Gamla bilder på Shettisar
Hej! Jag har något som jag tror skulle uppskattas av er. Det gjorde dom på gotlandsruss.ifokus samt connemara.ifokus. Jag har fått ärva flera stycken "Min Ponny" Tidskrift för Svenska Ponnyavelsförbundet. Vissa bilder är mer än 40år gamla. Det finns bilder på allt från gotlandsruss, shetlandsponnyer, Welsh och även Connemara. Allt från uppvisningsbilder på ston, hingstar och föl till kör och ridbilder. Jag lägger ut lite bilder så får ni säga vad ni tycker.

Vad kul att få se en bild på Lockinge Napoleon. Har 2 killar med honom i stamtavlan.
#4 åhh, äntligen en bild på Dollys pappa ! har letat efter en bild i typ ett halvår !
taack för att du starade denna länken !
#0 vart hittar du bilderna?
Jag har fått ärva tidskrifter "Vår Ponny" Tidskrift för Svenska Ponnyavelsförbundet 60-80 talet och "Ponny" medlemsblad för svenska ponnyföreningen 60-80talet. Dem går nog inte att få tag på längre. Tror att dessa har tillhört min plastmorfar som varit hovslagare. Hans mor och far var en av dom första att ta in shetlandsponnyer till sverige.
Vilka var din plastmorfars mor och far?
#21 jag har skickat ett meddelande till min mamma så kan jag få mer info.
Såhär skrev min mor: Karin och Victor Berglund. Dom importerade Cop Bride och fem små ston till igelösa gård. Stoföl kostade 3000:- och hingstar 1500:- alla föl var beställda innan dom var födda. För ett stoföl kunde man köpa en traktor. Min plastmorfar Olle var 8-9år. Det var mer än 50 år sedan. Alla igelösa hästar härstammar ifrån deras första import de blev sedan sålda. Olles häst hette Skatan magpie och var flerfaldig mästare i ponnygallopp. Hon varvade de andra två gånger.

Du menar inte denna hingst? http://www.shetlandsponny.se/stambok/Visa3Led.asp?Nr1=42
# 20
Patrons Diva har RS 8 vill jag mena. Jag red henne mycket i min ungdom, hon fanns på Svedens Gård hos Helen & Göran Knutsson.
Föresten är det tillåtet att kopiera bilder ur tidskrifter hur som helst ?
Sista bilden..
"Best in Show och segrare i sin klass blev shetlandsstoet Pixie of Netherley RS 92 f.1963 e. Gay gordon of Netherley u. Harviestoun Pheme. I mitten ägaren fru Asta Ohlsson, Hammarshus, omgiven av den engelske domaremaka.n Mr R. A. B. Gosling, ensam domare i shetlandsklasserna och hans
25# Ja det var det han hette. Kirkbride Beau RS 2 och stoet Magpie men hon kallades för "skatan"
du hittar möjligtvis ingen bild på Chisa?
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Chisa RS 885 ska det var för att vara rätt.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Tack Rebecka för dessa bilder! Jag är andlös och tårögd. Tack för ditt engagemang att skanna och ladda upp dem. /Ulrika Gindemo

Underbart med dessa gamla bilder! Tack Rebecka för allt ditt arbete för att kunna visa oss dem!
#11 - Percy of Netherley RS 37 ägdes av min farmor Asta Ohlsson på Hammarshus.
#28 - och här är min farmor i egen hög person tillsammans med fina Pixie of Netherley RS 92 som hon också ägde och domarna Mr och Mrs Gosling.
Du väcker många gamla härliga minnen till liv! 

Har letat bild på Jakobin RS 127 men ingen var så bra som denna! Tack!
#20 hur som helst? Det står ingen angiven fotograf på någon av följande bilder så jag antar att det är fritt fram att scanna in bilderna. Hade det stått en angiven fotograf hade jag garanterat inte visat dessa bilder. Dessutom så var bara två stycken tidskrifter resten medlemsblad. Men du kanske kan tala om för mig vad det är som gäller isåfall? ang det här med att kopiera?
Tack alla ni andra som uppskattat att jag lagt in dessa bilder.
#35 Jag tycker att det är jättekul att se gamla bilder (och jag har också Vår Ponny i garderoben hemma hos mina föräldrar, men det var åratal sen jag orkade titta i dem).
Däremot upphovsrättsligt så spelar det faktiskt ingen roll att du inte vet vem som är fotograf. Upphovsrätten gäller ändå. Den som har publicerat dem från början har gjort fel som inte angett fotograf - enligt dagens regler i alla fall (det har ju hänt lite sen 60-80-talet, även med upphovsrätten antar jag även om lagen antogs 1960). Se upphovsrättslagen här. Under 7 § 2 st anges också vad som gäller om fotograf ej är angiven, dvs att det i så fall är utgivaren som är ansvarig att företräda upphovsmannen.
Och för att tydliggöra så är jag inte ute efter att skälla på dig, men jag funderade också över upphovsrätten (vilket är rätt naturligt när man är juridikskadad). Förhoppningsvis är det ingen som har något emot att de publiceras igen.
Ok då vet jag det tack.
#35 Jag tycker det var ett riktigt, riktigt härligt initiativ av dig!
Jag älskar att se gamla bilder på våra ponnyers förfäder!
Kålltorps hingstar gick ju inte av för hackor…. Min stil!
Härligt också att se att man faktiskt "vågade" använda sina avelshingstar till annat än utställning/avel.
Här kommer en gammal bild som jag har fått låna:
Lantbruksutställning i Baldersnäs 1988… kusk är Kerstin Damborg
Hästarna är deras avelsston med varsitt stoföl efter Timothy v. st. Geerhof.
Från vänster är det:
Polly II, Äppelbo Semla, Äppelbo Kesella och längst ut till höger springer Äppelbo Karamella som står på vårat stuteri… 21 år gammal.
Fotograf: Jörgen Damborg
# 35
Men ursäkta att jag frågade !!!! Det är ju så noga med upphovsrätten annars.
Och vem har sagt att inte jag uppskattade "dina" bilder ? Kanske var det fel att sätta rätt RS nummer på hästen också ?
#40 Vilken otrevlig ton du har. 
#39 Härligt, härligt! Mera! Det är de bästa bilderna. Användbarheten!
# 41
Som man blir bemött svarar man. Ställde bara en enkel fråga och fick ett elakt svar.
#42 Jag kanske läser inläggen annorlunda än vad du gör…men jag hittar faktiskt inget elakt i hennes svar.
Däremot känner jag igen fenomenet att bli missförstådd. Därav anledningen till att jag påpekar…. 
# 43
Men du kanske kan tala om för mig vad det är som gäller isåfall? ang det här med att kopiera?
Tack alla ni andra som uppskattat att jag lagt in dessa bilder.
Denna text tar jag som kritik för att jag frågade, inget konstigt med det. Jag tycker också det är trevligt med gamla bilder även om jag har tidningarna själv.
#44 Hmmm….ser fortfarande inget ELAKT.
Nåväl, vi tolkar väl saker olika bara. 
Väldigt kul att se bilderna, känns som en liten bildskatt ^^
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Hej ! Det var riktigt kul att se en bild på Pixie of netherley. Jag har nämligen en shettis som heter pio of netherley och är son till pixie. Han är född 1978 och har precis fyllt 31år.
Vilken härlig nostalgitripp.
#27 och #36 medfl. Men snälla, visst skämtar ni, ska vi dra upp detta om lagar och dyl, så vill jag bara göra alla uppmärksamma på att det finns betydligt värre saker inom shettisvärlden som defenitivt strider mot många lagar, med en del föreningars goda minne…tråkigt men sant så låt oss njuta av dessa fina bilder.
Det blir inte mer okej att bryta mot en lag för att någon skulle bryta mot en annan.
#50 självfallet borde det vara så, men om det nu är någon som känner att det är så fruktansvärt mot lagen att dessa bilder lagts ut på shetlandsponny i fokus så är det väl fritt val för denne att anmäla det isåfall.
Du skriver att du är juridikskadad, om du hållit på så länge med juridik så du till och med blivit det, vore det intressant att veta om du ofta får ärenden av denna art på skrivbordet?
Om så fallet är får klienten som anmält/driver detta bekosta ärendet själv?
Så kul att Kålltorps Lasse kom med! Det var min första shettiskärlek. Jag har mycket bättre bilder honom, men ingen scanner.
Han ver en supersnäll liten shettis. Red och körde honom, och som jag kommer ihåg var han aldrig sur eller tvär.
#51 Jag är inte juridikskadad därför att jag jobbat med juridik i hundra år, utan därför att jag pluggar juridik och måste tänka utifrån juridiken hela tiden. Med det inte sagt att jag är någon expert, vilket jag heller aldrig utgett mig för att vara. Om du läser vad jag faktiskt skrev i #36 så tycker jag också att det är kul att se gamla bilder och jag skrev också att jag hoppas att ingen har något emot att de publiceras igen, däremot förtydligade jag vad upphovsrättslagen säger om saken. Jag förstår inte vad du vinner på att attackera mig och vara spydig.
#53 Du får inte alls tro att mitt syfte på något vis har att göra några attacker eller spydigheter, tvärtom. peace!
#52 Åh! va kul kan Du inte försöka få in dom här så vi får se dina fina bilder.
#33 Då har jag jobbat hos din farmor ett liitet tag för måååånga år sedan. Tycker det är skandal de har fördärvat Gåden (hammarshus) så som dom gjort.

#56: Vad kul att du har jobbat hos min farmor! 
Vad gäller Hammarshus så är det ett lite sorgligt kapitel … min familj har haft gården i vår ägo sedan 1853 men den senaste innehavaren (min ena farbror) valde till slut att sälja gården med all mark och alla byggnader. Eftersom det är en mycket gammal egendom med kulturella rötter (Christian IV var gäst där när han besgtämde sig för att bygga en fästning i området - sedemera Kristianstad) så hade kommunen företräde att köpa gården.
Det de sedan har gjort är att riva alla gamla stallbyggnader samt det andra stora huset, Hammars gård, vilket gör att det nu ser väldigt tomt och ödsligt ut runt Hammarshus … 
Det kommer säkert att smällas upp ett Willys eller ICA Maxi eller liknande på området, vad det lider … 
Ja, jag kör nästan förbi där dagligen och blir så ledsen när manser alla de gamla fina stallen är borta
. Glömmer aldrig de små shettisarna hon hade där och Nicodar (hette han väl) , han va ju en ängel fast han va hingst. Så det måste ha varit på 80-talets börja alt mitt ungefär.
#16 vad kul att se Patrons vivol 12 pappa till min gamla Ballie född -67 död -06

#58: Ja, Nicodar hette hennes ena arabhingst, egen uppfödning. En snövit dröm! 

#61 Vilken vacker byggnad!

#62: Tack! Det är Hammarshus som har varit i vår släkt sedan 1853 (min farfars farfar köpte gården) men som nyligen sålts till Kristianstad kommun.
Under hela min uppväxt var det alltid på Hammarshus hela släkten samlades på julafton. På somrarna hade min farmor ponnyridläger och andra aktiviteter så huset var alltid fullt! 
Gammal tråd men titta vilka fina vykort jag hittade på Tradera. Någon kanske vet vilka ponnyerna är. http://www.tradera.com/igelosa-gard-shetlandsponny-vykort-oskrivet-auktion_270204_147877136 http://www.tradera.com/igelosa-gard-nyfodd-shetlandsponny-vykort-oskrivet-auktion_270204_147877276
Detta var helt underbart att få se dessa blider. Det finns några i härstamingen på ett sto hos mig. Och fått lära mig lite mer om Hammarhus som är vackert på bilden.
Många tack för att vi får se och allt jobb för att få in bilderna.
Mvh Pudlan