Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 782 ggr
lilleman
0

fölfråga.

När börjar man dela på sto och föl? Alltså vänjer fölet att vara kvar i boxen så att man kan ägna sig åt stoet i lugn och ro nån liten stund?

[daytona]
0

jag tog ut stoet redan första dagen efter fölning, inte bara för att vänja sig, men för att läka sig lite snabbare… röra på sig är alltid bra, tycker jag iaf! Finns säkert andra som inte samtycker, men fölungen kan gott vänja sig att mamma kommer tillbaka, o även stoet, som var fruktansvärt mammig märkte jag!

Cattis
0

Min erfarenhet av att göra som i #1 är tyvärr bara negativ. Jag upplever att stona bara blir mer beskyddande och vaktar fölen för oss människor mer, och att fölen blir stressade av det. Jag låter mina ston och föl gå tillsammans och vara ifred så mkt som möjligt de första veckorna. När de kommer fram själva efter ett tag tycker jag de är redo att hållas på med mer.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[daytona]
0

#2 som sagt finns de som tycker annorlunda men för mig o mina har det funkat bra o inte har dom blivit mer beskyddande för det! Chivas är så pratglad när man kommer ut i hagen nu så, inte for han illa av det! Vad händer om du har efterbörd kvar i stoet då??? då måste du ta ut henne en stund för att röra på sig……bl .a---

Cattis
0

#3 Jag tar med fölet. Bara i extrema fall har jag ansett att jag behövt skilja på dem. Men det är så jag gör, ditt sätt är inte med det sagt fel. Jag bara talar om min erfarenhet av den metoden du skrev i #1.

/Cattis

Cattis
0

Ett tillägg. Endast vid ett fall, efter att vi haft ett felläga och fölet fick styckas ut, så kom inte efterbörden ut. Annars har den alltid släppt inom 10 timmar av sig själv. Vid normal fölning kommer den ju oftast inom ngn timme. 10 timmar hör till ovanligheterna eller då ngt gått snett.

/Cattis

Charlotte-Aveback
0

Jag är helt inne på Cattis linje att låta sto och föl få vara tillsammans så mycket som möjligt. Dessutom så fölar våra i hagen så det där med att stoet rör på sig sker med automatik.

Som mamma själv så kan jag tillägga att om någon hade försökt ta min baby ifrån mig dag 1 så hade blodsvite uppstått! Flört

Men var och en får naturligtvis hitta sina lösningar.

maysod
0

Håller med  #2 och #6. Då jag tycker det är viktigt att sto och föl får vara i fred i starten. Man får titta lite hur hästar gör i vilt tillstånd, inte lämnar de sitt föl direkt efter födseln utan de har fölet vid sin sida tills nästa avkomma föds.. Det kan också vara så att ett sto som inte får vara i fred kanske inte tar hand om sitt föl, utan tror att även det är ägarens bekymmer.

[daytona]
0

men hallå! jag har inte tagit morsan från fölungen flera timmar eller springer där stup i kvarten! det låter som att ni tror jag plockat bort mamman flera timmar!! nä…max några minuter så hon fått röra på sig! men däremot har jag träffat ston som haft efterbörden kvar o då är det som sagt tvunget att ta ut dom…
 har aldrig träffat ett sto som tror det är ägarens problem att ta hand om fölungen Fundersam

och en sak till…följer ni deras vilda tillstånd när det gäller allt???

Cattis
0

#8 Lugn o fin. Vi fattar att det inte rör sig om timmar - men tycker att det är onödigt att stressa upp dem så mkt, ens för ett par minuter. Det är vår åsikt/vårt sätt att göra det på.

Du berättar hur du gör och varför, vi berättar hur vi gör och varför. Vi har inte sagt att du gör fel, vi har talat om det VI anser är nackdelar med att göra så. Om man skall ge tips och råd eller diskutera saker så är det knappast fel om fler åsikter kommer fram.

Nej, inte allt enligt vilda hästas sätt. Men de får leva så naturligt som det är möjligt med de resurser vi har.

Varför så defensiv? Du måste inte gilla hur vi gör - och det här är ingen tävling om vem som gör mest rätt.

/Cattis

maysod
0

Vadå ? vilda tillstånd. Skriver inte som kritik till någon !!! Det är bara min inställning till frågan i huvudet. Det är väl klart att vi inte ska ha "vildhästar" men det är ju inte det det handlar om. Ska man inte i all djuruppfödning strävar efter att det ska vara så naturligt som möjligt för djuren vilka det än må vara. Deras instinkter kan vi inte ta ifrån dom de sitter djupt rotade i deras gener, det kan inte vi ändra på, men det kan variera från individ till individ hur kraftigt de visar det. Djur har inte samma tänkande som oss människor utan handlar efter instinkt och inlärda betenden.

Jag har också haft ston med efterbörd kvar, så det vet jag hur det är. Har också varit med om ett sto som sattes ut "några minuter" i en hage ( under uppsikt ) med trästaket som hon sprängde och skadade sig så svårt att hon fick avlivas, med en moderlös fölunge som följd. ( inte en shetland ) Har också träffat på ston som inte tagit hand om sina föl, av olika anledningar, Men som Cattis skriver alla kan inte ha rätt bara olika erfarenheter.

Pheobe
0

jag delar aldrig fölen och mödrarna åt. Det är en dum idé tycker jag. I år var jag tvungen att några minuter göra det då stoet blev väldigt dålig och det ösregnade, kunde inte ha med fölet då men annars gör jag det aldrig. Stona blir vaktande och sedan har man svårt att göra något längre fram. Mina föl brukar bli ganska självsäkra och "låta bli" mamma av sej själva efter nån månad och då kan man göra saker med mamman sedan. Nu är min bebis 3 månader och jag kan lätt åka bort med mamman om det behövs. Det kan man sällan om man "vänjer" fölen utan mamman för då blir modern stressad.

#8 Klart man ska göra så mycket för hästen som möjligt för att det ska vara ett naturligt beteende. Det är väl självklart.

sara-ek
0

#10: håller emd dig helt, i det "vilda" följer fölen sina mammamor vart dom en går. Det är väldigt väldigt sällan mamma och föl skiljs åt i naturen.

Ninnii
0

Jag tycker att man kolla lite hur stona är, är det sto som är väldigt mammig så tycker jag personligen att det kan vara bra att sskilja dom åt tidigt.

Min syster hade en paint märr som fick en föl unge som jag köpte av henne, vi delade på dom redan första dagen. Sen hanterade jag fölungen varje dag med borstning och på med grimma osv. När han var en månad började jag att gå ut med han och gå, medans min syster kunde rida hennes märr. Min föl unge var helt självständig när han var 5 månader. man kunde göra precis vad man ville med han. Han litade till 100% på mig.

Tyvärr var han en av många hästar som fick upp skit i lamellranden så han fick åka in till Skara djursjukhus, där dog han under narkosen, pga av att han inte klarade av narkosen. Då var jag ledsen kan jag säga.

[Anna-N]
0

Tycker nog att "mammiga" ston bara blir stressade av att komma ifån fölungarna om de skiljs åt ofrivilligt. De ston som däremot gärna"lånar ut" sitt föl bryr sej inte särskilt mycket om fölisarna försvinner ett tag.

Vi låter ston och föl alltid vara tillsammans o skiljer dem inte medvetet åt. De kommer ut tillsammans omgående efter fölning om allt är normalt och rör sig då naturligt i hagen.
Bara fölisarna är någon vecka så söker de automatiskt kontakt med andra hästar och på det viset kommer ifrån stona mer o mer. Allt utan stress. De "mammiga" stona vs fölen tar allt så naturligt då mot att vi människor kommer och lägger oss i hur det ska förhålla sej.

Att ston försvarar sina fölungar är helt rätt av dem. Precis som #6 skriver så kan man ju bara gå till en själv.

CarolaCarro
0

Vi har inte gjort mycket med varken stoet eller fölet.. Fölet har fått på sig en grimma så han vänjer sej med något i ansikte och på sig.. Mamman strunta i fölungen redan efter någon vecka.. Och han är ganska självständig.. Sticker ut ur hagen och drar en sväng på åkern.. Sen kanske han går in och äter lite.. Och hon struntar i att ropa eftersom han ändå inte kommer.. hagen dom 2står i är ganska stor så fölisen kan gå ner och dricka och mamma kani stort sett stå längst upp i hagen..

Cattis
0

#13 "är det sto som är väldigt mammig så tycker jag personligen att det kan vara bra att sskilja dom åt tidigt."

Här tycker jag helt tvärtom. Ett mammigt sto låter jag bli så mkt det bara går, även fölet. Det tar som Anna N skrev bara ett tag innan fölen blir mer nyfikna och självständiga, och då kommer de själva söka kontakt = ingen stress, lugna ston och trygga fölungar som inte behövt lära sig av mamman att de skall akta sig för "tvåbeningar".

Skall man ta föl på sitt sto får man kanske låta bli henne (rida/köra etc) till dess att han och fölet är redo för detta. Alla ston och föl fixar inte det och då får man göra det som blir bäst för hästarna.

#0 Du märker på ditt föl när den är så självständig att du kan lämna den utan mamma kortare stunder, och på stoet då hon tycker det är okej att göra annat än vara föräldraledig.

/Cattis

lilleman
0

Hallå!!!

Det var inte meningen att starta ännu en "förskoletråd", där alla hackar på varandra…bara få reda på hur ni gör

Mitt föl är 2 månader och börjar bli "självständigt. Jag försöker köra in stoet och har fölet med så mycketr som möjligt utan några större problem.Men för att vi ska kunna koncentrera oss så mycket som möjligt skulle det va bra om "någon inte teroriserade oss bitvis" därför frågade jag hur ni andra gör.

Jag har tagit ut stoet några minuter och lämnat fölet inne en gång bara för att testa. Stoet bryr sig inte men fölet är ju lite oroligt. Ville bara fråga hur tidigt man börjar träna sånt om nån kan förstå….

maysod
0

Alla förstår säkert vad du menar och frågar man får man vara beredd på svar utan att tycka att andra hackar, Min personliga åsikt vad gäller att använda ston med föl vid sidan är att låta stona ha semester och bara vara mamma den tiden, det tar både kraft och energi av stoet att ge di och sköta en avkomma.

Skulle planera inkörningen till en annan period, inte nödvändigtvis då stoet har föl vid sidan.

Linnah
0

Jag skiljer inte sto och föl åt förrän de själva börjar ta längre turer från varandra. Undantaget var förra gången när stoet inte hade släppt efterbörden, då gick vi ett varv runt stallet med henne och sen in igen och fölet hann knappt märka att mamman var borta. Jag vet inte om det hade nån direkt effekt.

Däremot börjar jag hantera fölen från dag 1. Sätta på grimma och borsta och sådant och att leda till och från hagen har jag gjort från början, men bara ihop med mamman. Mina föl har väldigt snabbt (inom ett par veckor) varit så självständiga att det har varit svårt att få in dem från hagen om de fått gå själva. Då har det varit bra att de varit grimvana.

maysod
0

Ja, vi hanterar också fölet så mycket det behövs, men då är alltid  mamman med. Just för sådana problem som ovan skriver.

[daytona]
0

deffensiv är jag inte men du skrev ju klart o tydligt att det var NEGATIVT att göra så…
 jag o mina hästar o andra vi haft har inte det varit negativt på, ok!

ni gör som ni vill som sagt hon frågade hur vi gör o o jag svarade att det funkar bra på mina.

o sen sov fölungen ändå när jag gick ut med henne…

AusaBausa
0

jag har inte delat "mitt" sto o föl ännu o har jag gjort ngt med stoet har föling följt med….låter de få tiden ihop så länge de behöver..

behöver de delas på pga att fölet diar fortfarande när det börjar bli för stort för det o tar energi från mamman så får man väl göra ngt åt det då….nu kommer det ju o lösa sig automatiskt pga att Kefir ska betäckas på nytt….

[Anna-N]
0

#21. Men med betoning på Min erfarenhet i början av inlägg #2.

Vilket inte behöver betyda att det generellt är en negativ metod. Jättebra att det funkar bra för dej. Ingen känner ju ditt sto bättre än du själv :-)

Therese_Melberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Vi var tvugna att ta ut stoet ensam eftersom hon hade efterbörden kvar. Hade alltid nån som var kvar i stallet och var "barnvakt" när jag var ute och gick med mamman, men våran fölis brydde sig inte alls om att mamman gick iväg.  Jag märkte inte heller att stoet blev mer beskyddande, inte mot oss iaf, däemot var hon inte glad på veterinärerna som kom och störde henne hela tiden….

Bilden är på min syster som är fölisvakt