Träns med mässingsspännen
Nu har jag letat runt efter ovanstående men inte hittat något.
Köpte ett på GG förra året, men det var så konstigt i storleken.
Något tips på var man kan få tag i det jag önskar passande Shetlandsponny?
Skulle också vilja hitta ett svart träns med mässingsdetaljer… Några tips?
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag har jättefina svarta träns med mässingsspännen som jag köpt för rimligt pris på Granngården. Har köpt dem i olika omgångar, det andra köpte jag för kanske 2 år sedan. Skulle tippa på att de fortfarande finns kvar. Märket är samma som jag har på utställningsgrimmorna tror jag, Chi-- nånting har jag för mig.

Chetak?
#4 Mycket möjligt. Utställningsgrimmorna är i alla fall Chetak, är inte 100% på att tränsen är det men får för mig det nu i alla fall.

#2. Vilken storlek har du på dem? Jag köpte Shetland av detta märke och det passar inte alls. Nosgrimman går inte ens runt.
Skall man satsa på ponnystl istället?
#5 Om jag inte har helt fel så har jag ponnystorlek på dem. Har för mig att det istället kan vara en aning stort i nosgrimman, men passar med ett hål till. Har ston med hyfsat normalstora shetlandshuvuden, åt det större hållet.

#5 Jag har strl shetland. Har ponny storleken till min d-ponny
#5 Anette, jag får hem massor av träns nästa vecka (även till mini Linan). Jag kan pm:a dig/er om det är några med mässingsspännen.
Amor vincit omnia 

#8. Gör det! Svart skall det vara.
#9 Och är det inte med denna gång så kan jag säkert få hem 
Amor vincit omnia 
Lillhästen i stav har ett uppvisningsträns med mässingdetaljer
Här hemma hittar jag enbart med mässing tycker jag, vanliga träns. Bara globus som har med "silver"
Tack lotta!! Fast jag vill ju ha ett till Tromb, men du får gärna PM ändå!! 

Jag har ett svart träns med mässingsspännen köpt på selar.se till Joystick Diablo

#13. Jag har letat där, men inte hittat något. Är det med på bild?

#13 Menar du det rundsydda?
Jag har också ett sådant, tyvärr är det pyttelitet, passar nog till unghästar, kanske mini också.Har inte ens testat det, det ser alldeles för litet ut

14 och 15
Ja jag menar det rundsydda. Eftersom Stickan är min första kontakt med shettisar och han är född -07 så har jag inget att jämföra med storleksmässigt.
Tycker dock att de va BRA kvallite och ett stort plus för att käkremmen va propertionerlig och ställbar på båda sidor till skillnad från tränset från börjes som har en käkrem som nästan skulle kunna passa på nordisen..
De finns ingen bra bild på hemsidan men ligger under shettis och show tillbehör kostar 175 kr.. Ska försöka fota Joystick i morgon med det på!

Det är ett fint träns.Gillar rundsytt.
Vi behöver ibland köpa två träns till Roxiti för att det skall passa. Ett shetland för sid-och nackstycken och ett ponny för nos- och pannrem.
Numer pensionär i Nynäshamn

#18 så där har jag det också, nosremmmen räcker aldrig till…
Jag tror att jag har hittat ett… Har någon detta eller vet vad det är för typ av kvalité?
Hittede ett till http://www.hastboden.se/trans.html det heter RC Show träns, men ser det inte lite konstigt ut vid checkremen? Det verkar inte som att man drar visningskjedjan genom bettringarna utan det är en ring på nosgrimman?
"21 det tränset har jag och jag är mycket nöjd med det.
Sätter in huvudbild på Viking som har det på sig.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag har tagit bort remen som ska sitta mellan käckremen och nosremmen
#22 Det såg jättefin ut!! Billigt var de ju med! Bra att man fick med ledtygel, den där grejen kanske är för att man ska kunna ha det som visningsgrimma utan bett?

Det är ju annars en rätt bra säkerhetsgrej att ha kvar remmen under huvudet, då det förhindrar att huvudlaget kan "lyftas av" (vilket ju faktiskt hänt på utställning och premieringar). 
Man kan ju ändå använda tyglar eller dra kedja genom bettringarna.
Finns det i stl shetland?
#25 hrm så långt tänkte ju inte jag inte…………du har ju så rätt i det 

#26. Den minsta storleken verkar vara ponny.
Undrar om inte det blir för stort för mina.
Milla, hur är det i storleken? Nummerlappen skymmer så det syns inte hur mycket du har spänt in ditt.
Om man köper i stl ponny så brukar ju en del saker sitta bättre. Det som är för stort kan man ju kapa av och sy till själv. Jag har tidigare köpt ett ponny träns till Kitty för att få till sidstycket sen har nosgrimman och checkremmen varit för långa men det fixade vi genom att korta av och flytta in spännen 
#28 jag har mitt inspänt i sista hålet, det enda som inte sitter super bra är nosgrimman, den går inte att spänna så den sitter åt.
Jag tycker annars att det sitter bra, Viking har i visa grimmor shetland och visa grimmor ponny. Dock är oftast ponnygrimmorna för stora för honom, om det nu kan vara till hjälp.
Mitt är ponnystorlek.
Jag ska mäta sidostyckena till er så kan ni kolla själv om det blir för stort eller passar.
sidostycken 26 cm då är dom inspända till max
Pannband 37 cm
nosgrimma 58cm inspänd till max
Halsrem 57 cm inspänd till max.
Hoppas det kan vara lite till hjälp.

#29. Det är ju en idé. Får väl anmäla mig till den där läderkursen i Nord
.
#31. Tack!
Jag fick i går hem mitt svarta träns med sidostycken i stl ponny!
http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/4418 Detta var det som jag tillslut beställde, och än så länge så är jag väldigt nöjd med det. Har inte hunnit prova det än. Och Tromb som ska ha det är ju bara ett år. För mig var det ett stort plus att det inte fanns någon aachengrimma på nosgrimman.
Jag har nu mätt lite grand och dessa mått är när alla hål inspända till max. Det finns dock plats för ett hål till på sidostycket om man vill.
Sidostycke: 20 cm
Pannband: 39 cm
Nosgrimma: 51 cm
Halsrem: 45 cm
När jag mätte dessa mått har jag mätt på insidan av tränset då alla spännen på utsidan tar mycket plats 

De var jättefina!
Jag sökte dock efter ett träns där nosgrimman "sitter fast i sidostycket" Alltså, den sitter inte fast i en rem som går upp till sidostycket och sen ner på andra sidan.
Det verkar över lag inte så lätt att få tag i små showträns när man har vissa krav på hur den ska se ur…

#36 Nope det är nog inte det , men att köpa visningsgrimmor till föl åt halvblod , funkar rätt bra att använda på våra shettisar också ;-)
Travträns ser ut på det viset med fast nosgrimma , vet ju inte iof om de går att köpa med mässingspännen ;-)
Jo jag tycker de är fina så jag använder de på mina hingstar och har även så de passar de lite större ponnyerna :-)

#34. Detta träns har jag i stl Shetland. Nosgrimman går inte runt näsan på mina ponnyer.

#38 Köp ponny de passar de som är lite större
#40 Ja precis!! Så lite remmar som möjlig i ansiketet på dem!
Fotade det i dag som jag köpte, fast jag har inte provat det är, men mätte mot mina vita visningsträns som jag har till mini, och det var ca 1 cm längre i sidstycket, så jag tror inte att jag ska behöva ha det inspännt på max.

#41. Vad snyggt! Vilken storlek har du köpt?
#42 Jag köpte stl ponny. Jag tycker också det var jättesnyggt! Dessutom kostade det ju 'bara' 389:- (Man fick 10% rabatt på sin beställning så det blev frakten för mej
)
#41 köpte du det på grand-prix.se? 
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
#44 japp, länken finns i #33 :-)
#45 kanon! Tack! :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus
Finns ju på hööks :) Eller fanns iallafall förra sommarn där :)