Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1234 ggr
Milla
0

regn regn regn

nu har det regnat hos oss i ett helt dygn, när ska vi få sommar???

Fölisarna och mammorna fick komma in i ny spånade boxar, gud som dom frös dom stakarna.

Ska iväg nu i kväll och hämta några balar hö som dom får ha och äta på medans dom står inne. Där finns inte en torr plats i hela hagen och överallt finns där vattenpölar.

Byggde ut hagen i går men inte hjälpte det ett dugg då gräset står i regnvatten.

Nu får fölisar och mammor stå inne tills det blir uppehåll, ja jag vet att dom kanske klarar att gå ute, men här blåser det också och när jag gick ut och hämtade dom så stod fölisarna som upp och nervända U:n och lilla Belzebub sökte skydd under mamma……….

Sanne, han fick låna Zapemans täcke för han frös massor.

Nu sover dom i allafall ner bäddade i spånet.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

sanne
0

Stackars småttingar.. tack Milla föratt du tar hand om vår lilleman. detta jäkla regnande är verkligen inte kul. har nu haft halva min semester i ösregn. nu ska jag börja jobba igen på Måndag, då kommer solen, jag lovar.

våra fina gräs hagar börjar bli en lervälling, det känns så där kul, det lär ju inte bli något bete nästa sommar o sommaren regnar o vintern likaså.. stort suck..

Annette
0

Här är det varmt, så inte ens min frusnaste NF fryser trots massor av regn. Nu skiner solen, hoppas det fortsätter så.

Milla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

åååå  så skönt, här är det blåst och regn i massor så dom har blivit rejält blötta och kalla, dom stora klarar sig.

Sannes Belzebub i varmt och gott täcke

AusaBausa
0

#3 ÅH! så söt han var! Nu lär han torka snabbt…här har det precis slutat regna o solen sken för en stund sedan men undrar om det lär hålla i sig..ser mörkt ut i kanterna! Tur våran kan gå in om han vill…

Milla
0

hehe ja nu är han torr och go. sover som den lilla bebis han faktiskt är.

Benjamin
0

Regn regn regn. VI är fast och kan inte köra ut. Hoppas att det inte händer något eller att maten tar slut innan vattnet försvinner. Mannen är i Schweiz så jag är själv med barnen. Så här ser det ut i våran trädgård just nu.

Benjamin
0

Det är vägen som skymtas bakom staketet. Gud så sött Milla. Det är tur att det finns hundtäcke.Glad

Hanna-D
0

#6 Jisses! Vad med vatten. Brukar det bli så hos er?

Milla
0

#6 ja vad säger man, vi har ju då ingen brist på vatten hehehe, förstår om ni inte kommer ut.

zettan
0

#7 oj de var inte lite vatten

här sover fölis och stona inne på nätterna här regnar de mkt och ett sto har fått halsinfektion och ja e rädd att fölet blir kall. Dom njuter av att komma in. Räcker att öppna dörren så springer de in. Ut får man dra dom Skrattande

Benjamin
0

Nej så här mycket vatten brukar här inte vara. När det regnar mycket kan det ibland vara vatten i diket mellan staketet och vägen. Nu får det banne mig inte komma mer regn.

RebeckaSvensson
0

Här håller vi på att flyta bort…

Gården, med fält och hagar ser ut som en stor risodling.
I källaren har vi 40 - 50 cm vatten och det stiger hela tiden. Badrummet är fyllt med våta kläder, köket fyllt med spritflaskor och i källaren finns fortfarande mängder med saker kvar. Hur det går att fylla en källare med så mkt kläder, spritflaskor (både tomma och fulla), blomkrukor samt diverse annat förstår jag inte…

Tvättmaskinen och torktumlaren är förstörda och risken att även den stora frysboxen med all mat är det. Värempanna och hydroforen återstår att se om de klarar sig. Ström till ugn och spis går från källaren så någon mat kan vi inte laga. Just nu har vi iaf ström och får vara glada för att vi kan se vad som flyter runt i källaren och vad det är vi fiskar upp.

Gödseltunnan står nu och pumpar ut avloppsvattnet på fältet för att vi ska försöka minska mänden som rinner in i källaren. Troligtvis klarar inte dräneringsledningarna på andra sidan gården att ta emot allt vatten som kommer från fälten runt om så det stannar här. Försöker nu ringa runt och få tag på en länspump så inte traktorn och tunnan ska stå igång hela natten. Stanna den vågar vi inte då vi i så fall riskerar att ha hela källaren fylld med vatten när vi vaknar imorgon.

Regnar har det gjort hela dagen och gör det än… Suck! Djuren är iaf inne och kan sova torrt.

Annette
0

#12. Nää, det där är inte roligt! Vi hade vatten i källaren för ett antal år sedan, men så illa som hos er var det inte. Jag tycker verkligen synd om er.

IdaS-A
0

#12 fy stackars er!

Charlotte-Aveback
0

#12: Herregud, så mycket vatten! Det är ju ett rent katastrofläge … hoppas verkligen att det snart lugnar ner sig!

MrsM
0

Jobbigt värre här också. Vi själva bor uppe i backen så här är det torrt, men det finns en hel del förkylda fölungar och sjuka kor. Spelar ingen roll hur fina vattenkar korna har, dom dricker gärna skitvatten istället och när t o m avloppsbrunnarna i närheten svämmar över och detta spillvatten hamnar i beteshagarna  blir det riktigt illa. Man blir förvånad över att så stora djur blir så sjuka så snabbt men mjölkkor är känsliga varelser. Hästar är lyckligtvis inte lika känsliga för dåligt vatten eftersom de är  enkelmagade djur med lågt pH i magsäcken.

Hoppas #12 torkar upp snart!

RebeckaSvensson
0

Nu har det iaf slutat regna så förhoppningsvis hinner dräneringsledningarna med att transportera bort det mesta av vattnet nu.

Gödselbrunnen är också överfull så för att inte riskera att det ska rinna in på gården är far och min farbror ute och suger upp några tunnor där. I silogropen står det också vatten och understa delen av elevatorn är även den under vatten. Det största orosmomentet är om avloppsvatten läckt in i dagvattenbrunnen. Vid sådana här tillfällen önskar man nästan att man bodde i en lägenhet i stan…

Mannas
0

Jösses va mycket vatten ni har fått.Stackars er! hoppas det slutar upp med allt regnande. Vi har haft super hett nu i några dagar.Igår kom det en åskskur men inte så mycket regn,bara så höet blev lite blött  :(

VeronicaP
0

Ja det här j--la regnadet får vara över nu snart , halva hagarna står snart i vatten och man vill knappt gå ut och titta till hästarna , jag har inte tagit in mina men nog har jag haft lust till att ta in några .

Fast vi hade ju i allfall tur med vädret i kväll när det var trav och sprintermästarn inte en droppe regn , man får vara positiv över det lilla.

SannaHolmgren
0

Fy så mycket vatten. Då är vi skonade här ändå. Inte ens vår bäck är översvämmad, den är som vanligt.

sanne
0

Stackars er Rebecka, va ska man göra ? får ni ingen hjälp utifrån ?

Vi bor uppe på ett berg så vi har det nog ganska bra ändå, fast det blir lerigt i hagarna, men när man hör hur en del andra har det så ska vi inte klaga.

tänker på er som bor under vatten.

Yvonne N.
0

Så här ser det ut i en del hagar hos oss, men runt huset har vi inget vatten och vi har lätt jord här, så det brukar sjunka undan fort.
Men fortsätter det regna så vet man ju inte hur det går, marken blir ju mättad.

Pheobe
0

Vi har sedan igår fått 90 mm regn vilket betyder att kan man inte simma får man nu lära sej det, annars drunknar man… Hästar har fått gå in idag och torka upp. Vatten överallt. Även i hästarnas hus =( Men dom är lika glada för det

Denna kommentar har tagits bort.
Milla
0

Stackars mina killar………… dom hade en liten plätt att stå på så vi var tvungna att fixa ny hage till dom, hoppas inte att ån svämmar över ytterligare.

Milla
0

ett foto till där det är torrt stod mina stackars killar

Milla
0

mer foto

Milla
0

och ett till

Milla
0

så här ska det se ut när det inte regnar

inlägg 27 är samma ställe som denna bilden, rätt så skrämmande.