Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 4185 ggr
1974
5

Utan pp blod

Vad kul det kommer in nytt blod till mini aveln ett lyft för svensk mini avel. Vad tycker ni andra????

Kris_J
2

#0 Du får väldigt gärna utveckla med tanke på vad Glad

Veritas odium paretFörvånad

RebeckaSvensson
12

Varför tycker du det är ett lyft? Om det är någon som lyft miniaveln här o i utlandet är det i mina ögon just PP o Buddleia.

JosefinK
11

Det finns folk till allt!! Larvigt!! PP är han som har satt prägel på miniaveln i Sverige!!

ThiffannyJ
10

Jättekul att det kommer en ny minihingst. Hoppas vi får se honom på vårens avelsvärdering.

Eftersom att du inte skriver vilken hingst eller stam det gäller, så vet jag ju heller inte om det är "nytt" blod.

I Sverige finns det i dag 56 st RS godkända minigingstar för avel. 19 av dem har PP i något av de tre första leden. Så om kreterierna för nytt blod är att det ska vara fritt från PP så vet jag inte om blodet är så nytt, 37 av våra Svenska RS minisar har ju inte PP i de tre första leden.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Kris_J
3

#0 Kanske ska förtydliga, vilka individer syftar du på. Ditt första inlägg är bara allmänt svävande och kan avse vilka individer som helst.

Ellinor Johansson
11

Grattis till dina nya hingstGlad

Det som gör en hingst så intressant att jag funderar på att importera honom till Sverige är

1 Att han blir godkänd enligt rasvisa krav i Sverige både exteriört och veterinärt.

2 Att jag tror att han verkligen kan tillföra mina ston något.

3 Importerar jag en hingst från Holland som mättes till 86cm på hösten som tvååring skulle jag försiktig.

Annelie-P
11

#TS: Du undrar vad vi andra tycker.
Jag tycker att man varken ska skriva anonyma eller diffusa inlägg.

sommer cloud
7

Utan PP ingen riktig minityp!! Därav inget lyft med ny minihingst!!
Titta på I Learned From The Best, i mitt tycke det bästa i Sverige just nu!!

PP
4

Minityp?

1974
2

va kul med så många roliga svar jag vet inget om nån ny hingst.

#6 jag har inte köpt nån hingst

#7 ja det är kul med diffusa inlägg speciellt anonyma

#5 tack för ett sakligt svar

Grattis i varje fall till den som nu köpt en hingst hoppas den blir godkänd i

Sverige

VeronicaP
4

#10 men herregud vad är de för inlägg du gör , jag fattar nada , kalla mig dum eller trög men du skrev ju högst upp att kul med ny hingst i avlen bla bla bla och nu vet du inget om ny hingst moget eller väldigt dumt skrivet.

Verka bara vara ute efter tjafs och inte våga stå för det … Sandlåda känns det som

1974
1

#11 jajamen härligt att så många går i gång på detta

ThiffannyJ
2

#12 Du glömde svara på mitt inlägg. På vilket sätt är det nytt blod?

www.minishetland.com

1974
0

#12 utan pp blod blir det ju lite nytt blod men jag har inget emot pp finns mycket bra där med men kul med nåt nytt

VeronicaP
3

#12 Eller så är de dags att växa upp och kliva ur sandlådan

1974
1

#15 ja du det kan man tycka men jag kommer inte över kanten så jag ska bygga nåra sandslott till

ThiffannyJ
3

#14 Jag undrar fortfarande vad nytt är, med tanke på de 37 minihingstar som INTE har PP i blodet. Tillägg: jag menar i de tre närmsta leden.

www.minishetland.com

1974
1

#17 har dom 37 inget pp blod alls??

ThiffannyJ
2

#18 Har du ens läst mitt inlägg i #4?

www.minishetland.com

VeronicaP
5

Thiffany inte värt att lägga ner energi på någon som inte vågar stå för sina inlägg och bygger sandslott

[Billan]
10

Det är just sådant här som gör att man tröttnat totalt på folk. Har man inget annat för sig än att starta tjafs borde man se till att skaffa sig en annan sysselsättning

Men det verkar som en del skaffar sig energi på att tjafsa..Tråkigt.

Milla
4

Vi behöver folk till mitt jobb om någon känner sig sysslolös Oskyldig

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

AnnaFagerell
3

Vi behöver också folk för en arbetskamrat har brutit foten och min chef är på solsemester i Thailand så jag har skottat snö kl  06 och kl 16 varje dag i en v nu utöver mina vanliga sysslor

så här finns hur mycket som helst att göra för sysslolösa för på Österlen blåser det hård vind hela vintern… Vill man inte skotta snö så kan man få ta hand om nyfödda grisar för här föds ca 600 nya varje månad…  Annars kan man få krypa i en utgödsling någonstans… VÄLKOMNA!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
5

Jag tycker inte heller att man skall vara anonym, men jag tycker att TS blir otrevligt bemött i denna tråd redan efter sitt första inlägg.

Tycker inte miniavlarna att det är bra om det kommer in något förärvningssäkert PP-fritt blod? Själv skulle jag önska att det fanns mer Rossonfritt bland de standardstora att välja på.

Kris_J
3

#24 TS menar att det kommer nytt blod, min fråga "med tanke på vad" dvs vad är det för nytt blod och i form av vad? Vari ligger det otrevliga i den frågan? Får man inte vara intresserad utan att bli anklagad för att vara otrevlig?

VeronicaP
0

#25 Tycker inte din fråga var otrevlig alls utan en helt vanlig undran måste jag säga och du har ju inte ens mini ;)

Denna kommentar har tagits bort.
Mmia
9

Vet inte vem/vilka som köpt eller vilken hingst det är mer än vad Lotta skrev att det var en svart mini utan PP-blod men tycker det är synd om en hingst blir dömd innan den är visad.

Kan inte tänka mig att nya ägaren kan känna någon direkt glädje i att visa upp sin hingst med det bemötande från negativa människor.

RebeckaSvensson
2

Bra förärvningssäkert blod är alltid intressant, men att det är något sådant står ingenstans. Det enda ts skriver är att det e pp-fritt o det verkar som endast det är något positivt i ts ögon. Om hingsten ts syftar på har förärvningssäkert miniblod vet jag inget om. Jag har fö 1 gdk hingst utan pp-blod o jag tycker inte det är något unikt med det.

Kris_J
1

I vilket inlägg menar TS att det handlar om en hingst?

VeronicaP
3

#28 Jag har nog missat var Lotta har skrivit det någonstan :D

De jag tycker är löjligt är att trådskaparen bara skriven en sådant löjligt inlägg , tycker nog att man kunde skrivit vad de är för häst blod mm , jag tror fortfarande att de bara är skrivet för att ställa till det lite …

1974
0

#30 tack som tur är finns det ju ston oxå

AnnaFagerell
0

Det som är löjligt är väl att TS skriver att anledningen till att tråden skapats är för att starta debatt. Inte för att få upp ögonen för annat blod. Att denne sedan är anonym också gör det hela bara komplett

#29 Tycker du ska känna att han är speciell!

Annette
2

Jag tycker det var #3 som skrev på ett otrevligt sätt. Borde förtydligat det i mitt förra inlägg. Sedan eldar folk på med sandlådenivå helt i onödan. Kommentererna #22, 23 är väl löjliga om något.

Håller med Mia i #28.

ThiffannyJ
2

#34 Det har skrivits om det på facebook innan TS anonymnt startade tråden här.

#30 I nr #10 så hoppas TS att hingsten blir godkänd i Sverige.

#28 Jag håller med. Jag tänkte själv tanken att den som köpt hingsten kanske själv ville gå ut med sitt nya köp. Jag fattar inte varför TS eller någon annan var tvungen att göra det, om det nu inte är dennes hingst? Men folk gillar väl att veta saker antar jag?

www.minishetland.com

JosefinK
10

#34 Ja det kanske var otrevligt, men hur trevligt är det att starta en tråd som heter utan PP blod och skriva att det är ett lyft för svensk miniavel, när PP är en av dom som lyft svensk miniavel? Ska man ta in nytt blod i aveln behöver man inte få det att låta som om det är en merit att hästen är utan just PP blod vi har redan massor med hingstar och ston utan PP blod, hur ska vi kunna veta att det är ett lyft när det inte ens står vad det är för häst som ska importeras och hur hästen har nedärvt sig? Förstår bara inte varför tråden heter utan PP blod är inte det ganska taskigt?

PP
7

#36 Blir nyfiken på varför uttrycket "utan PP blod" skulle vara taskigt?

Tråden har uppenbarligen startats för att provocera - och oj, vad personen lyckades med det! Cool

JosefinK
7

#37 Det beror på att när jag helt okunnig började med miniavel blev varnad för PP av andra, de sa att han gav dvärgar och att man skulle akta sig för PP, vilket jag nu vet inte är sant!! De här falska ryktena gjorde att jag höll på att börja med en för mig oseriös avel och betäcka med minihingstar som inte är godkända i Sverige av ren okunskap.. Som tur var pratade jag med en domare som lärde mig några viktiga saker som jag alltid kommer att ta med mig.. Vilket jag är väldigt tacksam över idag!!

PP
7

#38 Då lägger du in personliga värderingar i ett uttryck som inte alls behöver betyda något annat än precis vad det står.

Den som är intresserad av avel, kommer för eller senare stöta på uttrycket outcross. Då är det inte särskilt konstigt att använda termer som fri från vissa blodslinjer.

Det är jättebra att lyssna till andra uppfödare, domare och kännare av rasen. Men man bör alltid behålla lite kritiskt tänkande och tänka på varifrån informationen kommer. Att predika för redan frälsta är inte svårt.

Sen skulle man ju kanske kunna önska att ingen började avla helt okunnig… Man kan ju sätta sej in i saker och titta på mycket ponnyer så att man vet vad man vill föda upp innan man skickar sto till hingst. Då kan man ta ansvar för sina egna val och inte skylla på att ha blivit lurad av någon… Oskyldig

Ellinor Johansson
4

Jag tycker det det är mycket respektlöst mot den nya ägaren hingsten att skriva om honom på olika sociala medier. Även om man vet kan man inte låta den nya ägaren få glädjen att berätta?

En bra förvärvare utan PP eller V. Buddleia blod är absolut en bra outcross.

När man skriver att ett avelsdjur är fritt från XX blod, menar man  då att XX inte finns bland de namnen som finns i stamtavlan i passet, eller att XX inte finns länger bak heller?

JosefinK
8

# 39 Ja av den uppfattningen JAG har fått under dom här tre åren i shetlands världen så är uttrycket PP fritt inte något positivt.. Jag är absolut inte negativ till något nytt blod, men för mig är det viktigt att hingsten blir godkänd i Sverige och att hingsten har gett bra avkommor i utlandet och att jag gillar hingsten.. Det står ingenstans vad det är för hingst som ska importeras så hur kan man starta en diskussion om att det är ett lyft för svensk miniavel? Det kan man inte veta när man inte vet vad det är för hingst därav en väldigt onödig tråd.. Klart att man blir glad om det kommer in en bra outcross! Det va just därför jag inte åkte och betäckte med en icke svensk godkänd hingst, eftersom jag pratade med domaren.. Jag tar ansvar för mitt val av hingst och jag har inte skrivit att jag blev lurad utan jag råkade prata med personer som inte hade samma avelsmål som jag har fått.. Nej men man måste ju börja någonstans och jag har läst på hur mycket stamtavlor som helst under de här åren. Jag har haft hästar i hela mitt liv men aldrig hållit på med avel förut och mitt mål från börja var inte att starta ett stuteri… Mitt intresse växte fort fram därför startade vi ett stuteri och då var jag mycket väl medveten om mina avelsmål! Men inte från början.. Jag tycker bara det är synd med dessa falska PP rykten som går och som skrämde mig för honom som nybörjare och säkert fler personer.. Alla får avla hur dom vill men det tar ett tag innan man inser vad man vill med sin avel och jag ser inte ner på någon annan för det utan tycker man ska göra som man själv vill och bli respekterad för det.

Annette
3

#35. Jag har inte Facebook.

#37. Undrar detsamma. Är väl inte konstigare än att fuxfolket gärna vill ha hingstar utan Rockall eftersom han förekommer så ofta i dessa stammar.

Ellinor Johansson
4

# 42 Det är en jätteskillnad i representation i stamtavlor mellan Rockall och PP.

Ellinor Johansson
9

Det intressanta är väl vad det är för nytt blod inte vad det inte är för blod.

Om TS hade berättat vad det var för blod som skule bli ett lyft för stoägarna så tror jag tråden hade blivit betydligt intresantare

Minsanne
4

#41 Vad menar du att det är för falska rykten som går om Parlington Pimpernell?

JosefinK
8

#45 Snart kan vi testa vilka ponnyer som bär på en krum gen på SLU då vet vi med säkerhet om beslutet som togs i Holland var rätt eller fel

Minsanne
6

# 46 Så du medger att det var ett beslut som togs i Holland ang krumma bärare iaf. Alltså inga falska rykten som du skrev ovan?

VeronicaP
4

FAst en bra häst är alltid en bra häst oavsett blod Oskyldig

JosefinK
9

Ursäkta trådkap… #47 Det är först nu med dagens teknik som vi har möjlighet att se om det beslutet man tog i Holland är byggt på riktiga grunder. Så fort svaret kommer så ska du få ta del av det :)

Minsanne
9

Menar du allvar när du säger att Holland skulle felaktigt ha uteslutit flera hingstar pga krumma föl? Ehh … skulle inte tro det va.
Tester är gjorda på dom fölen och det är ingen tveksamhet vem som varit fäder till dom.

När man som du går ut officiellt och säger att bl a PP blivit anklagad för falska rykten ang krumma föl, så undrar jag verkligen vart du fått den informationen ifrån. Så vitt jag vet så hände det också här i Sverige.

PP är absolut en av dom bästa förärvarna inom miniaveln. Tror inte jag vet någon annan hingst som förärvt sig så väl. Vad jag inte tycker om är att man sticker under stol med hans krumma föl.
Kan man inte bara acceptera detta och i så fall chansa som du och flera andra gör? För egen del är det inte ett alternativ i vår avel och jag är inte oseriös för det, snarare tvärtom.
Den som gömmer sig bakom påhittade historier är mer oseriös i mina ögon. Det är ju bevisat i Holland att Parlington Pimpernell, Harmen vh Oranjeplein och Park View Giles har lämnat krumt föl och är därmed ur avel pga detta.

Det är själva förnekandet som gör det ohållbart. Stå för vad ni avlar med, precis som andra får stå för vad dom avlar med.

VeronicaP
3

Men ändå används hans söner i Holland  ?? Hur kan de göra det om de var de som dömde ut honom då borde väl alla hans söner i NL blivt kasserade ??? eller

Minsanne
9

Även de Holländska uppfödarna har ansvar att ta hänsyn till detta.
I Holland är det öppet, man accepterar att så här är det och sen går man vidare med detta i bakhuvudet.

I Sverige sticker vi/en del huvudet i sanden och låtsas att det inte finns

Detta är den stora skillnaden

PP
5

#51 Så fungerar det i Sverige oxå. Avkommorna tas inte ur avel, eftersom det finns chans att de inte är anlagsbärare.

Men i Sverige har det väl inte fötts några krumma föl sedan mitten av 1990-talet när de första (?) hingstarna togs ur avel för att de lämnat krum avkomma..? Tyst

VeronicaP
1

#53 jo jag vet det men jag menar om nu Holland dömde ut honom (Sverige) har ju inte gjort det tydligen eftersom han fortfarande fick vara godkänd här …..

Ellinor Johansson
8

http://www.hastsverige.se/sida63.html

Ser verkligen fram emot när testerna blir allmännaGlad

PP
0

#54 Förstår inte hur du menar… Är det konstigare att Holland inte tar avkommor ur avel, när Sverige gör precis likadant?Obestämd

AnnaFagerell
1

#52 Jaså, vad menar du med att man stic ker under stol med det? Jag har hört samma, att han lämnat krumma föl både här och utomlands. Då måste ju någon vara rak iaf…

#53 Menar du generellt alla hingstar då för det var bara något år sedan jag såg en krummis i sverige… efter en svensk hingst som är godkänd i DK.

PP
4

#57 Jag menar officiellt, dvs där fölet röntgats och fått diagnos ställd av veterinär.

Jag tror tyvärr är det finns ett mörkertal, om det nu beror på okunskap om defekten hos uppfödare och veterinärer, eller om det är en medveten handling för man vet vad det innebär för blodslinjen i allmänhet (snack) och hingsten i synnerhet (kassation). Tyst

Minsanne
0

#57 Det finns ju flera uppfödare som säger att det inte är sant, att det skulle vara falska rykten som spridits.

MariaA
2

#54 Som sagt, det kan finnas ett stort mörkertal med krumma avkommor som avlivats innan tester gjorts på dom  Tyst

Det är ju trots allt många fina ponnyer som kan påverkas, så ägarna till dessa kanske inte är så öppna med vad som finns bakom?? Tyst

Jag tror vi i Sverige måste bli mer öppna med vad som finns bakom våra avelsdjur….(vi ska då självklart testa alla våra avelsdjur när det blir möjligt….jag skulle då INTE vilja avla på krumgensbärare hur fin och värdefull ponnyn än var i min avel tidigare……..)

Det blir alltid så hätsk debatt kring detta ämne, så det måste ju verkligen brännas!?? Tyst

[Billan]
7

Har under hela min tid i shetlandsaveln efterlyst mera öppenhet, men inte fått någe gehör för det. Man ska ju veta att vi som avlar idag fortsätter bara på det som andra lagt grunden till.

För att bevara rasen frisk och sund måste alla ta sitt ansvar. Idag verkar det vara så att det är lätt att prata om vad andra får, men det som visar sig i egen avel sägs det inget om.

De som varit med ett tag är mycket medvetna om vad som finns på de linjer det avlas på. Men som sagt man gömer huvudet i sanden.

Vad gäller krumma så var det inte länge sedan det föddes åtminstone två, där det pratades om det tills ägarna förstod vad felet var på de små, sen blev det tyst.

AnnaFagerell
1

#6´57 Detta fölet ÄR röntgat och diagnos ställd samt har fölet medverkat i Sofia Mikkos studie…

Minsanne
1

Så konstaterat krum alltså? Vad var det för stam på den?

PP
0

convenient om fadershingsten exporterats (om jag förstod #57 rätt). Cool

AnnaFagerell
0

AnnaFagerell
0

#63 Eftersom den inte var min så väljer jag att inte säga detta…

#64 Den är enbart godkänd i DK, stoet blev betäckt i DK alltså, så nej, du förstod det inte helt och hållet… Hingsten såldes som unghäst till DK

PP
5

Det jag menade var att en hingst som inte är verksam i Sverige, väl inte kan kasseras för defekt avkomma här (av oss). Det var ju behändigt att slippa ta i den heta potatisen…

AnnaFagerell
1

pernilla. för vem är det behändigt? den som fick fölungen har gjort en defektrapport. fölet ingår i en studie och pappan bär på svenska gener från stort stuteri. vad mer ska man göra för att du ska bli nöjd?

AnnaFagerell
0

Kom på att jag faktiskt vet ett fall till…  En minihingst i sverige som lämnat ett krummt föl och där uppfödaren fick problem efter att ha anmält in detta. Uppfödaren fick besök av djurskydd då hingstägaren anmält denne… varför? De hittade inget att anmärka på men hingstägaren blev sur. Vad i hela friden är shetlandsfolket för folk?

PP
2

#68 Jag menade precis vad jag skrev, svårt (för oss) att kassera en hingst som inte verkar i Sverige.

AnnaFagerell
0

#70 tyckte det verka som du skrev att det var pga fölet som det var bekvämt att exporera hingsten

MariaA
3

#69 Denna har jag också fått höra om, av uppfödaren till fölet….så fult gjort av hingstägaren Rynkar på näsan Jag tycker det var seriöst och ärligt av uppfödaren till fölet att ta sitt ansvar och anmäla defekten!Ett verkligt föredöme för andra uppfödare!, om alla gjorde som denne så kunde vi hjälpas åt att utrota krumgenen Glad

Mmia
5

#69 & #72 om uppfödaren till det krumma fölet anmälde att den fått ett krummt föl så undrar jag varför den hingsten inte kollades upp och togs ur avel. Är inte reglerna så ?

Charlotte-J
1

Det är dessa rader på FB som retat upp så pass att jag blir anklagad för än det ena än det andra.

"Minin är en svart 1 premie hingst utan PP blod. Kan ju vara roligt för miniägarna ;-)"

Så tänk på vad ni säger eller skriver i fortsättningen, man vet aldrig vad det kan leda till!!

Tack för mig!

Amor vincit omnia Kyss

MariaA
2

#73 ja det undrar jag också ….varför är den kvar i avel.

Annette
3

#74.Vad kan man bli uppretad på av den kommentaren? Om det är en bra hingst innebär ju det att stona med PP-blod har ytterligare en att välja på.

Jag är inte insatt i miniaveln, men har fått intrycket att många hingstar är väldigt närbesläktade. Rätt eller fel det vet jag inte.

Ellinor Johansson
3

# 73 och 75 Det funderade jag också på.

Endera fungerade inte kontrollappareten med att ta krumfölets pappa ur aveln, eller också hade fölet inte krum. Det är lika olyckligt vilket det än är.

MariaA
0

#77 det lär finnas bilder på detta föl, som talar sitt tydliga språk??!! om det nu är så, så kan ju hingstägaren eller fölets uppfödare lägga ut bilder på fölet, så skulle ju hingstens "rykte" vara räddat om det visade sig vara fel uppgifter om fölets krumhet?! Glad

Annette
4

#78. Det är väl knappast Facebookanvändare eller forumsbesökare som skall bedöma en sådan sak utifrån foton. Om den nu kontrollerats är det väl berörd myndighet/veterinärs sak att gå vidare med ärendet.

MariaA
2

#79, sant! men enklaste sättet att ta död på falska?? rykten är väl att bevisa motsatsen på det forum där dom verkar frodas?!

ÄR fölet kontrollerat, skulle jag också vilja veta, för är det inte det, och avlivat, så är foton de enda bevis som finns kvar, för hingstägaren att visa och ta död på ryktena! Ett krumt missbildat föl går väl inte ta miste på? även ett foto bör väl kunna ta död på falska rykten?!  Det torde väl ligga i hingstägarens intresse att visa upp foton för den som är intresserad, annars väcks följdfrågan, varför vill hingstägaren INTE att det visas foton??,

Annette
1

#80. Man kan aldrig tvätta sig själv ren i trycksvärta.

Berörd myndighet/veterinär tillsammans med avelsföreningen är väl de som bör hålla i informationen tycker jag. Och jag tycker inte ett foto räcker där gemene man själv skall avgöra om fölet är krumt eller ej. Det skall vara kontroller enligt gällande regler så man är 100% säker på saken.

MariaA
1

#81 samtidigt så kan eventuella defekta gener spridas om misstankar undanhålls och mörkas för stoägare, det ligger ingen öppenhet i att förlita sig på att alltid myndigheter och veterinärer/avelsförening nås av informationen, Det känns naivt att tro att alla defekta föl som fötts, och som det pratas om i "tysthet" egentligen inte var defekta, i Sverige har det tydligen inte fötts några krumma föl sedan 90-talet då?!

Jag tycker det skulle vara intressant veta hur ex. Holland bär sig åt för att kunna prata så öppet om det här med krumhet, utan att väcka så heta känslor som det verkar vara här i Sverige, varför ska det måsta vara så mycket svårare att tala öppet om det här (för mig gäller öppenhet även att man ska kunna prata öppet sinsemellan på ex. forum/facebook osv,) hur ska annars ÖPPENHETEN runt detta kunna uppnås, om det direkt ska tystas och inte pratas högt om??

PP
5

#82 Men hur öppet är det egentligen i NL? Om nu de tre uppräknade hingstarna är de enda som tagits ur avel för att ha lämnat krum avkomma -  dvs två mindre än i Sverige, i ett land som väl har iaf 10 gånger så stor avel. Dessutom kasserades väl även dessa för tjugotalet år sedan. Tyst

MariaA
0

# 83 ja det är sant, är säkert mycket som tystas ner där också, och sen kanske dom säljer de hingstar som bränns till Norden Tyst

Det jag tänkte på är att dom vad jag förstått talar öppet om de hingstar som togs ur avel, och deras söner/döttrar som är i avel………..?

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.