Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 2431 ggr
Maggan09
3

Vilken hingst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett shetlandsto som jag haft i två år och tycker nu det vore roligt med ett föl efter henne! Men då är frågan med vilken hingst? Har kikat en del.. Tar gärna emot förslagGlad! Helst inom en radie om 10 mil från Falköping! Hon är e: Freek v. Vries. ue:Falcon

Annette
0

Är hon utställd eller premierad så du har ett exteriört omdöme om henne? Det är en bra vägledning att veta vilka starka resp svaga sidor stoet har när man letar lämplig hingst.

Annat som är bra att veta är om hon har haft föl förut, vilka fäderna är och hur resultatet av dessa kombinationer blivit.

Maggan09
0

Det jag kan hitta på henne är att hon premierades 1997 och fick merit B, och poäng 88787=39.

Funderar på att åka på nån utställning lite längre fram!

Jag hittar inga meriter på hennes avkommor, hon fick en hingst -97 e: Repelsteeltje v.d. Kersenhof.

Och ett sto -02 e: Love Spring

MadeleneJansson
1

Önskar du någon särskild storlek? Spelar färgen någon roll?

Jag vill såklart gärna rekommendera min hingst, Devin RS 627! Godkänd m 5x8=40 p, godkänt bruksprov och en mkt trevlig invidid att arbeta med och han har ett gudomligt gott lynne. Han är född 2007, 100 cm hög och har den ovanliga färgen musblackskäck. Han finns i Uddebo, 9,4 mil söder om Falköping.

Mvh Madelene

Annette
2

Jag tycker att du skall försöka att rådfråga någon oberoende person som kan ge dig tips. En hingstägare är inte oberoende, de tycker ju självklart att deras egen hingst är den bästa Flört.

PP
0

www.shetlandvast.se finns lista över avelshingstar i väst.

Annette
2

Den listan ser ut att vara väldigt inaktuell. Det finns med hingstar som är döda, exporterade eller sålda.

Kanske borde den även byta namn till "Hingstar stationerade hos medlemmar i Väst" eftersom den innehåller hingstar som tillhör ägare som kanske är medlemmar i Väst men bor långt utanför Sh Västs upptagningsområde.

Ove-D
3

Hej!

Det är lite känsligt att fråga om hingstval då vissa anser att det är "reklam"… ;-)

När jag tittat på stoets meriter så är hennes skritt hennes bästa när hon visat (alltid åtta). Benen och traven har hon alltid fått sjua på.

Om du vill ha en fux ska du betäcka med fux då kan det BARA bli fux. Vill du den ska vara reslig eller lågställd? Vill du att den ska vara kompakt eller långlinjerad?

Det bästa är att delvis kolla på utställningar på vilken stam de har som du tycker om… Du kan åka och göra studiebesök!

Jäboruder i Mullsjö har en massa hingstar!!! Både mini och stora… Emmero ligger också i Mullsjö…

Allra närmast finns nog svarta Kyllemos Muskot som står söder om Falköping…

i Borgstena ligger Bluemull.

I Seglora söder om Borås ligger Lillagärdet.

Tomtagården ligger i Vårgårda…

Rosenhaga i Skara har också flera hingstar… (kanske näst närmast)

Giljans stuteri ligger i Uddevalla, precis som Smevallen.

I Nossebro ligger Nillas stuteri.

I Lidköping bor Renee Östby som iaf förra året hade en hingst…

I Habo ligget Junibacken med svarta hingstar.

Celegro
2

Jag har Erikslunds Garant hos min 22013-2014.

Han kommer ta imot några ston båda säsongerna.

www.celegro.n.nu

Jag finns i Mellerud.

Marta
0

Kanske skäckhingsten Clibberswick Beacher kan vara av intresse. Finns i Borgstena strax norr om Borås.