Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2859 ggr
ilse83
0

Hur mycket vatten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ny här. Köpte en dräktig shettis för en vecka sedan. Lite vanvårdad är hon, tycker jag. Håller på att få bort hennes löss. Stackarn!

Undrar hur mycket vatten en dräktig shettis dricker varje dag. Hon dricker 20 liter om dagen. Min ardenner dricker lika mycket! Tycker att hon svettas ganska mycket….. Har blivit mycket mindre. Har kanske varit stress efter resan? Är ju spännade att vara på ett nytt ställe med.

Lägger in en bild på henne. Tagit andra dagen, med mycket svett.

Gronstedt
0

Att svettas så där så här års utan att ha ansträngt sig är nog inte normalt. Stress efter resan borde gå över inom något dygn. Jag tycker jag du ska kontakta veterinär och i alla fall få råd om saken.

Mmia
2

Kan det vara så att hon har gått på lösdrift och då satt lite mer päls.

Har ett sto som svettas så fort hon kommer in i stall, trivs bäst på lösdrift då hon har så tjock och tät päls.

ilse83
0

Ja, hon har gått på lösdrift. Men nu står hon inne, fram till hennes löss är borta. Vill inte släppa ut henne pga att jag är rädd att hon smitter de andra…. Har själv en kallbox, tycker inte att det är varmt där.

S L Tildemyr
0

Har hon inta fått gå ut på en vecka?

Våra lösdriftshästar svettas direkt när de kommer in i stallet (kallstall), inte så mycket som din… men svettiga blir de helt klart.

AnnaFagerell
0

Mina kan inte stå inne för då svettas dom mycket

Mina hästar dricker ca 20 lite vatten per dag, det dräktiga stoet något mer

Svettas´säkert också för att hon är ensam inne? Släpp ut henne i egen liten hage, smittar inte de andra då

Medarbetare på djurskydd.ifokus

trex
0

Jag fick lära mig att en häst dricker ca 5-10 procent av sin vikt.

Mina shettisar dricker ca 25 liter/dygn tillsammans, min ardenner dricker ca 50 liter /dygn

Ellinor Johansson
3

Är hon van att gå på lösdrift tror jag  blir så svettig för att hon står inne på natten, det är säker därför hon är så törstig.

Jag tycker inte det är vanvård för att ponnyn har löss eller pälsätare, vi har haft våra ponnyer i samma lösdrift och samma vinterhage i mer än tio år och vissa år får de båda löss och pälsätare sen kan det gå flera år till nästa gång. Vissa smittas aldrig och andra får det varje gång.

Annette
0

Ponnyn ser verkligen inte vanvårdad ut på fotot, hon har en pigg blick och ser ut att vara blank i pälsen.

[[AcsJulia]]
0

Förlåt om jag bryter från ämnet; men vad är det för stam på din ursköna lilla dam?  Visst är hon rödblack?

[Billan]
2

Är hon van att gå på lösdrift spelar det ingen roll om man har kallstall dom svettas ändå. Inbillar mig att det är för att luften står mer stilla i ett stall även om det är kallt.

Gronstedt
1

Ser till att hon får i sig salt när hon svettas så mycket, bara.

ilse83
0

Tack för alla svar!

Igår kväll var det inget svett alls. Men skönt att veta att de flesta shettisar svettas när de är vana att vara på lösdrift!

Angående vanvård: ringde hovslagaren direkt, som har verkat henne ordentlig! Nu har hon också blivit tryggare. De första dagarna backade hon när jag kom in i stallet. Tror inte att hon har blivit hanterat så mycket heller. Nu backar hon inte längre. En nyfiken liten häst ;-) Har beställt ett träckprov, kolla om avmaskning behövs.

Hon är rödblack, efter Titol!

[[AcsJulia]]
0

#12 Så vacker! Lycka till med ditt fina sto!