Bruksmodell
Det händer att utställningsdomare använder sej av uttrycket "god bruksmodell" för att beskriva rastyp. Ponnyerna som får det omdömet kan se ut lite hur som helst (tunga, lätta, kompakta, långlinjerade) och jag får väl erkänna att det nog har hänt att jag tänkt att det är något en del domare drar till med när de inte kommer på något bättre att säga om, företrädesvis, valackerna… 
För vad är egentligen en god bruksmodell? Det skulle vara väldigt intressant att höra ifrån de som använder sina ponnyer till ridning, körning eller trav vad de tycker.

Börjar själv:
Intresserad av körning. Inte så att jag tävlar, utan jag kör mina ponnyer för mitt eget höga nöjes skull. Jag vill gärna ha mina ponnyer över metern, en sådär 103-104 tycker jag är perfekt. Men jag har även en som är en liten bit över minimått och en som nog ligger strax under metern. Självklart vill jag ha bra gångarter, och inte minst rätt inställning till arbete - inget mer än storleken kan bedömas på typ (och där har jag alltså två mycket trevliga bruksponnyer som är av det mindre slaget).
Typmässigt föredrar jag en harmoniskt byggd ponny, dvs inte för kortlinjerad men inte heller öppen i bålen, inte för lågställd men inte heller högbent (för att det fortfarande är en shetland jag vill ha). Jag vill ha en så fritt ansatt hals som möjligt (vilket ändå kommer ge begränsat med utrymme för en brösta på en shetland) och en hals som inte är för grov men med en något välvd överlinje och naturlig resning. Lågt ansatt hals, underhals eller för grov bakom huvudets ansättning vill jag inte ha. Vidare vill jag inte ha för brant bog eller kort, smal eller toppig bakdel. Inte heller vill jag ha gracilt benverk eller några större avvikelser från det korrekta och jag vill ha runda, fina hovar.
Så… Min ideala bruksponny skiljer sej inte alls från hur min ideala shetlandsponny ser ut. 

Mina brukar ofta bli kallade god bruksmodell, de är väldigt olika, men gemensamt vid de tillfällena har varit att de varit i full tävlingkondition till travet och varit välmusklade, inte magra, men heller inte feta, de har då också fått bra poäng på rörelserna men alltid 7 på typ. Samma ponny kan under vintern med vila och gott hö få 8 på typ, men aldrig mer än så.
En god bruksmodell för mig om jag vill rida är en stark rygg, ej för lång, då de tappar bärighet och får svårare till samling. Bra längd på halsen och markerad manke, ej överbyggd.
Till körningen vill jag gärna ha en något längre rygg på ponnyn, då det är till travet och ska kunna hålla ett högt tempo utan att trampa sig på framfötterna. Där underlättar även att de är lite bredspåriga bak, men det vill man ju inte ha på shetland. Så det är nästan ingen av dem.
Fortfarande vill jag ha en bra längd på halsen, bra bredd i bogen, inte tät fram tex! Och helst ingen överbyggd hängmatta, det funkar inte alls! De behöver ha bra styrka i ryggen och bakdelen, det är lättare att bygga upp med en god exteriör från början.
För alla aktiviteter vill jag ha lätta rörelser, markbunden gör inte så mycket, då en allt för luftig trav inte tar dem framåt så snabbt, men inget kort steg.
Gärna lite grövre ben och hårda runda hovar, mjuka platta hovar håller inte så bra och blir lätt utslitna eller spricker när man måste sko.
Så tänker jag! :)

Jag har också funderat lite på begreppet "bra bruksmodell" - vilket för oss aldrig givet "mer än" en 7:a på typen. Inte jättedåligt men känns ändå som "inte riktigt så bra"
För vår del är det bra eftersom vår ponny är just en bruksponny och då tycker jag det är synd att man inte kan bli bättre belönad 
Känns som om den där"bra bruksmodellen" är den där hästen som i och för sig är en ordinär shetlandsponny,men som saknar det där "flashiga" vakna,utsällningslooken? Inga defekter men heller inget extra enligt min uppfattning. Lite åk hem och glöm guldet-inställningen tycker jag det verkar som. För övrigt vore väl en bra bruksmodell något för alla att sträva efter,för vi vill väl kunna använda våra ponnyer till annat än utställning?

Bra bruksmodell behöver inte innebära bra rastyp. Bra brukstyp strävar väl alla raser efter, men de måste också följa rasstandarden för den ras de tillhör.

#5 Precis! Men vad är en bra bruksmodell, med tanke på hur olika ponnyerna som får omdömet kan se ut? Det är det jag är nyfiken på vad folk har för uppfattning om.
Och vad det gäller rasstandarden, så finns det inget i den som motsäger en brukbar ponny - tvärtom!

#6. Jag tycker du beskriver en bra bruksmodell i inlägg #1. Mankhöjden är väl förstås en smaksak, jag föredrar de mindre ponnyerna :)
Och vad det gäller rasstandarden, så finns det inget i den som motsäger en brukbar ponny - tvärtom! - Instämmer till fullo!
Är det inte oftast valacker som får omdömer "Bra brukstyp"? De är ju en "det" och behöver väl varken vara maskulina eller feminina så då borde omdömet "God rastyp av bra bruksmodell" vara ett väldigt gott omdöme.
Min valack har belönats med 9 på typ ett flertal gånger. Omdömet har då varit " Valack av mkt bra ras- och brukstyp i ett utmärkt skick".
Flera gånger har jag fått frågan om han arbetas mycket eftersom han varit så välmusklad. Det lustiga är att vid just de tillfällena har han bara gått i hagen och skrotat.