Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 902 ggr
sarahansen
0

Utställning

Jag är helt grön på det här med utställning, om vad som gäller om medlemsskap med mera.

Jag vill närmligen börja ställa ut mina ponnyer men den ena är ett russ och den andra en shettis. Om jag förstått det rätt så behöver man vara medlem i olika föreningar för att få ställa ut sin ponny men behöver man vara med i två olika föreningar (t.ex. Sveriges Shetlandssällskap och Svenska Russavelsföreningen) för att få ställa om man har två ponnyer av olika raser eller räcker det att vara medlem i någon av dem? Tänkte på att det förekommer att flera raser är med på samma utställning.

Någon som vet och kan svara för är tacksam för svar :)

Johanna-N
0

För utställningar för själva rasen behöver du vara medlem i resp. förening. När det gäller russ så kan du vara medlem i den föreningen men får då även visa ditt russ på utställningar även avsedda för samtliga kallblodsraser.

Lycka till!

PP
1

Det finns även ponnyavelsföreningar som anordnar utställningar för alla ponnyraser och då räcker det ju att vara medlem där. Fast man måste ju inte vara medlem heller, man brukar kunna betala en högre anmälningsavgift som icke medlem.

Men ingen annan förening har så många utställningar som Shetlandssällskapet. Flört

sarahansen
0

Tack för snabba svar Glad

Jag som trodde att det var ett krav att vara medlem i någon förening för att få ställa ut. Man kan alltid lära sig nåt nytt!

Men känns ändå som att det skulle vara lika bra att bli medlem i någon förening, får väl se vilken det blir Flört

Men jag har sett några utställningar i kalendern och undrar hur man ser vilka raser som får vara med? Tänkte på de som ligger ute i utställningskalendern för 2013, är de bara för Shettisar eller kommer det vara för fler raser?

PP
1

Jag tycker ju att du ska bli medlem i Sveriges Shetlandssällskap och välja en regionalförening om du gillar shetlandsponnyer. Som medlem får man vår fina medlemsstidning 4 ggr/år, möjlighet att söka utmärkelser som SUCH och BRUCH samt att det anordnas fler aktiviteter än utställningar. ;-)

I utställningskalendern på den här sidan är det mest rena shetlandsutställningar (en hint är att arrangören heter Shetland Syd/Väst/Öst/Nord). Utställningar som arrangeras av ponnyavelsföreningar eller hästavelsföreningar, tar vanligtvis emot flera raser (exempelvis Öpafs utställning nu på lördag som är öppen för alla ponnyraser).

sarahansen
0

#4 Okej då förstår jag :)

Klart jag gillar Shetlandsponnyer, har ju en egen ;) Men det var mer det att jag har ett Russ också som jag gärna ställer ut. Tycker det blir mycket pengar att betala om man ska gå med i flera olika föreningar bara för att de är just förening för en specifik ras.

sofiek90
0

Det finns ju utställningar där alla ponnyer och hästar är välkomna, men det är ju inofficiella utställningar.

MVH

Sofie