CEM test
Är det någon som vet varför man måste göra CEM på avelhingst som kommer från utlandet när man inte behöver det på ston ?
Borde väl vara krav att göra det på importston också.

Det var krav på det vid import innan vi gick med i EU, men inte längre. Så egentligen förstår jag inte varför vi behöver göra CEM test på hingstarna
#1 Är det inte längre krav på att hingstar som betäckt i utlandet inte behöver CEM testas? Har jag förstått dig rätt? När ändrades detta?
Delad glädje är dubbel glädje :)
#0 Anledningen var väl att hingstarna kan spridare i mycket större omfattning än stona, men jag håller med om hingstarna ska testas så borde även stona göra det.

Nej, så menade jag inte … det är bortaget CEM testen både på ston och hingstar vad gäller import av dom. Detta pga att vi är med i EU. Liksom att det togs bort levande viktavgiften man förr fick betala vid import.
Sen har SH infört att alla importhingstar skall CEM testas innan dom betäcker

även ston ska CEM-testas om de varit utomlands och blivit betäckta(när man vill betäcka stoet igen i sverige)
Har varit en del diskusison om detta i någon/några trådar på gotlandsruss.ifokus, det är ju en del som vill betäcka med hingstar i norge och finland.
Vet dock inte exakt var information om detta finns, men jordbruksverket lär väl vara en het kandidat.
#5 på Shetlandsponny finns det inget krav på att stona måste CEM testas när de varit utomlands och betäckt.
Hej,undrar då också om man som vi tagit in föl och unghingstar,ska de verkligen behöva CEM testas,då de aldrig satt på någon ?? Verkar väl dumt ? Men jag håller med om att det är konstigt med stona..
TS För att få ut ett betäckningsblock av SH måste du ta ett CEM test om hingsten verkat utomlands.
Jag skulle önska att SSS publicerade en lista på vilka hingstar som är CEM på hemsidan eller i tidningen.
Som det är nu verkar hingstar i Sverige i avel på svenska ston utan att vara CEM testade, registrerar man betäckningen i hingstens hemland behöver man inte lösa något betäckningsblock hos SH. Hur man gör med CEM test är upp till varje hingsthållare/hingstägare. Jag skulle bara vilja att det vara mer öppenhet kring hingstar som inte är CEM testade i Sverige. Det känns lite knepigt för mig som CEM testar mina hingstar och sen får veta i efterhand att stoet som man har på betäckning har varit hos en hingst som inte är testad.

Är det någon som CEM-testat importerade ston ?
Tror inte det är många som tänker på en sån sak.