Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 1655 ggr
[FaunaFlora]
0

Bästa shettisförsäkringen.

Vart har ni försäkrat era shettisar och varför?

Vilken försäkring ska man välja för att betala så lite så möjligt men få ut så mycket som möjligt vid sjukdom/skador?

Aribigga
0

Jag har James försäkrad i Dina, för att de var billiga och trevliga.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Hanna-D
0

Har haft If men ska nog byta till Agria nu när If ändrat villkoren eftersom Agria var mycket billligare.

sofiek90
0

Wiktor är försäkrad i Agria, kostar inte speciellt mycket per år och det täcker en hel del. Har hundarna försäkrade där med, så det blev väl så per automatik. Bengan är försäkrad i Dina, det är hans ägares val.

MVH

Sofie

veruscka
0

sveland!!Har mina livförsäkrade och max vetvård och enbart en fast självrisk på 2500 :-

susanne-s
1

Och jag har Sveland med fast självrisk på 1900:- 100 000:- vetvård.
Supernöjd!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

#5. Har du verkligen fast självrisk på 1900:- utan 20% rörlig självrisk utöver det?

Jag hittade dessa uppgifter på Svelands hemsida:

Sveland Favorit (A.1) – vårt bästa försäkringsskydd
Sveland Favorit är vår mest omfattande försäkring för din häst. Du kan välja den nivå för självrisk och ersättning som passar dina behov bäst. I veterinärvårdsersättning kan du ha ett maxbelopp på antingen 50.000 eller 100.000 kronor per försäkringsperiod. Vi har två alternativ för självrisk:

1. Fast självrisk på 1.900 kronor och 20 procent i rörlig självrisk

2. Fast självrisk på 4.900 kronor och 0 procent i rörlig självrisk (endast i kombination med 50.000 kronor i veterinärvårdsersättning)
Sveland Favorit kan tecknas från det att hästen är sju månader och fram till 16 års ålder.

susanne-s
1

Japp, så är det! men jag betalar extra för det, men minns inte hur mkt Glad
Så har jag på hästar i alla åldrar 1 år och uppåt.
Dom har en juniorförsäkring för fölen och den är lite speciell… minns inte hur

Det är värt hur mycket som helst att veta vad självrisken blir när ngt händer!

www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

Är det något specialavtal du har fått? Jag kan inte hitta info på Svelands hemsida att de har det alternativet?

Jag har IF och tänker nog behålla dem eftersom försäkringsbolagen hela tiden ändrar sina villkor och jag har inte vare sig tid eller intrsse för att hålla på och jämföra.

Carita
0

Har också i Dina, de är jättetrevliga och billiga.

Såg nu att jag betalar mindre för en ponny som har liv på 10' och hel veterinärvård än vad jag betalar för min gamla katt i agria som aldrig varit sjuk..

1800 i grundsjälvrisk och därefter ersätts 80% av resterande ersättningsbara kostnader.

Anna-karinS
1

Jag har samma som Susanne, det är jätte bra när hästarna blir sjuka. Man vet exakt vad det kommer att kosta!

susanne-s
0

Ring och prata med dom Anette, vi är ju bevisligen fler som har så :)

www.gullsmyrastuteri.se

[FaunaFlora]
0

Okej, många olika förslag här :) Jag har hittills kollat upp Agria och Sveland, tycker dom verkar väldigt likvärdiga?

Har ni livsförsäkring på era? Är det vanligt att man har det på hästar som är så pass billiga i inköp som shettisar ju är?

Kida
0

Vi har agria. Har alltid fått hjälp av agria när något hänt. Bra bemött, snabb hjälp och inget knussel. Hade folksam en kort period. Hästen blev dålig och jag utan hjälp Obestämd så jag är helt nöjd med agria. Jag betalar hellre lite mer och vet att jag får hjälp. Så känns det för mig. Glad

Carita
0

Har någon i endast livförsäkring då i 10' och betalar då 200:- om året för den.

cinna
0

Att ha en livförsäkring är bra även om en Shetlandsponny kanske inte är så dyr i inköp. Tänk på att en avlivning inte är gratis - kan vara skönt att få tillbaka de pengarna när den dagen kommer…

Ja, jag har mina 5 livförsäkrade i 5000 + vet.vård 50.000 i Folksam.
Vet att vet.vården inte räcker så hemskt långt om det vill sig illa, men det är i alla fall en början. Har sedan även rehab och buköppning på de yngre hästarna.
Betalar mellan 1200 och 1300/år och häst inkl mängdrabatt. 2600 kr i självrisk + 15% av resterande skadekostnad

Efter att ha läst här funderar jag allvarligt på att försöka förhandla om nästa år.

susanne-s
0

Fölen och unghästarna är försäkrade för 8000:- (lägsta beloppet Sveland har.) De andra har en livförsäkring från 20 000 och uppåt

www.gullsmyrastuteri.se

steilinger
0

Agria är bra tycker jag har haft dem i 15år och inget krångel

[Billan]
0

Mina är försärade i If. Olika livbelopp, vet vård 50000kr, fast självrisk på 2700 kr. Har bara ut nyttjat den en gång då en fölunge blev skadad, det gick på 52000 kr. beloppet betalades ut utan problem. Glad

Detta var år 2009.

[FaunaFlora]
1

Tack för alla svar! Jag tror det blir Agria, det känns liksom…hemtamt. Katterna är försäkrade där också..Kyss

veruscka
0

Är ju super med den fasta självrisken i sveland! Slippa den rörliga.. Då kostar det ALDRIG mer än den självrisken…Spelar ingen roll hur mkt det går på på djursjukhuset…har du en rörlig självrisk åker du ju på att betala ganska mkt ändå !!!!Jag har alla mina livförsäkrade..allt från 8000 .- till den den bästa som jag har i 25 000:-.

PP
0

#20 Då kostar det ALDRIG mer än den självrisken…Spelar ingen roll hur mkt det går på på djursjukhuset…

Riktigt så bra kan det väl ändå inte vara? Om det skulle bli dyrare än den summa du har på din veterinärvård (exempelvis 50 000 eller 120 000), så får du nog vackert betala det som överstiger det oxå.

veruscka
0

#21 Jo men självklart överstiger de mitt max veterinär vård får jag ju självklart betala men det får man ju se till att det inte gör!!!Men att komma upp i 100 000:- är inte så stor chans

PP
0

#22 Jag har haft turen att slippa ha häst akut på djursjukhus, men har hört precis tvärtom - att det kan bli väldigt dyrt, väldigt fort.

Hanna-D
2

#23 Det stämmer, första dygnet kostar mest, inte alls svårt att komma upp i 20-30.000 kr första dygnet med full akutvård. Lägg därtill en eventuell bukoperation så kommer man upp i 100' väldigt fort.

[randi]1
0

HAr mina försäkrad i Agria. Tycker de är trevliga, och inga problem.

Fidelia
1

Finns för och nackdelar med alla försäkringar. Samtliga har olika begränsningar att ta hänsyn till. Jag har alla mina i Agria och betalar i snitt 10% av livvärdet i premie/år.

Ska man vara krass och vet att man är kreditvärdig blir det billigare att ta ett banklån om något händer hästen. För hur många lån har en årsränta på 10%? Men eftersom jag är bekväm så betalar jag dyrt och har heller aldrig haft några problem med försäkringen.

Jag betalar ca 35000:- om året i premie för ca 30 hästar och det är ju inte så att jag utnyttjar försäkringen varje år heller.

Annette
0

Nu har jag fått svar från Sveland:

Hej! Jag har fått ett mail från Dig där Du efterfrågar priser på häst- och hundförsäkringar.

Först måste jag klargöra att fr o m årsskiftet 2012/2013 är det inte längre möjligt att teckna dubbel veterinärvård med fast självrisk för häst. Endast alternativet 50 000 med fast självrisk 4 900 kr finns att tillgå.

Jag ger Dig ändå  några prisförslag härnedan:

Shetland under 7 år med 10 000 livvärde i A1 med 100 000 kr max vet vård kostar 1 555 kr/år. Är hästen över 7 år blir årspremien vid 10 000 livvärde 1 741 kr och vid 5 000 kr livvärde 1 604 kr.

Nu vet jag ju inte var Du bor, men Stockholmspremein för en Jack Russel är 2 864 kr/år med

_40 000 kr max vetvård, livvärde 10 000 samt 1500 kr i fast självrisk och 15 % rörlig del.

_

VeronicaP
1

Jag Har Svealand och fast djälvrisk på någon och så länge man inte bryter något får man behålla det.