Rasstandard
Vad är en shetlandsponny, vad är något annat?
FUSKA INTE! 

Det är inte så lätt som man skulle kunna tro … 

Jag hade 4 rätt :) Trodde inte svansföringen stod med i rasstandarden.
Men som Lottie säger, det är svårare än vad man kan tro.

Roligt sätt att lära sig lite mer på 
Fick fler rätt än jag trodde, var bara helt säker på en fråga. Där fanns ett uttryck som jag hörde på en visningskurs, och det fastnade, haha.
4 rätt. Tror jag hade fel på huvud-frågan.

Samma som #4

Även jag hade 4 rätt, missade huvudfrågan (1). Och den som jag kände mig helt säker på… :)
4 rätt. Läste för fort på sista.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Hahaha, jag fick ett rätt… 
Tur att jag vet var fram och bak är i alla fall 
lurvponnyn.vimeddjur.se

Jag hade också fel på huvudfrågan…
Lyckades träffa alla rätt, men det var inte riktigt lätt
Tycker att det mesta står i varje rad men olika utformat… Små öron tillhör ju rastandarden men det stod ex inte med på denna raden… Tycker det var en konstigt utformad frågelek
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Rasstandarderna är från shetlandsponny, russ, dartmoor, svensk ridponny och nordsvensk brukshäst.
När jag gick en exteriörkurs för Håkan Ström på 1990-talet, tog han upp just det att rasstandarden inte skiljer sej så oerhört mycket mellan olika raser. Alla vill vi ha vackra huvuden, väl ansatta halsar, välliggande bogar, korrekta benställ, bra hovar och bra rörelser. Vad som anses vackert kan variera (från arabens konkava profil till shirehästens konvexa och allt däremellan), liksom exempelvis bogens lutning beroende på om det i första hand är en rid- eller draghäst osv.
Får man en rasstandard i sin hand, är det därmed inte alldeles självklart vilken hästras det avser. Med anledning av vad som skrivits i en annan tråd i ämnet, tycker jag att det visar att rasstandarden visst är öppen för tolkning. 

Tycker det var en kul lek, man får väl ta det som just en lek och inte på blodigt allvar 
4 rätt! Fick fel på huvudfrågan (1). ;)
5 rätt, skam vore det väl annars så många gånger som jag läst rasbeskrivningen genom åren
Men man ska inte glömma att den ändrats över tiden, sitter den gamla i bakhuvudet kan det lätt bli fel.
Veritas odium paretFörvånad

Man kan inte få med allt i alla frågorna och det var väl som när man skrev upp för C-kökortet snarlika svar som gör att man kan svara fel , just för att man fastnat för en sak ;)

Tycker det var roligt/intressant Pernilla.
4 rätt fick jag, och det var riktigt svårt!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Jättekul lek! Men svårt..! Fick bara två rätt. Hahahaha 
Har kollat hemsidans rasbeskrivning respektive plan och riktlinjers rasbeskrivning, tyvärr skiljer sig texten …. Känns inte helt ok. Det är väl jätteviktigt att föreningen bara har en rasbeskrivning.
Veritas odium paretFörvånad