2 underbara år nu!
Just idag den 29/1 - 2013, är det exakt 2 år sedan jag köpte min älskade minishettis/shettis korsning Ronja :3
Tänkte bjuda på en liten historia om första dagen när hon kom,
(Bilden är annons bilden)

Det var eftermiddag och började smått bli lite mörkt när vi släppte in lilla Ronja till tre hästar hon skulle gå med och dom hästarna var gamlingen Loke (fjording), surgubben Jim (tinker), våran ponny Alva (tinker/connemara/nordsvensk). Dom såg väldigt chockade ut över att det kom in en såndär pytteliten filur, men dom var så snälla och alla hälsade på henne och sånt. Jim av alla hästar stod till och med och kliade på henne och hade öronen frammåt. Vi kände en lättnad över att det gick bra med dom tillsammans så vi åkte hem igen. Jag skulle den dagen sova över hos min kompis Nathalie som bor mellan våran hus och stallet kan man säga. På kvällen runt 7-8 tiden fick vi för oss att bara gå upp och kolla hur det går och gosa lite med Ronja. När vi kom upp såg vi inte Ronja eller jim i närheten så vi gick in i hagen med en ficklampa och letade. Då såg jag henne… Hon stod i hagen aldeles svettig och livrädd blick. Jag halv sprang fram till henne och kramade om henne när hon bara stod där och skakade. När jag är påväg att ta på henne grimman hör jag Nathalie som är lite längre bort skrika "Emma akta dig!!", jag vänder mig om och ser Jim komma i full galopp rätt mot oss och jag kastar mig åt sidan. Han bara sprang rätt på henne med öppen mun så hon nästan trillade och stackars Ronja bara skrek. När han släppte henne sprang jag fram, tog grimman och slog till honom i huvudet så han skulle flytta på sig, och då spramg han iväg till Loke och Alva igen. Jag tog snabbt på Ronja grimman och skulle börja gå bort när jag ser jim komma springandes igen rakt mot oss. jag blev så himla arg så jag skrek rakt ut "men din dumma hästjävel låt henne va!!!" och kastade ficklampan mot honom. När inte det hjälpte, släppte jag Ronja och sprang rakt mot Jim, skrikandes med armarna ut för att skrämma bort honom. Han stannar och är så dum att han verkar tro att han ska få något för han sträcker fram huvudet med öronen "så snällt" fram, men då började jag slå och putta på honom för att han skulle bort. Jag vet att det låter väldigt idiotiskt och elakt att bara springa rakt mot en stor fet ilsken tinker som kommer rusandes i full galopp, men det ända jag hade i huvudet var att skydda Ronja.
När Jim gått iväg ytterligare en gång, bad jag Nathalie att ta Ronja o börja gå in så jag kunde hålla Jim borta. Självklart skulle han försöka ge sig på min lilla Ronja igen fast i långsam trav som om han skulle smyga sig förbi mig, men av ren reaktion utan att tänka mig för så plockade jag upp pinnar och kastade mot honom (det låter också väldigt elakt och som om jag var dum i huvudet men ville som sagt bara skydda min Ronja!) och då äntligen galopperade han iväg bort från Ronja. Vi skyndade oss in i stallet med henne. När jag hade ställt in henne i boxen ringde jag mamma och berättade hon allt och hon var helt chockad. Medans jag pratade med henne så ringde Nathalie sin mamma och frågade om Loke kunde stå inne så Ronja hade nått sällskap och det gick bra. Jag tackade Nathalie för all hjälp så mycket jag kunde. När jag sedan la på luren så var jag tvungen att plåstra om Ronja. Hon hade fått ganska många sår efter Jims attacker coh blödde. Värsta såret satt på manken, precis på 3 kotor vid manken hade hon ett stort sår som blödde massa och varade. medans jag plåstrade om henne så grät jag jätte mycket och bad Ronja om ursäkt och berättade för henne att "det där elaka störda hästen ska aldrig mer får vara nära dig, han kommer aldrig mer kunna skada dig och allt ska bli okej nu Ronja". Jag tog även på henne ett fleece täcke för att värma henne och så att svettet skulle sugas upp. sedan bara satt jag där i boxen hos henne och tittade på henne och såg hur hon började slappna av. Pga att hagen var lite stenig hade hon även fått en spricka i hoven efter allt springande.
Efter några timmar, och när vi pratat med stallägaren som även äger Jim, så gick vi hem till henne igen.
Nästa dag så släppte vi istället ihop bara henne och våran andra ponny Alva i en egen hage så långt bort från Jim det bara gick. Hon och Alva funkade jätte bra som tur är!
Jag har sååå många fler historier om Ronja men orkar inte skriva mer nu ;) så nu visar jag istället ett litet collage om hur hon har förändrats i sitt utseende dessa 2 år i både hullet och längden på pannlugg mm. (kan även säga att hon förra ägaren hade hon fått fång anfall, men det har hon ännu inte fått hos oss så veterinären tippar på att hennes fång inte är kronisk längre, utan att det bara är fång)
tack för att du läste och lämna gärna en kommentar! (Y)
You can't make a rainbow without a little rain
Hade tråkigt så gjorde några bilder till just Ronja ♥

Fin berättelse!
#2 tack