Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 3250 ggr
[Lena-Marie]
0

Avel

Ni som har godkända shettis hingstar vad kostar det att betäcka ett sto? Hur länge brukar stona gå ihop med hingstarna?

skulle bli glad om någon vill svara.

AnnaFagerell
0

Jag tog förra säsongen 2500kr. Allt ingår. Stona går med hingsten fram till dräktighet. Han har haft 100% dräktighet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
0

Jag har ingen egen hingst men jag har gjort olika med mina ston.

• Kört dem till hingsten varannan dag och handbetäckt
  • Hämtat hem dem direkt efter brunstens slut och kollat upp dem med ultraljud själv
  • Låtit dem gå kvar och hingsthållaren har ombesörjt ultraljud
Lauth
0

Jag tar 2500 för en betäckning med min hingst.

Då ingår förutom betäckningen 30 dagars bete.
UL och dyl bekostas av stoägaren.

[Lena-Marie]
1

Tack för era svar. Jag har hört att det kostar 3500 kr. Är det för dyrt? Förstår ju att priserna varierar från hingst till hingst.

Annette
0

#4. Beror väl på vad det är för hingst.Vad han själv har för stam, om han är avkommebedömd osv.

AnnaFagerell
3

#4 Kanske är det en minihingst? De är något dyrare överlag. Det beror ju mycket på vad man vill åstadkomma. Jag har betäckt med billiga hingstar och med lite dyrare. Själv låter jag inte priset styra om jag vill ha en speciell hingst.

VeronicaP
4

Tycker iof inte 3500 kr är för dyrt måste jag säga , vi alla borde kanske höja priserna så att det tänks till innan man betäcker.

Jag har tex 500 kr i bokningsavg och 2500 kr i språngavgift

VeronicaP
1

Jag brukar låta stoet gå kvar till nästa brunst för att se om hon brunstar om  och tar hem sedan , är det iof ett tävlingssto så vill jag ju ha hem henne så fort som möjligt

kruger
1

Vi tar 2500:- för den ena hingsten o 3000:- för den andra. Fritt bete dom 30 första dagarna därefter 10:-/dag . Ser helst att stoet/stona går kvar tills nästa kommande brunst pga så slipper stona bli stressade av o åka fram o tillbaka.

Gör så med min/mina som jag åker iväg med.

Ellinor Johansson
3

Vi tar 2800 kr + moms = 3500 kr för alla våra hingstar utom Try som kostar 4000 kr. I priset ingår fritt bete från 1 juni till 30 augusti samt avgiften till SH.

Alla våra hingstar är godkända enligt rasvisa krav i Sverige och har RS nummer

Mmia
7

Vi gör också som #10 alltså 3500-4000:- beroende på vilken hingst och då ingår fritt bete tills stoet verkar dräktig samt SH avgiften.

Tycker det vore bra om alla som har hingstar tar ungefär lika så inte någon dumpar priserna bara för att få många ston till sin hingst. Det kan vara så att dom väljer en billigare och mindre passande hingst till sitt sto pga av priset.

Kostar det lite mer att betäcka så tror jag inte man betäcker av bara farten utan tänker efter innan man betäcker x-antal ston.

Att mångproducera så många föl som möjligt är inte Avel.

Charlotte-J
1

Vi tar 3500:- för den ena och 4500:- för den andra. Då jag har dom för min egen och mina stons skull så spelar det ingen roll om det kommer 2 eller 8 ston. Nästa år kommer vi inte ta emot några ston alls.  Jag hoppas att jag får stoägarna att tänka sig för både en och två gånger innan dom kommer och betäcker genom att ha ett högre pris och då bidrar i alla fall inte jag till någon massproduktion av osäljbara föl.

Amor vincit omnia Kyss

sanne
1

#10 man betalar ju ingen avgift till SH längre ?! Man betalar ju för betäckningsblocket men ingen stoavgift längre. Vi tar en bokningsavgift på 500 kr Sen 2000 kr i språng. 30 dagar fritt bete. Har tagit olika beroende på hingst. Hur meriterad den är. Vad han lämnat mm Nu har vi nu en oprövad hingst iår. Dock med en kanonstam som har bevisat god förärvning.

Absolutpea
0

Jag har en fråga som handlar om avel fast inte riktigt samma grej. Om man tar ETT föl och behåller det själv, är det på något sätt dåligt? För jag sa till en att jag tänkte betäcka mitt sto senare i livet och hon tyckte det va bättre att köpa en då det fanns så många hästar just nu. VAd tycker ni? Själv vill jag ju ha efter mitt sto och inte efter nån annan.

Susan61
0

Jag tag 1500-2500.beror på vilken hingst, Då ingår allt.

[[AcsJulia]]
0

#14 Det beror självklart på hur man ser det. Har man ett sto med önskvärda egenskaper, både för tänkt aktivitet och för rasens bästa, så tycker jag att det kan vara värt att avla på sitt eget sto. Men jag kan verkligen relatera till dem som säger att det är bättre att köpa av någon annan, iallafall i dessa tider! Stuterier som har hållit på i tiotals år får inga föl sålda och de som säljs går för löjliga priser. Så om man värnar för rasens fortsatta positiva utveckling ska man tänka både en och två gånger innan man tar beslutet att betäcka sitt sto.

Minsanne
4

Vi har tagit 3000:- i betäckning för alla våra hingstar, detta är inkl moms och bete 1 månad. Kanske dags att höja 500:- ?

Undrar också varför man drar alla uppfödare över samma kam?
Vi behåller i stort sett alla våra föl.
En del säljer vi pga att det är efterfrågan, men som sagt, dom felsta behåller vi oavsett kön.

Att slakta undan sina uppfödningar är något jag aldrig förstått.
Skulle aldrig falla mig in att slakta en frisk häst bara för att jag inte får den såld. Nej, det är verkligen inte vår melodi.

Varenda betäckning som görs på våra ston är väl genomtänkta och planerade.

Annette
0

Får man så värst många utomstående ston till sina hingstar numera? Jag tycker det verkar som att de flesta har egen hingst.

[Billan]
2

Jag tycker det är på tok för billigt att ta fram föl, kostade det mera att betäcka kanske antalet föl som sätts till världen minskade. Har inte priserna ökat alls på tio år ?

Har man som hingsthållare för låga priser bidrar man ju också till antalet föl.

Absolutpea
0

#16 hm, jo absolut! Men om man väldigt gärna vill ha ett föl efter sitt sto och att fölet kanske får egenskaper som jag tycker om och man planerar att behålla fölet för evigt?

Annette
1

#19.Tror inte jag. Merparten av uppfödarna har idag egen hingst och betalar ingen språngavgift. Den "avgiften" har de redan lagt genom att visa fram alt köpa sin avelshingst.

[Billan]
2

# 21

Men nog föds det mängder av föl hos  de som inte har egen avelshingst.

Kaprifolen
1

#20  Ta med i beräkningen att alla fölningar slutar inte lyckligt. Har du riktig otur kan du förlora både föl och sto.

[[AcsJulia]]
0

#20 Jo men visst kan man tänka så. Men om varje människa med ett sto tänker så kommer inga föl säljas från stuterier. Var och en får själv ta sina beslut. Jag tycekr bara att man ska tänka över riskerna också…

Absolutpea
0

#23-24 jo absolut tänker jag på allt som kan hända och vad som Kan gå fel! Nej, det tycker inte jag heller. Utan man ska tänka på allting som faktisk händer om man tar ett "hobby" föl. Men samtidigt är det upp till var och en, beroende på hur stoet är i psyket och beroende på hur mycket man faktiskt hade velat ha ett föl av just SITT sto. Jag förstår hur ni tänker och delvis tänker jag så, samtidigt vet jag att jag verkligen vill ha en liten bebis efter min. Men jag kan ändå inte få föl på min än, sä mina åsikter kanske ändras tills det blir aktuellt att bestämma sig. Är det verkligen så att uppfödare får ta bort sina föl?

[[AcsJulia]]
0

#25 Jag sade faktiskt, jag citerar: "Var och en får själv ta sina beslut." Och det är ju sant! Har man ett sto som man absolut vill ha föl efter så tycker jag att det är okej. Det vore idiotiskt om man inte fick då, inte sant?

Jag tycker dock att det är annorlunda om man bara vill ha en till ponny, väljer att ta föl efter sitt sto om man inte ens har försökt att leta efter lämplig häst på stuterier. Det blir något av en impulshandling. Oavsett syfte med en betäckning så skall det vara väl genomtänkt!

Absolutpea
0

#26 jo, jag skulle bara "skriva" att det va så jag tyckte med ;) jo, absolut. Man kan ju inte tvinga någon till att INte ta föl på sitt sto. Ja, men i det "syftet" förstår jag inte riktigt varför man väljer att betäcka istället för att köpa heller. Kanske för att det är smidigast eller för att det är enklare att starta från början. Jag vet inte riktigt, men hade det varit så att jag bara velat ha en häst till hade jag nog inte betäckt. Utan det är just det att jag tror det fölet verkligen hade passat mig om man säger så, då Chloé och jag matchar varandra så otroligt bra. Vad det gäller avelshingstar i allmänhet tycker jag, i min egna åsikt att det är bättre hingst ju högre priset är oftast. Sen är det ju självklart undantag men i dom flesta fallen är det så.

Ove-D
2

#20 om du tar föl efter ditt sto är det inte säkert att fölet blir likadant som stoet… Det är lättare att hitta en vuxen ponny som är mer lik ditt sto än att forma fölet så det blir identiskt med modern…

AnnaFagerell
0

#23 Intressant det du säger… jag betalade 7500 för att få mitt ena sto betäckt ett år, inkl bensinkostnader. På våren dog stoet i hyperlipemi, två månader innan fölning.

Förstår inte hur man kan säga att de som har egen hingst betäcker på… Då är jag utanför ramarna då då…

Jag tog förra året 2500 för min hingst och då ingår allt fram till dräktighet. Tycker inte det är superbilligt men definitivt inte dyrt. Tror inte att han skulle fått fler ston för att jag sänkt priset till 1500. Och inte färre för att jag tagit 3000 heller. Men kanske en stoägare väljer att kastrera sitt ev hingstföl istället för att slakta den om priset inte är på tok för högt för språng? Hur som helst så tror jag man väger in vad hela fölet kostat när man ska besluta sig för fölets framtid. Kostar betäckningen 4500kr och man ska lägga 2000-2500kr på kastrering utöver allt annat så som ID koll, reggning etc så får man definitivt räkna med att gå back

Absolutpea
1

#28 det är faktiskt sant det du säger.. Nu får jag nog tänka om lite för att vara ärlig.

AnnaFagerell
0

#30 mina föl har varit deras mammor upp i dagen! Jag ser en himla massa i dem iaf

[[AcsJulia]]
1

#31 Fast samtidigt finns det minst lika många helsyskon som är FRUKTANSVÄRT olika. Så ibland är ju det också svårt…

#30 Det är bra att du tänker lite extra. Jag skickade mitt sto på betäckning för något år sedan. Det slutade med att det visade sig att hennes livmoder var oduglig och hon höll på att dö under veterinärbesöket. Och då hade allt gått enligt beräkningarna fram tills dess! Det är också lite därför jag tycker att man ska lämna det till stuterier. De har större erfarenhet än oss "amatörer" och vet hur de ska hantera situtationerna som kan uppstå. Lycka till iallafall!

Annette
0

#32. Hur definierar du ett stuteri?

Jag har ett stuterinamn men det innebär inte att jag har erfarenhet av hingsthållning.

Jag skulle hellre råda till att anlita en erfaren hingsthållare.

[[AcsJulia]]
0

#33 Förlåt om jag uttryckte mig lite luddigt! Ett stuteri för mig är både en hingsthållare som mottar ston eller en uppfödare av unghästar. Det viktiga är att de har koll på vad de gör. Om man är hingsthållare t.ex. så tycker jag att man ska ha erfarenhet av betäckningar och är man uppfödare så ska man ju helst ha lite erfarenhet av att ta hand om dräktiga ston och hantera problem under fölningen.

Bara lite normalt bonnförnuft så att säga: Man ger sig inte in i saker som man inte klarar av att hantera.

Angående att anlita en hingsthållare: Det är ju om man ska betäcka. Jag menade mer att man skulle lämna allt till folk som kan det, även dräktighet. Om man som "amatör" betäcker och har gjort det ett tag så förutsätter jag att du kan det du håller på med! :)

AnnaFagerell
0

#32 jag tror mycket handlar om hur man hanterar djuren också… och visst kan dom se olika ut men mina är väldigt lika i sitt sätt. Kanske man har avlat på bra individer?! men säljs de tidigt kanske de skiljer sig på vägen…

[[AcsJulia]]
2

#35 Det är säkert olika det där! :) Men personligen tror jag att man kan hitta icke besläktade hästar som är sjukt lika varandra, precis som man kan föda upp två hästar bredvid varandra och de kan utvecklas till två helt skiljda individer. Det är ju trots allt individer de är och de har ofta lite olikheter.

Jag betvivlar inte att dina är lika varandra. Jag säger bara att mor och dotter/son kan vara helt olika, precis som att vi människor inte behöver har något gemensamt med syskon och föräldrar! :)

AnnaFagerell
1

#36 jag är helt ärlig när jag säger att jag tycker att jag ser en eller båda föräldrarna i alla barn jag varit i kontakt med… På något vis återspeglar sig någonting, bra eller dåligt, roligt eller pinsamt. Det gör det hela väldigt kul tycker jag… Och man bör ju se något  

[[AcsJulia]]
0

#37 Oftast är det ju så! :) Hade till exempel två avkommor efter Charley vd. Provincialweg. Båda var sjukt lik sin far, men inte särskilt lik sina mödrar! Har också stött på ponnyer som är som om de vore adopterade! XD