Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett29-icke-hästrelaterat
Läst 868 ggr
Sasser
0

MÖRDARSNIGLAR

Vi har stora och svåra problem med mördarsniglar.

Dom förökar sig på nolltid, är äckliga och det kryllar av dessa små jäv-r här. Har någon samma problem? Vad gör ni med dom? Om det rörde sig om ett 30-tal skulle jag inte bry mig men det är tusen-tals….

Metoderna är säkert många, det senaste jag hörde var att MYSKANKOR var duktiga på att hålla rent på dessa små monster… Vart köper man sånna ankor?

Har du tips eller andra tricks? SKRIV!!!

Annette
0

Även här är det problem med dessa otäckingar. 

En hötråd

Sasser
0

#1 Det hade jag missat:)

Trim
0

Hushållningssällskapet vet säkert vem som har myskankor i dina trakter. På blocket finns några annonser. Lycka till!

[Anna-N]
0

#0. Här kanske det finns nått knep. http://www.aftonbladet.se/bostad/0007/06/mordarsniglar.html

Slibbiga typer, hoppas de inte styr kosan hitåt ;-)

Sasser
0

#3 Tack för tipset. Blocket kollade jag men det var så långt bort.

#4 Snart är det ju läge att komma och hälsa på så jag kanske ska ta med mig ett par stycken:)

Fula är dom oxå, dom har bara ett öga på ena sidan. Läbbiga saker….

[Anna-N]
0

#5. Jo, jag tackar! Här kommer det sättas upp en vägtull en bra bit ifrån. Hit kommer INGA mördarsniglar. Klarar mej så bra utan :-) Men du är välkommen iaf :-D Cool

sonja
0

#0 Man får nog hålla sig med en hel armé av myskänder för att de ska orka äta hälften av sniglarna. Har hört att deras slem är mkt segare än vanligt snigelslem o vem vill tugga på det? Vi har inte fått sniglarna hit ännu, men de är inte långt borta nu och jag har sett att det KRYLLAR av dem. UUUUUUUURRRKK!!! Detta blöta vädret gillar de säkert.

Ankor har ju också en del nackdelar, vi hade stora vita ankor för några år sedan och de älskade att "bala ner sig" i rabatterna. På den tiden odlade jag fina dahlior. Dom blev platta.

Det finns de som sätter upp staket av trä med två eltrådar, när snigeln sniglar över så får den ström o dör. Kanske är lite avancerat att inhägna stora områden med, mera till typ trädgårdsland.

Sasser
0

#7 *SUCK* Ja, man lär kanske ha en "hel armé" men kanske grannarna uppskattar ankor då det ser lika jä-igt ut överallt här:) Det tåls ju att tänka på….

zettan
0

vi har jätte problem men mördarsniglar här. Men vi har grävt ner små skålar i landen och fyllt dom med öl. Vi tar över 50 sniglar/fälla om dagen. Sen går vi även nästan  varje kväll och plockar dom när dom kommer upp ur jorden och dränker dom i öl. Även hört att salt ska fräta sönder dom om de stämmer vet ja inte.

Silenos
0

MIn mamma saltar på sniglarna…Grymt, men då torkar de ihop o dör.

zettan
0

dock tycker pappa de är synd att offra ölen på sniglarna Skrattande

jojjehanna
0

Myskankor får tydligen lätt smak på annat och ratar då äckliga sniglar vad jag har hört…

MrsM
0

Läste i en tidning om en karl som konstruerat  nåt sorts elstängsel mot sniglarna? Nån som vet mer? Verkar intressant. (TROR inte att tidningen var daterad 1 april i a f Glad).

Hörde om en som attackerar sina sniglar med saltsyra, det bara fräser till liksom… Själv har jag funderat på flytande kväve… verkar coolt.

Annette
0

När jag sommarjobbade på en annan kyrkogård för några år sedan var det stora problem med mördarsniglar. När man körde ner händerna i gravrabatterna krälade det på en, så äckligt!

Saltsyra låter lite brutalt mot blommorna, även de fräser kanske till ;) Verkar bättre med elstängslet. Man skulle ju kunna ha en slags minikofösare för att ta kål på dom.

Sasser
0

Jag har oxå hört talas om öl nu… men jag håller med zettans pappa. :)

Skulle oxå vilja höra mer om elen, någon som vet?

zettan
0

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=860233

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=863038

här kan ni se olika filmsnutter om mördarsniglarna. fy bubblan vad läskigt. Är mkt orolig för hösilaget man ska köpa i år.

MrsM
0

Dagens snigeltips: Enligt försäljaren håller el-remsorna man lägger ut runt tomten  för att hålla sina självgående små gräsklippare på plats, även bort sniglarna. Nån som vet?

zettan
0

#17 aldrig hört

här testade vi att koka sniglar inte. Ett tips gör INTE om de. Fy fan vad de stank. ¨Nästan så man ville spy.

Niklas
0

På Trädgård iFokus finns en tråd om hur man tar död på sniglarna.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sasser
0

#19 Tack…