det nog inget på shettis sidan då min både klipps utan tävlas samt att manen toppas för att han har afro som slits.

#55 Är ingen undersökning men på min ponny har manen växt ut och blivit lång efter toppning då han bara hadde ett burr innan.

#56 Det låter ju trevligt :) Jag hoppas den lilla skiten ska få lång man då det är snyggast på hingstar :p

VeronicaP
0

Precis Elinor när man brukar en häst som vi gör så blir de rätt naturligt att klippa käklinjen just pga de är så jäkla irriterande när *pälsen* fastnar i nosrems spänner mm.

Jag har russ också och ställer även ut russ och där visas det ofta klippta hästar (pälsen) , skägg kvar, *trav* klippning längst upp på manen för huvudlaget mm

Så där får man göra som man vill tyckar jag lite mer naturligt och där är säkert någon som klipper rycker manen där men har helt ärligt aldrig tänkt på det mer än där huvudlaget ligger.

Sen är det väldigt ofta att inte russen har lika mycket man som shettisarna har heller.

Men jag kan känna skillnad på russ och shetlandsutställningar  om jag ska vara ärlig…

Men de är helt andra orsaker än de vi pratar om här OskyldigFlört

Charlotte-J
1

Min dotter ställde ut en häst förra våren och hon är erfaren och duktig men hade missat att klippa skägget på sin dam. Domaren sa då i högtalaren så alla kunde höra att det hade varit finare om hon kanske klippt skägget på hästen och att hon skulle tänka på det till nästa gång. Så visst säger domarna till om skägget inte är klippt, inte alla domare men det förekommer.

Amor vincit omnia Kyss

VeronicaP
0

#60 och de kan jag tycka är riktigt dåligt av domarna om jag ska vara ärlig , jag är glad att jag har sluppit höra en domare säga så :)

Kris_J
2

Den stora skillnaden mellan shetlandsutställningar och russutställningar är att reglerna kring klippning är sprungna ur respektive moderlands regler. Och för russens del bestämmer ju russavelsföreningen helt själva……

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
0

#50 till mig har ingen sagt detta dock… jag klipper alltid mina för att visa deras fina huvuden… men bara för att du aldrig hört det betyder det inte att det aldrig sagts.

#51 det är väl inte dubbelmoral? Det står i reglerna att käken bör klippas men att man inte får röra manen. Det är rätt stor skillnad. Dubbelmoral skulle ju vara om man sa man ej fick klippa manen men ändå gjorde det.

Kan lova dig att bland russen finns också tråkiga attityder.

#54 det sägs lite då och då när domaren inte kan se hästens huvud pga massa hår och då kan dom ju omöjligt bedöma huvudets linjer.

#60 Sedär ja =) 

Själv tycker jag det är finare med klippt skägg på utställning men jag klipper dem inte på vintern om jag inte ställer ut dem. Kan dock hålla med domare som påpekar detta, hus ska de kunna bedöma rättvist om de inte ser det de ska bedöma?

JennieR
1

jag tycker det är upp till var och en vad dom vill göra :) Det växer ju ut igen :)

AusaBausa
2

måste lägga ut en bild på en klippt shettis annor 1976

Detta är verkligen INTE snyggt :-(

Angående att klippa käkhåren…har också blivit tillsad att klippa den ngn gång vid en vinterutställning… en parantes..

Silenos
5

#65 haha, tack för en underbar bild/dagens skratt.

Underbar
0

Den är väldigt HELIG;) jag skulle aldrig klippa min , borstar aldrig i den heller !;) Borsta enbart förr när jag ställde ut honom.

susanne-s
3

Självklart får man göra som man vill! Men frågar man på ett Shetlandsforum så är det inte så konstigt att folk reagerar då dom flesta tycker Shetlandsponnyn ska ha det långa tjocka täckhåren.

www.gullsmyrastuteri.se

Aribigga
0

#65 Det är ju så jag tänker mig att folk gör när man klipper en shetlandsponnyman, ala halvblodsstyle. Gräsligt!

lurvponnyn.vimeddjur.se

BoelH
6

Även för en som tänker lämna utställningsvärlden helt nu är manen helig på min. Min dotter har full koll på att svans och man är det mamma som hanterar, vilket hon också berättar klart och tydligt för sina kompisar. Jag tycker faktiskt att det är ett angenämt problem när man kommer ut på körtävlingar att se om dagens val av flätor ska hålla igenom ett helt dressyrpass. Jag gillar min hästs långa lite ojämna tjocka man och bara tanken på att sätta saxen i den ger mig rysningar. Däremot klipps hon på kroppen då hon tränas och tävlas. Den lättnad som hon visar när hon blir av med pälsen gör att jag anser att det är helt korrekt. Hon har även blivit visad klippt utan att jag märkt att det gett för eller nackdelar, och ja vi hade intyg. Käkhåren klipps främst för att de inte ska fastna i tränset, men även även för att hon ska se prydlig ut på tävlingarna. Men hade det stått i reglementet för utställning att detta inte var ok, så hade man väl fått låta bli, men nu är det ju inte så. Hade en fjording i många år och fick för mig att klippa hennes pannlug i börjang, oj oj vad hemsk hon såg ut. Därefter gjorde jag inte det fler gånger. Jag höll mig till två olika klippningar på manen, dels den vanliga jämna och dels den med sorgkant. Fullt acceptabla klippningar i båda fallen. Jag tycker verkligen illa om att se oklippta fjordingar och även sådana som är lite specialare med hjärtan i eller annat pyssel, även om det kan vara hur fint klippt som helst, just för att det inte hör hemma på en fjording. Det är väl likadant med shettisarna, vissa grejer hör inte hemma hos vissa raser. Samtidigt kan jag tycka att om det inte syns att någon varit framme med saxen och putsat till så spelar det inte såååå stor roll. Det får ju kännas i den personens samvete i såfall.

Absolutpea
0

Tycker manen ska vara lång, det är ju delvis det som gör shetlandsponnyn. Ser man en superkort man ser dom mest ut som om ridskolelärare gett fri tillåtelse till sina fem åriga elever att göra vad dom vill med hästen. Och det är ju synd, för shetlands ponnyn är så himla fin, men en klippt man förstör det tycker jag. Sen att toppa manen ibland på sommaren har jag fått göra i sommar. Men det var för att ena hästen hade varit på sommarvilla och kom tillbaka med tovor i hela manen som inte gick att ta bort. Så då fick jag klippa en bit. Sen ena hästen får liksom bruna slingor i sin svarta man på sommaren och topparna blir jätte fula. Så då får jag också klippa LITE ibland. Men annars rör jag inte manen. Men hästarna är ju inte heller mina, utan stallägarens och dom vill också ha lång man så oftast får jag fråga lite snällt innan om tex manen har fått massa tovor. (Oftast går det att borsta ut med pälsglans, men ibland är det omöjligt). Men att klippa hela manen som vissa större ponnyer har är jätte fult enligt mig. Jag tycker jättesynd om shettisen som får hela sin långa man förstörd. Hade någon klippt min häst så, jag hade blivit jätte sur faktiskt. Sen om det är en nioårig som råkat klippa för mycket är en annan sak. Men om det hade varit någon i min ålder som förstår bättre så hade jag faktiskt blivit sur. Men när man hyr ut sin häst får man ju säga att "rör inte manen". Meningslöst långt inlägg, men ja. Jag menar inget illa mot dom som tycker det är snyggt. Alla tycker olika!

Fido4
1

Åhh!! Shettisarnas man får man inte röra ;)

(Inte mitt varmblods man heller!!!)

Min mammas kompisar ringde henne för ett tag sedan och undrade om de inte kunde få klippa en bit av mina hästars manar! De behövde tagel till någonting!! De tyckte jag var jätte konstig som inte lät de ta ens ett strå!!

Haha!!

AusaBausa
1

#72 näpp min ridtravares man är no no att klippa också..Den ska vara lååång..

[Kiwizen]
0

Haha jag ska fasen klippa min shettis man så fort jag betalt pengarna för henne och hämtat henne, oj menar lugg, inte man. Hur ligger det till med luggen? Tycker ju det är såååååå sött med rak spretig lugg!! Bella hade inte haft ont utav de!;-)

Denna kommentar har tagits bort.
Annette
8

#74. Du gör ju som du vill men luggen skall absolut inte klippas. Den skyddar ögonen på sommaren utöver att det är rastypiskt med mycket tagel.

[[AcsJulia]]
6

#74 Här måste jag nog hålla med Annette. (Jag struntar i rasaspekten) Men en häst behöver luggen som skydd från insekter på sommaren och helst lite kalla vindar och snö på vintern. Så klipp helst inte luggen, för hästens bästa. Glad

Min häst har naturligt kort lugg och hon blir extremt irriterad på flugor och liknande på sommaren. Så skona din häst luggklippningen! Flört

cinna
1

Min fux hade klippt lugg när hon kom till oss. Förra ägaren skylde på kardborrarna i hagen. *suck*
Pållan såg helt enkelt förfärlig ut med pannlugg som bokstavligt talat stod rätt upp och rätt ut! Tänk avklippt målarpensel!! Förvånad

SandraO
1

Tycker det är minst lika fult med en avklippt lugg som man. Likväl tycker jag att tex ridhästar ska ha ryckt man. Borstar och håller manen ofta flätad vilket jag tycker fungerar på mina för att de ska hålla sig fina utan tovor, karborrar och annat.

[Kiwizen]
0

Ska klippa av lite av luggen i vilket fall haha :D tycker de e mega fult med ojämn pannlugg (jag är ridskole dödad, har stått uppstallad på en stoooooor ridanläggning) så skyller på det ;) Manen ska hon ha, så jag kan fläta och mysa i. Hon är svensk ridponny (egentligen renrasig) men har inga papper på det :)

cinna
0

#80 *förbryllad*

"Hon är svensk ridponny (egentligen renrasig) men har inga papper på det"

och i en anna tråd sa du att hon var en, om än en oreggad, så i alla fall shetlandsponny…

Nåja, du gör ju som du vill med man eller pannlugg eller vad det nu är…

VeronicaP
5

#80 på ridskolan jag jobbade på så klipptes det aldrig en pannlugg så de måste vara specifikt där du har stått, finns ju inget fulare än en rakt av klippt pannlugg

sofiek90
1

Jag klippte av Wiktor manen i somras (han hade exemtäcke på sig för alla flugfän så mycket skydd hade han inte av manen oavsett under täcket), den var tunn, sliten, väldigt ojämn i tjocklek över lag och jag kunde dra loss väääldigt mycket tagel bara genom att göra en fläta.. Jag fick ett ryck och klippte den kort. Nu har den vuxit ut en bit och den är numer väldigt tjock och mycket bättre då det inte är mycket tagel alls som lossnar. :) Han var dock väldigt söt i snaggad man och fick ett busigt utseende. :D Pannluggen får vara, den är kort som den är och han behöver den under sommaren (flughuva funkar inte, han tar av sig dom).

MVH

Sofie

Denna kommentar har tagits bort.
HUMAN0ID
2

Min ena shettis har alltid haft otroligt fin man! Den har alltid varit lång och vacker tills förra våren då vi skulle raka honom och mamma råkade få med en bit av manen.. Jag var så sur och nu ser hans man ganska hemsk ut då det översta är ungefär hälften så långt som resten.. Tänker låta det korta växa ut istället för att klippa hela manen i den korta längden, den växer ändå ut ganska snabbt som tur är! ;)

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.