Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 2765 ggr
[[AcsJulia]]
2

Brukshästen=Rastypisk shettis?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur ser den "perfekta" brukshästen ut för dig? Är det den rastypiska shettisen eller ej?

Personligen vill jag ha samma drag i ponnyn som de gamla hästkarlarna vill ha hos sina brukshästar. (Läste om det i en bok från 50-talet, hette något i typ med "Brukshästen" och har hört flertalet skogsarbetare säga detsamma): Lång kraftig rygg, välutvecklad rumpmuskulatur, lågställd med starka, raka ben och en lagom sluttande bog.

Det var mycket de dragen som lockade mig vid köpet av min dam för sju år sedan!

[Shettisar]
0

Snygg,kraftigt byggd och gedigen shettis i mina ögon.  Ditt sto ser precis ut som en bra allround, ponny mao!

Annette
0

En bra brukstyp betyder nödvändigtvis inte en god rastyp.

Men en god rastyp som följer rasstandarden betyder en bra brukstyp. Då har den "delarna rätt placerade" så selen hamnar rätt och ger den förutsättningar för att kunna röra sig rastypiskt.

[[AcsJulia]]
0

#1 Tack! Hon funkar bra till det mesta, men är tyvärr inte särskilt rastypisk… Fick bara 37 poäng, men då var hon i och för sig väldigt ung och valpig i kroppen ännu.

#2 Jo, så kan det vara i mångt och mycket! Jag gillar lite "hästigare" shettisar och min har inte fått så bra betyg på den utställning hon faktiskt var med i… Men nya krafttag ska tas på den biten också! :)

Fast nu tänkte jag faktiskt till det faktum att den ultimata arbetshästen för skogsbruk och jordbruk har lite andra kriterier att uppnå. Dessutom är det alltid kul att se vad folk tycker angående anatomi och ändamål!

[Shettisar]
0

Nu sticker jag ut hakan rejält ,men bryr mig ganska lite… Jag är innerligt trött på allt detta prat om rastypiska shettisar.VEM sätter gränsen för rastypisk??? Och gör poängen en ponny? Mitt svar:Nej! Poängen är för mig totalt oviktigt eftersom jag inte har förstått detta med utställningar. Finns inte någon som ska tala om för mig att den eller den individen är inte rastypisk och får därför dåliga poäng.För alla oavsett rastypisk eller ej är lika mycket värd som en pappers lös ponny….Tycker det är relativt tragiskt för dom som bara ser poäng siffror istället för individen som den är..Men så är det inom de flesta arter häst eller hund spelar ingen roll tyvärr.För mig är alla guld vinnare så det så 

Ellinor Johansson
5

#4  För varje ras hund, katter eller häst finns det en ras beskrivning på hur rasen ska se ut.  En ras typisk shetlandsponny är en ponny som ser ut som ras beskrivningen beskriver. Vilket ras man än vill avla på är det av största vikt att man följer ras beskrivningen.  Vill man att ponnyn ska se på något annat sätt kan man välja en annan ras som mer liknar det ideal man har.

[Shettisar]
0

#5 Jo jag vet att det finns rasbeskrivningar inom alla arter i djurvärlden.Men VEM bestämmer dessa? För min del så kan jag tycka att ex en shettis eller vilken hästras som helst som fått guld  kan se bedrövlig ut i mina ögon.Så det där med att någon bestämt att så ska de se ut är lite "lögn".. För tittar man genom alla åren som man levt så ser man att det rastypiska för en specifik ras ändras. Ex inom hundvärlden, där kan man verkligen se hur det ändrats från år till år. Till det sämre enligt mitt tycke. Och för mig är en shettis mest rastypisk som AcsJulia sto ex. Mitt eget sto är grov men inte så hög men gud så vacker i mina ögon.Hon fick 37P som 2 åring och traven var det som drog ner poängen. Stel gång och alla så sa de att det skulle växa bort. Tyvärr så hade "alla" fel då hon har en underutvecklad glidyta i sitt knä dvs ärftlig defekt enligt veterinären som gjorde hältutredningen. Men inte sjutton är hon mindre värd i mina ögon.Tvärtom en fuxig skönhet med vit man och svans precis som jag alltid velat ha när jag skaffade shettis

[[AcsJulia]]
1

#4 Jo men nu är det ju så att vissa ponnyer föds utanför ramarna för det rastypiska, och min råkar inte vara den ultimata shetlandsponnyn enligt utställningsdomarna.

#6 Skönt att höra att fler tycker lite som mig! <3

Ellinor Johansson
2

# 6 Det är moderlandet som bestämmer ras standarden. (England för Shetlandsponny)

Ellinor Johansson
5

För mig är en bra brukponny en ponny med höga poäng på varje bedömningspunkt. 

En mycket bra typ borgar för att ponnyn har lätt att arbeta i rätt form.  

Höga poäng på huvud hals och bål får en ponny med rätt vinklad bog vilket gör att selen ligger bra, bra hals och fin halsansättning gör att ponnyn har lätt att arbeta på töm.

Höga poäng på ben är mycket viktigt för att ponnyn ska hålla för arbete

Bra rörelser i både skritt och trav gör både körningen och ridningen roligare.

Ju mer korrekt en ponny är ju lättare har den att arbeta i rätt form vilket i sin tur ger en hållbarare ponny.

[[AcsJulia]]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Låter vettigt! Min har hunnit förändras en hel del sedan utställningstillfället år 2008, då var hon precis som domaren sade: "Elegant av lättare slag" Det som faktiskt slog ned min ponny mest var hennes långa huvud. Något som inte påverkar brukshästen i henne dock.

Vid utställningstillfället var hon endast 4 år och har "grovsat" på sig rejält!

Annette
1

#10. Sätt på henne en engelsk nosgrimma vid nästa utställning. Ingen häst får ett vackert huvud utan nosgrimma.

[[AcsJulia]]
0

#11 Jag fick det rådet av många inför nästa utställning! :) Fast jag har köpt både en utställningsgrimma och funderar på att ställa ut i en brun lädergrimma… Vi får se hur det blir!

Annette
0

#12. Då löser det sig automatiskt, grimmor har ju alltid nosgrimma :)

[[AcsJulia]]
0

#13 Jag tänkte så jag med! 

PP
1

Jag försökte beskriva min ideala bruksmodell i den här tråden, efter att ha börjat fundera över vad som egentligen menas med en bra bruksmodell då omdömet ges till så vitt skilda typer av ponnyer på utställning. Minsta gemensamma nämnare verkar ofta vara storleken - sällan man hör det om en mini eller väldigt liten standard.

Även om exteriören påverkar hästens förutsättning för arbete, tycker jag själv att inställningen till arbete är minst lika viktig - kombinationen av inställning, rörelser och en god exteriör gör den perfekta brukshästen (= hög brukbarhet). Men en häst med sämre förutsättningar exteriört kan med rätt inställning ändå vara en bra mycket trevligare bruksponny än en med mer ideal kroppsbyggnad som inte vill arbeta.

Nu ligger mitt intresse mer åt "skolkörning" än arbete i skogen, därför önskar jag mer "dressyrponny" än "arbetshäst", dvs mer harmoniskt förhållande längd/höjd än de lågställda, kanske en något mer liggande bog och hellre något vinklad has än raka (för att lättare komma under sej). Rörelserna tycker jag oxå är viktiga, men med det rätta drivet i steget kan en sämre skritt/trav ändå vara tillräcklig för att upplevas som trevlig att köra. Rörelserna är oxå lättare att utveckla än själva modellen av häst.

Är det förresten samma häst i #0 och #10? Hur gammal är den isf i #0?

[[AcsJulia]]
0

#15 Jättebra sagt! Inställningen är verkligen en jätteviktig förutsättning för arbete.

Intressant med en utförlig förklaring på vad en dressyrkusk tycker om anatomin!  

Det är samma ponny i #0 och #10. (Min Julia som jag har haft sedan hon var två) Nu är hon 9 år (#0) och på utställningen var hon 4 år.