Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1172 ggr
Hanna-D
0

Föl med sår

Var tvungen att släppa över ett nytt sto till vår stohage. Självklart fick en av fölungarna en klockren spark på mulen. Det blev ett ca 7 cm långt diagonalt sår, hyfsat djupt. Vad kan jag göra? Just nu är det svalt och blåsigt = inga insekter. Någon med ideér?

Eftersom han bara är 2,5 månader så är han inte stelkrampsvaccinerad. Kan tänka mig att det kan komma in mkt smuts.

Ringa veterinären? Jag tror inte att det behöver sys, är det någon idé att ge han stelkramp nu?

/Orolig matte Ledsen

Hanna-D
0

Tillägg: tänderna verkar ha klarat sig och jag får inte tag på min veterinär…

Annette
0

Om stoet är vaccinerat enligt ordination skall han väl få i sig skydd via mjölken?

Hanna-D
0

#2 Hon är ordentligt vaccinerad.

Pheobe
0

jag hade nog försökt få en veterinär till att titta, tänderna kan se oskadda ut men man vet ju inte

dajmie
0

Smörj in henne med min salva, den är suverän mot sår, bor du nära Cattis, hon får antagligen den i morgon eller Fredag.

Hanna-D
0

#4 Vad menar du? Att tänderna skulle vara skadade?

Jag var ute nyss, han går och betar. Kommer fram och nyper mig och sin syster. Han borde inte ha ont i tänderna/käken när han beter sig så. Jag är mer orolig för såret än tänderna.

Hanna-D
0

#5 Tack för tipset! Jag bor nära Cattis.

Cattis: Får jag köpa lite salva av dig om du får hem i morgon?

Vill inte kleta på Socatyl eller zinkpasta som stelnar. Helosan och liknande sitter nog inte kvar länge…

dajmie
0

Om det var tänderna hade han inte betat det är en sak som är säker.

Pheobe
0

salva ska man helst inte använda på öppna sår. Det hämmar läkningen

PP
0

Jag hade ju rådgjort med veterinär, harig som jag är. Kanske inte nödvändigt att ta ut veterinär, men man kan ju alltid höra vad de tycker.

Hur har ni med risk för stelkramp där du bor? När jag kastrerade min treåring i Nora, ville veterinären absolut ge stelkrampvaccination fastän han var vaccinerad drygt ett halvår tidigare. Han sa att det var väldigt utbrett i trakten och ville ta det osäkra för det osäkra. Vad jag menar är, att om jag hade fått ett så stort sår på en fölunge i sånna trakter, så hade jag nog velat ge den stelkrampsvaccination och inte litat till att den fått vad den behöver via stoet.

Pheobe
0

Just det, glömde. Föl under 4 månader kan visst vaccineras mot Stelkramp.

dajmie
0

#9, den har funkat kanon på rejäla sårskador.

Pheobe
0

#12 jaha, ja men annars påstås det ju att man stänger inne såret med salvor så att det inte läker. Munnen har ju en enorm läkningsförmåga annars om det inte sitter i vägen för själva öppningen eller så där det är mycket veck.

dajmie
0

Fråga Annelie Lindeholt, hon har erfarenhet utav det. Maria.

Trim
0

Benevix är en annan bra receptfri salva. Läker sår fort och snabbt. Finns på apotek eller hos veterinärer, en del av receptet är zink och glukos +vitaminer, borsyra m.m Jag har använt den på "allt" från knotteksem till sår med fula variga fickor.

Hanna-D
0

Ringde Finsta DV, som rekommenderade mig att ringa i morgon på telefontid. Jag blir galen på dem! Hur som, hon rekommenderade att man skulle sätta in stelkrampsserum som inte går att få tag i nu. Enkelt Fundersam

Ringde Ultuna som ville skicka ut hästambulansen. Fick tag i min veterinär som sa att vi sätter den på antibiotika-kur. Det sista låter vettigast tycker jag. Lätt när alla säger olika…

Sasser
0

#16 Lycka till Hanna. DV skall alltid "krångla", ibland känns det som dom inte vill komma och att en annan är "bökig". Så är dom här iaf. Hoppas det läker utan en massa problem.

AnnaLundin
0

Eftersom stelkrampsbakterierna är penicillinkänsliga, så räcker det förmodligen med en pc-kur för att avvärja ett eventuellt stelkrapshot.

Det är i alla fall vad JAG har fått lära mig…

Hanna-D
0

#18 Åh det har jag ju tom hemma! Ska fortsätta jaga min vet nu på morgonen. Antibiotika eller penicilin är frågan Fundersam

Charlotte-Aveback
0

#19: Hanna: Hur har det gått med ditt föl?

entill
0

#19 Penicilin är ett antibiotikum. Om inte såret ser fult ut kan du nog vänta tills i morgon och ge stelkrampsspruta då. Skulle också råda dig att smörja på lite MJ salva. Det är ju inte en salva i den bemärkelsen att den täpper till, den är ju flytande.

Kan man undvika antibiotika skall man göra det. Annars har man inget att ta till när det verkligen gäller. Alla veterinärer är uppmanade att vara väldigt restriktiva med att skriva ut antibiotika, p.g.a risken för resistensutveckling.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Hanna-D
0

#20 Det ser ganska bra ut men är djupare än jag trodde. Smörjer med Streptocillinsalva.

Pheobe
0

#22 undvik penicillin på föl, dom har lättare för att bli känsliga sedan. Synd du inte tog ut veterinär direkt och fick såret sytt ändå.  Salvan där kanske gör lite nytta. Se bara till så han inte får in det i munnen när han diar om det sitter dumt till.

Hanna-D
0

Salvan verkar fungera bra, det ser fint ut. Snittet på såret är så fint med skarpa kanter så jag tror det har alla förutsättningar att läka ihop fint.

#23 Han får inte i sig det när han diar, såret sitter högre upp. Veterinären bedömde att det inte skulle sys.

Pheobe
0

#24 ska man sy ska det göras direkt. Kan vara därför dom menade att det inte skulle sys i efterhand.

Hanna-D
0

#25 Det behövdes inte sys. Veterinären gjorde en bedömning och jag litar på henne. Såret läker fint så antagligen var det helt rätt att inte sy det, nytt eller gammalt.