Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2000 ggr
Elin_s_87
0

Kostnad eget stall?

Hej!

Har tänkt köpa mig 2 shettisar i sommar men har ingen stor koll på kostnader och vill gärna veta vad ni betalar för allt? Hästarna kommer antingen stå på lösdrift eller i stall som man äger själv.

Vad ligger priser i nuförtiden för t ex:

(vet ju att det varierar var man bor)

Strö?

Foder?

Hovslagare?

Avmaskningar?

vaccinationer?

Kolla tänder?

/Elin

Annette
0

Det är jätteolika bl a beroende var man bor.

Jag betalar följande:

Torvströ: 1410:-/pall (15 balar)
Hovslagare: 250:- + moms
Odlar eget grovfoder så det är svårt att beräkna kostnaden.

Det är siffror jag kan så här direkt utan kontrollera.

ilse83
0

Jag skulle räkna med något sånt:

Strö: 78 kr i veckan (spån) = ca 300 kr i månaden

Foder: ca 20 kr om dagen = ca 600 kr i månaden

Hovslagare: 300 kr per 8 veckor = 150 kr i månaden

Avmaskningar: jag tar ett träckprov, 1 eller 2 om året, vår och höst. 200 kr åt gången. Avmaskning vid behov. Priset beror på vilket avmaskingsmedel man ska avmaska med: mellan ca 75 och 200 kr.

Vaccinationer: beror på om veterinären kommer hem, eller om du åker dit. Hemma: ca 1500 kr, om man åker dit ca 600 kr. 1 gång om året.

Kolla tänder: gör veterinären när de får sina vaccinationer.

Sedan tillkommer utrustning: grimma, sadel/vagn, borstar. Och en hästförsäkring.

Aribigga
0

Jag har inte eget men vi det är bara strö som ingår i hyran så jag svarar lite jag med. 

Foder: Hittils i vinter har jag betalat 1500 kr i hösilage kostnader och ca 250 kr mineraler. Vi stallade in i september-oktober, har jag för mig så det blir ca 300 kr i månaden på grovföder. 

Hovslagare: 1000 kr var sjätte vecka, oftare på sommaren. 

Avmaskning: Ja det beror ju på om han har mask eller inte, kolla masken gör jag vår och höst och det kostar ju ca 200 kr. Sen maskmedel på det om han har. 

Vaccination: 600 kr om året. 

Tandläkare: Vi tog ut en diplomerad hästtandläkare, det kostade ca 2000 kr och ska göras varje år. (Jag har bara gjort det en gång.)

Sedan om man har eget får man ju tänka på staketmatrial, el och underhåll av stall också. Hur man ska transportera hö och strö till stallet (det måste ju ioförsig lösa sig om man har en hästtransport). Svårare är hur man blir av med gödsel. :O

lurvponnyn.vimeddjur.se

SaraDoos
0

Jag betalar 900:-/gång för att få gödselplattan tömd. En bonde som kommer hit och hämtar. Den är så pass stor att jag bara behöver tömma 1 gång/år (har 4 shettisar, mockar även hagarna).

Linnea
0

Då jag hade eget stall la jag ut ca 13000:- per vinter (okt-april) på strö, foder mm till ett russ och en travare. Avmaskning och annan hästvård ej inräknad. Fri tillgång på hösilage. Gödseln hämtades gratis av grannen som jag också köpte billigt och riktigt bra hösilage av.

Skynda långsamt så går det fortare.

Elin_s_87
0

okej då har jag en liten aning iaf. sen vad kostar era ponnyer att försäkra? glömde ju fråga det med. och vad ska man ta för försäkring på ponnyer som man ska ha till hobbykörning? var så längesen man höll på med försäkringar men finns A1 och A2 försäkringar kvar än? Isf. vad var skillnaden?

stallostby
0

Enligt min statistik så kostar kusarna mig närmare 10 000 kr per häst och år… Men då har jag bra pris på hö i storbal av en grannbonde. Får halm gratis i storbal av arrendatorn men köper några balar spån.

Har då ingen stallhyra. Men el för för belysning och varmvatten tillkommer. Har ingen aning om dessa kostnader.

Hagarna kostar mkt per år att underhålla!

Försäkringskostnaderna får jag erkänna att jag har dålig koll på, de dras från ett annat konto men jag gissar på att de kostar ca 800 kr om året per ponny.

Andra smygutgifter är ju traktorns diesel för utkörning av gödsel.. mm mm det plockar iväg..

ilse83
0

Beror på vad man har för försäkring. Jag har mina bara katastroff försäkrad (150 kr per häst per år, Agria). Då ingår en incident försäkring. Jag ser till att jag har lite pengar på banken, om det händer något med dem. Försäkingar täcker ju inte allt, och sedan finns det en del egen-risk med…..