BACK ON TRACK PÅ SHETTISAR?
Hej! Undrar om det är någon som använder back ontrack på sina shettisar? Vad isåfall och vad funkar det?
Vill ha till ponnyns rygg, blev rekommenderad att bara köpa ett bandageunderlägg (BoT) istället för ryggstycket? Har någon annan gjort likadant?
Tjena!
Michelle heter jag, är en 18 årig ungdomskusk som bor i stockholm.
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.
Förutom att köra gillar jag att tömköra, trickträna och är lite NH intresserad.
Jag har använt BOT på min gammelshettis,has skydd.Då han var väldigt stel när man skulle verka honom så testade jag detta.Men märkte ingen större skillnad.Ändå fick han stå med det flera timmar innan verkning skulle ske. Har en väninna som använder ryggstycket men dock till Tinker och hon är hel nöjd. Jag skulle köpa rygg skyddet men var då inne på hundfilten(pga storleken),blev dock aldrig av då min gammel shettis numera inte lever…
Jag har ryggvärmaren till min shettis, täcker hela ryggen på honom så jag har det som ett täcke typ :)
MVH
Sofie
#1 hundfilten? vad kostar den? hur stor är den?
#2 Det var lite så jag tänkte, så man skulle få med hela ryggen lixom…. Men om det bara 'räcker' med bandageunderlägg så spåelar det lixom ingen roll för mig :)
Tjena!
Äger en shetlandsponny vid namn Ior som tränas i körning. Förhoppningsvis kommer vi ut på banorna 2013. Tog ett sabbatsår från gymnaisumet 2011, har två jobb och alltid många bollar i luften samtidigt. Spenderar all min lediga tid i stallet.
#3 det täcker ju en bit ner på bakbenen å magen också. Fungerar jätte bra! Den är ju dyrare än bandageunderläggen men helt klart värt det. Jag har flätat balsnören som är under svansen å så har jag bensnöre (som egentligen är till ett täcke) med nosludd på fram vid halsen så det sitter kvar å så elastisk täckesgjord runt magen. Då sitter det kvar även under täcken :-)
MVH
Sofie
#3 Den finns i storlekarna :50*55cm och 50*68cm.
Kostar 345kronor
Tack! :D
Tjena!
Har du köpt BoT än? Är du nöjd?
MVH
Sofie
Näää jag glömde bort det faktiskt! Men ska köpa rtggvärmaren nu till hösten! :)
Tjena!
#8 Okej! Gör det, det är helt klart värt det!
MVH
Sofie
Hej Piich,
Bespara dina shettisar Back on Tracks bluffprodukter.
Den teoretiska grunden för produkterna är minst sagt mycket skakig och man har aldrig genomfört någon vettig vetenskaplig studie på produkterna trots att företaget omsätter runt trettio miljoner per år. Antagligen inser de mycket väl vad en sådan studie skulle resultera i, att de fantastiska keramiska trådarna i tyget skulle visa sig varken göra till eller från. Det är enklare att köra på med verksamheten och sälja dyra bluffprodukter som är någon mystisk ”synergi mellan gammal kinesisk erfarenhet och modern vetenskaplig textilteknologi” som de så luddigt skriver på sin hemsida.
Enskilda personers upplevelser av att Back on Track hjälpt deras shettisar, som i den här tråden, är tyvärr inget värda. Man bedömer knappast något sådant objektivt, bland annat för att man lagt ned dyra pengar på saker åt sin fyrbenta älskling. Det är klart att man vill att det ska fungera och tolkar verkligheten efter det. Det är ingen tillfällighet att man väljer att testa mediciner och medicinsk utrustning vetenskapligt snarare än att förlita sig på enskilda människors subjektiva känsla av att de blivit hjälpta.
Jag har skrivit mer om Back on Track på min blogg om man är nyfiken.

Varför kan du så säkert säga att det bara är bluffprodukter? Det du skriver i din blogg verkar mer vara avundsjuka över att dom omsätter 30 mkr?!
Jag har inte använt några av deras produkter på någon av mina hästar, för det har inte behövts. Men jag använder deras produkter på mig själv. Jag har knäskydd o tack vare det? har jag ialla fall inte behövt tagit någon kortisoninj. i knäna sen jag började använda dem. Innan fick jag ungefär 2-4 per år i knäna. Jag upplever en värme o sen efter nåt dygns användning ebbar smärtan ut o svullnaden går ner. Många använder på hästar o vissa blir jättepåverkade när de bara använder benskydden, därav låter de dessa bara sitta på en timme i början o ökar tiden succesivt.
Hade jag en häst med stelhet så skulle jag absolut prova back on track! Jag har bara positiva upplevelser på mig själv.
Daladis: ”Varför kan du så säkert säga att det bara är bluffprodukter? Det du skriver i din blogg verkar mer vara avundsjuka över att dom omsätter 30 mkr?!”
Haha, bra argument. Bevisbördan ligger dock inte på mig, det är den som saluför en produkt och påstår att något fungerar på ett visst sätt som ska bevisa det. Särskilt angeläget är det om det som påstås strider mot det vi vet om världen och fysikaliska principer som i fallet med de keramiska trådarnas värmereflekterande egenskaper. Man skulle inte ha annat att göra om man var tvungen att motbevisa all världens kvacksalvare som säljer bluffprodukter.
Daladis: ”Men jag använder deras produkter på mig själv. Jag har knäskydd o tack vare det? har jag ialla fall inte behövt tagit någon kortisoninj. i knäna sen jag började använda dem. Innan fick jag ungefär 2-4 per år i knäna. Jag upplever en värme o sen efter nåt dygns användning ebbar smärtan ut o svullnaden går ner.”
Det jag skrev i mitt inlägg ovan om att bedöma effekterna på Shettisar gäller även när det gäller att bedöma effekterna på dig själv. När det gäller mediciner och medicinsk utrustning är dina egna upplevelser tyvärr inget värda på grund av alla psykologiska mekanismer kring det hela.
Du vet ju heller inte om dina problem växt bort med tiden eller vad som egentligen gjort skillnaden.
Om du utan att veta om det fick testa att ha knäskydd märkta Back on Track, men utan de fantastiska värmereflekterande trådarna, tror du det hade haft samma eller sämre effekt än dina Back on Track-knäskydd? Jag tror att de faktiskt hade haft samma effekt på dig.
Jag får faktiskt hålla med Jonas lite här. Inköpte BOT vrist skydd för egen del. Har seninflammation,men det hjälper inte mig någonting.Varken ökad värme eller lindring som de utlovar.

Hörredu Jonas K jag tror den största bluffen här är du själv!
Back on track har hjälpt väldigt många människor och djur!
Jag gav min sambo ett back on track underställ förra året och han hade inte en aning om vad Back on track var då.
Men eftersom han har endel problem med kroppen som armbågar, rygg och axlar så tyckte jag att det knappast kunde göra saken värre.
Och efter att ha använt detta underställ under en period så tyckte han att han inte hade lika ont i kroppen som han haft innan.
Å innan hade han använt något annat vanligt underställ.
Å jag vet flera fall där man använt Back on track.
Så att komma och skriva att det är bluff. Nej det köper jag inte!
Tror det är som med allt annat,man måste tro på att det fungerar eller så funkar det för vissa medans andra inte märker någon skillnad..
Maliiin: ”Back on track har hjälpt väldigt många människor och djur!
Jag gav min sambo ett back on track underställ förra året och han hade inte en aning om vad Back on track var då.
Men eftersom han har endel problem med kroppen som armbågar, rygg och axlar så tyckte jag att det knappast kunde göra saken värre.
Och efter att ha använt detta underställ under en period så tyckte han att han inte hade lika ont i kroppen som han haft innan.
Å innan hade han använt något annat vanligt underställ.
Å jag vet flera fall där man använt Back on track.
Så att komma och skriva att det är bluff. Nej det köper jag inte!”
Folk gick förr i tiden och lät åderlåta sig (tömma sig på blod) för alla möjliga åkommor. Folk kände sig hjälpta och fortsatte därför gladeligen med behandlingen. Sedan kom den vetenskapliga metoden och den visade att åderlåtningen inte hade någon positiv effekt på människan (utom i något enstaka undantagsfall).
Back on Track är på det sättet faktiskt kvar i gamla tiders blinda tro eftersom det inte är testat eller stöttas av något vettigt teoribygge. De som använder det känner sig hjälpta och bryr sig inte alls om att det aldrig testats eller inte kan fungera på det sätt som företaget påstår.
Shettisar: ”Tror det är som med allt annat,man måste tro på att det fungerar eller så funkar det för vissa medans andra inte märker någon skillnad..”
Bra poäng. Det allra bästa är dock att använda något som har belagd effekt. Då får man både den äkta effekten och den psykologiska effekten ovanpå den.

Jaa, visst önskar jag att mina problem hade växt bort!!! Men nu är jag reumatiker o mina problem återkommer o då drar jag på back on track skydden, då lindras värken o jag har inte "peppar peppar" behövt nån injection i knäna sen jag började med dessa.
Har värk i andra leder där inte skydd kan sättas, tex fingrar o tår o där måste jag ta cortisoninj. istället.
Självklart hjälper inte detta alla, men vad jag vet finns det så många som FÅR hjälp av dem. Det spelar faktiskt ingen roll om det är mediciner osv som har bevisad effect, det har ändå olika effekt på olika människor o djur, antagligen för att vi alla reagerar olika på saker.
Jag tycker också att back on track är bra.Har själv polokrage som går över axlar och övre rygg och bröst. Mina hästar har ryggplatta, knäskydd och frambensskydd.
Det har i alla fall inte blivit sämre av detta, har själv haft ett knäskydd om foten när jag hade hälsporre. Den läkte ut efter några månader, men vad det var som gjorde det vet jag inte. Det jag vet är att jag kunde gå ganska bra på morgonen när jag haft detta på, till skillnad mot de nätter jag inte hade det på.
Hade säkert blivit bra med annat också, liksom att mina hästar hade blivit smidiga av annan hjälp också. Men helt klart är att det gör nytta.
Har flera arbetskamrater som använt olika produkter och alla har varit nöjda.
Daladis: ”Men nu är jag reumatiker o mina problem återkommer o då drar jag på back on track skydden, då lindras värken o jag har inte "peppar peppar" behövt nån injection i knäna sen jag började med dessa.”
Alla smärtsjukdomar har även en psykologisk dimension där upplevelsen av sjukdomen kan manipuleras med behandlingar som inte har någon effekt utöver den psykologiska.
Daladis: ”Självklart hjälper inte detta alla, men vad jag vet finns det så många som FÅR hjälp av dem. Det spelar faktiskt ingen roll om det är mediciner osv som har bevisad effect, det har ändå olika effekt på olika människor o djur, antagligen för att vi alla reagerar olika på saker.”
Det spelar ingen roll om det slår olika för olika personer. Även i fall där en medicin eller utrustning som har medicinsk effekt bara hjälper vissa individer så visar det sig i en tillräckligt stor vetenskaplig studie.
Du kan inte veta huruvida människor faktiskt får hjälp av Back on Track. Så länge man inte testat Back on Track i en dubbelblindad studie (vilket lätt skulle låta sig göras, kontrollgruppen får skydd utan de undergörande keramiska trådarna) går det faktiskt inte att säga att produkterna har någon effekt utöver placebo.
ekbacka: ”Jag tycker också att back on track är bra.Har själv polokrage som går över axlar och övre rygg och bröst. Mina hästar har ryggplatta, knäskydd och frambensskydd.
Det har i alla fall inte blivit sämre av detta, har själv haft ett knäskydd om foten när jag hade hälsporre. Den läkte ut efter några månader, men vad det var som gjorde det vet jag inte. Det jag vet är att jag kunde gå ganska bra på morgonen när jag haft detta på, till skillnad mot de nätter jag inte hade det på.”
Frågan är om du nog inte kunnat spara lite pengar och gå lika bra på morgonen om du använt billigare skydd utan Back on Tracks mirakelgörande keramiska trådar.
Sedan är det ju alltid lite tveksamt när man använder placebobehandlingar på hästar. Det händer ju inget i hästens huvud, bara i ditt eget.

Nu visste ju fortfarande inte min sambo vad back on track var Johan K.,,

Förlåt mig. Jonas K…
Maliiin,
Placeboeffekten verkar även om man inte vet märket på produkten. Om han använt liknande produkter förut kanske det var att hans kära sambo införskaffade den som gjorde skillnaden eller något helt annat. Vi har ingen aning, vi kan inte veta vad det berodde på. Det går nämligen inte att påstå något med utgångspunkt från ett enskilt fall, eller från flera fall för den delen. Man måste testa produkterna och låta en kontrollgrupp få placebobehandling så att båda grupperna utsätts för samma psykologiska effekter. Först då vet man vad som beror på medicinen eller utrustningen och vad som beror på förväntningar/socialt tryck mm.
Om det nu fungerar på det sätt som företaget påstår, varför tror du inte företaget testar produkterna? Förutom att revolutionera fysiken så skulle det vara ett jättebra säljargument.
Min ponny har blivit bättre då jag använt back om track på honom. Jag hade det under en period och det blev skillnad på honom. Jag hade ute massör som också kände skillnad.
MVH
Sofie

Känns ganska lönlöst att diskutera med någon som satt sig emot så som du. Tur att vi har olika åsikter om saker och ting.. Jag tycker att Back on track är bra iaf.
sofiek90: "Min ponny har blivit bättre då jag använt back om track på honom. Jag hade det under en period och det blev skillnad på honom. Jag hade ute massör som också kände skillnad."
Maliiin: "Känns ganska lönlöst att diskutera med någon som satt sig emot så som du.
Tur att vi har olika åsikter om saker och ting..
Jag tycker att Back on track är bra iaf."
Vad skönt det måste vara att veta bäst själv och ha en förmåga att bedöma vad som fungerar som väger tyngre än all världens vetenskap.
Jonas K
Det tycker mig som om dina argument riktar sig mot att back on track inte har bevisat vetenskapligt att de fungerar eller hur de fungerar.
Dock så har du inte visat på en vetenskaplig studie som visar på att de inte fungerar eller hur de inte fungerar.
Så länge du inte har gjort det så är dina argument lika intetsägande som de som påstår att de fungerar.
Det är som att påstå att gud finns, man kan inte bevisa det men så länge ingen annan kan motbevisa det så kan påståendet vara både och. Är det inte lite schrödingers katt över det hela?
Personligen förstår jag inte varför du lägger energi på att övertyga folk om att det inte fungerar? Speciellt inte som de upplever en positiv effekt av det. Det luktar troll lång väg enligt mig.
Tack och hej!
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag tror att själva effekten kanske inte är så "magisk" som de utlovar. Men det är högkvalitativa produkter och mina Bot-benlindeunderlägg har funkat utmärkt. 
Aribigga: ”Det tycker mig som om dina argument riktar sig mot att back on track inte har bevisat vetenskapligt att de fungerar eller hur de fungerar.
Dock så har du inte visat på en vetenskaplig studie som visar på att de inte fungerar eller hur de inte fungerar.
Så länge du inte har gjort det så är dina argument lika intetsägande som de som påstår att de fungerar.”
Bevisbördan ligger på den som säljer något och påstår att det har en viss effekt. Om du tänker efter en stund så förstår du säkert varför det måste vara så. Tänk om man skulle vara tvungen att motbevisa all världens pseudovetenskap och all världens bluffprodukter. Man skulle ha att göra tills jorden gick under.
Aribigga: ”Personligen förstår jag inte varför du lägger energi på att övertyga folk om att det inte fungerar? Speciellt inte som de upplever en positiv effekt av det. Det luktar troll lång väg enligt mig.”
Vad menar du med troll i det här fallet, folk brukar mena olika saker.
De som upplever en effekt av det borde ta ett steg tillbaka och betrakta sig själva utifrån. De borde tänka att de själva inte har förmågan att objektivt bedöma vad som fungerar eftersom de är alltför påverkade av olika psykologiska mekanismer kring det hela. De borde tänka att om de ville sina djurs bästa så skulle de istället använda något som man under kontrollerade former kommit fram till fungerar istället.
AcsJulia: ”Jag tror att själva effekten kanske inte är så "magisk" som de utlovar. Men det är högkvalitativa produkter och mina Bot-benlindeunderlägg har funkat utmärkt.”
Det skulle jag kanske kunna köpa. Men själv skulle det ta emot alltför mycket att stödja ett företag som försöker lura mig med mina pengar. Jag skulle inte köpa produkterna hur bra kvalitet det än var om företaget var oetiska och bluffade, som i fallet med Back on Track.
Jonas - Ja, det känns bra att veta att det fungerar på min plutt. Men kanske är vi flera (minst 5 pers) som bara inbillar oss? Skulle inte tro det. Bara för att det inte fungerar för dig så behöver du inte försöka övertyga mig. Det fungerar på min plutt och det är det viktigaste för mig. Du får tro vad du vill men efter att ha haft hästen i 6 år vet jag hurdan varit innan och efter. Det kan ju du knappast veta..
MVH
Sofie
sofiek90: "Men kanske är vi flera (minst 5 pers) som bara inbillar oss? Skulle inte tro det. Bara för att det inte fungerar för dig så behöver du inte försöka övertyga mig. Det fungerar på min plutt och det är det viktigaste för mig."
Det spelar ingen roll om ni är 5, 50, 500 eller 5000 som upplever att det fungerar så länge det inte är testat under kontrollerade former. Hur många tusen tror du inte upplevde att åderlåtning fungerade förr i tiden, och hur många tror du inte upplever att det hjälper dem att gå till stammens schaman i vissa delar av världen. Det är mycket lättare att lura sig själv än du tror.
På mitt förrförra jobb lindade vi varje natt en hästs bakben med Back on Track-paddar, han var alltid fin i benen på morgonen efter att varit väldigt svullen och gallig under dagen. Vi testade att linda ett ben med BoT och ett ben med en "vanlig" padd, ibland båda med BoT eller båda med vanliga paddar. Han var alltid fin i benen när BoT användes och svullen när vanlig padd använts. Förstod han också skillnaden? Placebo? 
Precis som någon ovan skriver har min mor problem med vätska som samlas i ett knä och får åka och "tömma" ett par gånger/år, sedan hon fick ett BoT knäskydd har hon inte behövt tömma och få kortison. NÅT måste det ju göra…
Hanna-D: Blablablabla ännu en liten anekdot om människor och djur som använder Back on track och mår så bra, så bra blablablabla
Med alla dessa fantastiska anekdoter är det svårt att förstå varför företaget inte väljer att göra en systematisk, väl genomförd studie på sina produkter. Det verkar ju vara straffspark mot öppet mål av anhängarnas spridda iakttagelser att döma. Visar det sig att produkterna fungerar har de ju ett jättesuveränt säljargument.
Snälla ShetlandIfokusvänner:
Det spelar ingen roll vad vi säger, Jonas K har en bestämd uppfattning och den ruckar han inte på. Han har på flera sajter här på iFokus bara eldat på i dusskusionerna, dvs agerat som ett troll, så låt honom hållas. De som använder BoT's produkter och är nöjda, inkl jag själv. Vi har vår uppfattning och Jonas sin.
Tror ärligt talat inte denna tråd leder till något konstuktivt i detta läge, så låt honom hållas innan det här urartar i en sandlådefars med pajkastning…
Fast, å andra sidan; hur många av de många produkter, bortsett från de av leg. veterinärer rent medicinska förskriva preparat, vi använder för våra fyrbenta vänners välbefinnande har genomgått en vetenskapligt beprövad och saklig granskning? 
cinna: ”Det spelar ingen roll vad vi säger, Jonas K har en bestämd uppfattning och den ruckar han inte på.”
Jag är den som är öppen och redo att ändra min uppfattning, jag kan berätta vad som skulle få mig att ändra mig. Om man gör en tillräckligt stor dubbelblindad studie där kontrollgruppen får skydd utan de undergörande keramiktrådarna och man finner att Back on Track har en effekt så ändrar jag mig. Sedan får man också gärna upprepa studien och komma med en teoretisk förklaring som fungerar tillsammans med det vi redan vet om världen. Vad skulle få dig att ändra din uppfattning och inta ståndpunkten att Back on Track inte fungerade?
cinna: ”Han har på flera sajter här på iFokus bara eldat på i dusskusionerna, dvs agerat som ett troll, så låt honom hållas.”
Att elda på diskussionen, är det att ha en uppfattning som en del finner provocerande? Hur ska man göra om man råkar ha en sådan uppfattning då, hålla tyst så att man inte uppfattas som trollig?
cinna: ”Fast, å andra sidan; hur många av de många produkter, bortsett från de av leg. veterinärer rent medicinska förskriva preparat, vi använder för våra fyrbenta vänners välbefinnande har genomgått en vetenskapligt beprövad och saklig granskning?”
Kanske det är dags att sluta skjuta från höften när det gäller de fyrbentas välbefinnande då?
Fast som vi är 5000 som tycker att Back on track fungerar, så är det ju en hel del människor som tycker så. xD Tro vad du vill, jag VET att det fungerar på min ponny.
MVH
Sofie
Jonas: Med min bakgrund och skolning inom humanmedicinen så vet jag mycket väl vad som menas med vetenskaplig och beprövad erfarenhet så det behöver du inte förklara hur en prövning av hypoteser går till. 
Förstår du inte att många av oss har positiva erfarenheter av BoT's produkter, eller?
Du har gett oss din synpunkt på det hela, låt det vara nu.
cinna: ”Med min bakgrund och skolning inom humanmedicinen så vet jag mycket väl vad som menas med vetenskaplig och beprövad erfarenhet så det behöver du inte förklara hur en prövning av hypoteser går till.”
Du missade poängen med vad jag skrev. Du påstod att jag hade en bestämd uppfattning. Jag ville visa att du hade fel genom att berätta vad som skulle få mig att ändra mig.
Sedan svarade du inte på vad som skulle få dig att ändra dig, eller finns det inget?
cinna: ”Förstår du inte att många av oss har positiva erfarenheter av BoT's produkter, eller?”
Har jag påstått att ni inte har positiva erfarenheter någonstans? Det är klart att jag förstår det. Det jag inte förstår är att en del tror att deras egna upplevelserna är ett bra sätt att ta reda på om något fungerar. Det är det inte.
cinna: ”Du har gett oss din synpunkt på det hela, låt det vara nu.”
Jag skriver här så länge jag har möjlighet, så länge jag får svar och så länge jag känner att jag får ut något av det.
BoelH: "det känns som om den diskussionen som förts ovan borde ligga i en annan tråd av respekt för trådskaparen."
Jag tycker diskussionen ovan passar utmärkt efter trådskaparens inlägg. Diskussionen handlar ju om att besvara rubriken "Back on Track på shettisar?" och på det inledande inläggets fråga "Vad isåfall och vad funkar det?"

Jonas K, nu vet vi vad du tycker om Back on Tracks produkter. De som är intresserade kan läsa mer i din blogg som du länkar till.
Anette: "Jonas K, nu vet vi vad du tycker om Back on Tracks produkter. De som är intresserade kan läsa mer i din blogg som du länkar till."
Sluta svara så kommer jag att sluta skriva. Jag lär ju knappast fortsätta diskutera med mig själv. Jag tycker dock att det är rimligt att jag får besvara folk som har invändningar eller motargument.
Men jag kanske dyker upp igen om någon berättar att de tar sina shettisar till en hästpratare, ger dem magnetbehandling eller går till en homeopat med dem när de är sjuka. Jag är nämligen intresserad av hästskojare.

Fast nog är det väl ändå rätt intressant om inga tester/studier har gjorts på produkten?
Sen kan jag väl hålla med om att det blir lite tjatigt i tråden, men det är ju för att det inte framförs några riktiga argument. 
Ni som använder/vägrar använda BoT kanske kan komma överens om att ni helt enkelt inte är överens? 
PP: "Fast nog är det väl ändå rätt intressant om inga tester/studier har gjorts på produkten?
Sen kan jag väl hålla med om att det blir lite tjatigt i tråden, men det är ju för att det inte framförs några riktiga argument."
Ja, det blir väldigt enahanda faktiskt. I slutändan handlar det väl om hur man tror att man bäst tar reda på huruvida något fungerar. Vissa tror att man tar reda på det genom att prova själv och känna efter, andra tycker att det är en dålig idé och menar att man på något sätt måste kontrollera omständigheterna kring prövningen av produkterna så att man inte påverkas av olika psykologiska mekanismer.
För att göra tråden lite mindre enahanda kan man istället för att fokusera på avsaknad av studier fokusera på hur dåligt Back on Tracks påstådda egenskaper fungerar tillsammans med vad vi vet om fysik. I denna tråds första inlägg på ett annat hästforum skriver trådstartaren om hur Back on Track bluffar med de keramiska trådarnas påstådda effekter. På sidan 6 tittar faktiskt Back on Tracks VD in i tråden. Istället för att bemöta kritiken angående de keramiska trådarnas värmereflekterande förmåga, vilket ett seriöst företag skulle gjort, kräver han istället att få veta fullständigt namn på den som startat tråden och kritiserat Back on Track. Verkar det vara ett sunt agerande?
Har inte testat back on Track produkterna på något djur, men har haft väldigt ont i handleder/knän o armbågar i flera år. Försökt me salvor m.m. men inget funkar, provade först ett knäskydd o de funkade så köpte till 2handledsskydd, ett till knäskydd, armbågsskydd och dom hjälper superbra! sitter väldigt bra på plats oxå. Effekten kan ju ha o göra med vad för typ av "skada" eller besvär man har, hur ont man har. (endast spekulationer) =)
Holy marcarony vilkket tjaffs det blev.
Kan iallafall säga att att jag köpte ryggstycket till honom och det täcker som förväntat - hela ryggen. Det skedde ingen magisk glitterförvandling - men han ska hållas varm över ryggen och med den här blir han varm över ryggen.
Kort och gott, tycker den funkar hyffsat. Märker varken en negativ eller posetiv förändring.
På min stora häst ser jag däremot en posetiv förändring. Inte lika spänd i ryggen längre. (Kombinerat med massage och tömkörning)
Men katten gillade att sova på den :0)
Tjena!