Boxrena shettisar
Mina 2 killar är båda "boxrena" Lukas(valack) bajsar efter bakre väggen, dom olika tillfällena på rad…. Så han kan aldrig kliva eller lägga sig i sin egen bajs samt att boxen håller sig ren så länge.
Ruben (hingst)därimot lägger allt i en hög efter boxväggen mot Lukas / på mitten av väggen.
Detta gör att han trampar i sin bajs ibland.
Jag provade med att lägga lite bajs efter en annan valack som han inte går i samma hage som, men han valde att behålla sin toa. Jag har även provat med att flytta hans toalett dit jag vill ha den utan resultat.
Hur gör ni för att flytta toaletten?
Shettisblasen.se
shettisar, utställning, körning och pyssel.

Jag låter dem skita där de vill 
Dagens första gapskratt!
Jag går ut 2h efter kvällsmaten bara för att få jackpot på 2 ruben bajsar 
Shettisblasen.se

Läste någonstans att hästar oftast gör ifrån sej diagonalt ifrån sin matplats. Det stämmer förvånansvärt bra på mina egna.
Jag har försökt flytta toan till diagonalt men det funkar inte..
Shettisblasen.se
Wiktor som jag haft i flera år bajsar alla högar på samma ställe så det blir en storhög. Väldigt smidigt att mocka. Bengan som jag fick hem i somras var först väldigt grisig i boxen, det såg ut som ett bombnedslag. Men han ändrade rutin efter ett tag och numer bajsar han längst med bortersta boxväggen. Högarna hamnar bredvid varann, men det är ändå smidigare än när det ligger bajs i hela boxen. Detta kom under tiden som han stått i box hos mig och jag har sett att dom båda två ställer sig där när de behöver bajsa. :) Dock har Bengan mat i hela boxen istället, och det är inte mycket bättre det.
MVH
Sofie
lättare flytta maten.. ett ganska märkligt problem!
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Mina tre har tre olika toaletter. ;) Den stora gör oftast allt i en hög. Den mellanstora skiter överallt och blandar gärna med halmen. :( Den minsta försöker ganska bra att lägga sina högar längs med boxväggen. Två av dem håller sig hyfsat diagonalt från matplatsen, men den lilla svarta kan mycket väl placera ett par högar där också.
Våra får också skita var de vill. Hingstarna skiter oftast i en hög, medans stona drar runt det i halmen och jag får ofta mocka ut det mesta på morgonen.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Har aldrig ens funderat på att det går att "lära" en häst var det ska lägga sina högar.
De flesta är dock väldigt ordentiga, högar utmed väggarna, en iofs bara 30 cm från hö-högen - men torrt och fint i "sängen". 
Ungstoet är en riktig liten smutsgris och verkar inte bry sig nämvärt och hingsten gör det mesta ute så där är det *extremt* lättmockat…
Jag har hört att man kan lägga bajs från en ranglägrare och då vill den dominanta skita på den. Funkar säkert bäst mellan två hingstar. När jag hade lukas i rasthage på grus förut flyttade jag på hans toa så han bajsade i hörnet längst från stallet. Så skyflade jag ut bajsen i gräset på andra sidan varge dag
Shettisblasen.se
. Min ena häst skiter utmed ena väggen, medans den andre packar in skiten i små paket, som sedan ligger i hela boxen. Han struntar i om han lägger sig på sian små paket.
Det låter ju som dina herrar är väldigt renliga, jag skulle vara jätteglad över detta och inte ändra något. Skicka gärna ut en bild hur det ser ut innan du mockat 
Min Stora gör allt i en stor hög i ena hörnet, de små börjar bli renligare. Stoet brukar hålla sig till ena väggen och hingstfölet brukar hålla sig till andra bakre väggen, men han kan släppa en o annan hög lite här o var med och gärna i höet.