Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 814 ggr
PP
0

Influensavaccinering - igen

Jag har nu fallit till föga och vaccinerat den av mina ponnyer som det är tänkt att jag ska träna körning med, eftersom en tränare mer eller mindre idiotförklarade mej som bara hade henne stelkrampsvaccinerad. Flört

Jag är dock fortfarande inte övertygad om vare sej vaccineringens förträfflighet eller nödvändighet… Och bättre blev det inte efter att jag pratat med min veterinär idag.

Enligt Ridsportförbundet krävs, som väl alla vet, två sprutor i grundvaccinering och därefter fortsättningsvis en inom 12 månader år efter år. Men enligt vaccinets tillverkare bör en tredje spruta ingå i grundvaccineringen efter fem månader, och därefter en inom 12 månader år efter år. Veterinärerna bryr sej dock inte om detta utan går på Ridsportsförbundets linje eftersom 1. det är ingen dödlig sjukdom (som t ex stelkramp) 2. kostnaden är ändå väldigt stor för hästägarna. 

Jag tycker att detta är helt otroligt! Att Ridsportförbundet kan tvinga på hästägarna en vaccinering som dels ej ger fullgott skydd och dels rekommendera en felaktig grundvaccinering. Tänk om alla hästägare som tävlar/tränar/lämnar den egna gården med hästen kunde vara så pass ansvarsfulla att man inte gör det, inte bara med en häst som visar symptom själv, utan avstår att åka även om andra hästar i stallet/på gården uppvisar symptom på smittsam sjukdom - då kanske det här hyckleriet kunde upphöra? Fundersam

Just nu känner jag mej ganska blåst på de dryga 1000 kronorna grundvaccineringen kommer gå på….(har fått första sprutan)

Annette
0

Falsk trygghet.

maysod
0

Travförbundet har väl slutat med sina krav på vaccinering ?

Det ger ju som sagt inte fullt skydd. Vaccinerade kan dessutom vara de som bär runt smittan, eftersom de inte blir riktigt sjuka märks det inte utan de kan äka runt och smitta andra.

PP
1

#1 Exakt

#2 Jag försöker lära mej "vanlig" körning, som tyvärr ligger under Ridsportförbundet. Men det stämmer att travet tagit bort vaccinationskravet.