Äter inte shettisrna för lite?
Hej!
Har inte ens haft mina hemma en vecka än, men jag tycker dom äter väldigt lite hö. (har inte gett något annat än hö, vatten, saltstenar och någon morot/äppelbit)
Under dagen idag har dom ätit typ 2-2,5kg/var. Serverar höet i småmaskiga hönät. På nätterna har dom i boxarna haft hö i nät samt löst på golvet, det har dom dock bara rört under den första natten hemma. Nu ikväll när vi tog in dom började dom äta i boxarna, så det ska bli intressant att se om det är kvar i morgon.
Dom hittar ju även lite smågrejer i hagen att tugga på, typ något grässtrå, bark och sly…
Men ändå, äter dom inte väldigt lite? Kan det vara för att dom är så nyinflyttade att dom inte riktigt har ro att äta? (kom i lördags kväll och känns förhållandevis lugna, ligger och sover i hagen osv)
Det har inte varit speciellt kallt dessa dagar, någon enstaka minusgrad.
Jag kan ju inte tving dom att äta..?
Hur gamla? Hur stora?
Veritas odium paretFörvånad
Den ena är född -01 och den andra -03 Det är två ston, har tyvärr inte mätt dom än, men dom är inga minis, den ena mer bastant än den andra :) Den minsta är nog under metern och den andra straxt över, det är den dominanta som är tjockast och störst.
Innan har dom blivit utfodrade med bal i hagen om jag inte misstar mig nu. Jag tror att dom sällan eller aldrig har tränats hårt utan har varit tänkta till avel/mulleridning
Vi fick med lite, lite hösilage när vi hämtade dom, och det ratade dom direkt framför det hö som vi erbjöd.
Då äter dom helt klart väldigt lite….
Jo precis, vad gör man?
Vi kan ju såklart lägga mer löst hö utanför näten och se om det funkar.. Men samtidigt känns det ju som om ifall dom var hungriga så hade dom väl ätit?
Fast om du slår i hop det de ätit inne också så kanske det inte är väldigt lite. Mina normalstora beroende på individ äter ca 4-7 kg per dygn. De flesta får allt i småmaskigt hönät.
Okej.. ja, nej jag hoppas verkligen inte att dom äter för lite, ska börja skriva upp alla vikter maniskt nu för att verkligen se så dom får i sig något. Vill att det ska funka med näten, första kvällen när kom valde dom faktiskt nät framför löst på golvet, dom tyckte säkert att det var lite kul och spännande sätt att bli serverad på.
Kan det vara så att dom hellre skiter i att äta än att pilla med näten?
Mina väljer nät framför löst
Alla är inte glupska heller, jag har ett par som inte är speciellt matglada. Du kanske har ett väldigt bra hö, då äter de ju också vanligtvis mindre. Sen att de har lite annat att pilla med kan ju också bidra till att de inte vill ha mer.
Såg din bild på pållarna. Nyfiken vilka är de? Vill du inte svara här kan du skicka pm

Om de äter 2-2,5 kg ute + det de äter inne tycker inte jag det låter som lite.
Mina får ca 24 kg ute på 10 ponnyer. Inne utfodrar jag individuellt och de får alltifrån 1,5 kg till 2,5 kg. Jag har olika åldrar och storlekar på ponnyer.
Det är skillnad om de går på lösdrift, då behöver de äta för att hålla värmen.
Du får gå på allmäntillståndet på dina ponnyer. Är de fina i hullet (känn på dem) och verkar pigga och glada äter de nog det de behöver.
Okej, tack för svar.
Idag har jag hängt ut sammanlagt sex kilo varav ca 1kg löst nu på morgonen och ett kilo löst som jag tänkt lägga ut runt fem.
Vi har dom inne mellan 22.00 - 07.00 just nu men dom står i ett kallstall på natten (för att lagen säger så och det kan ju vara bra att dom är vana att stå i box om något skulle hända) som håller samma temp inne som ute.
Tanken är att dom ska gå ute 24/7 men vi har inget vindskydd i hagen än.
Kanske ska lägga in bilder på dom? Men dom är ju proppfulla av vinterpäls..
Mitt sto (dräktig) får ca 8 kilo hö om dagen (i ett småmaskig hönät, det är typ fri tillgång, för hon har nästan alltid hö kvar i nätet). Viktigast är tror jag hullet. Om de är fina i hullet skulle jag inte oroa mig ;-)
Alltid kul med bilder, och vinterpäls det tillhör ;-)
Häng inte upp dig på kilon… titta på hästarna och se hur dom ser ut istället 
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#Ah, jo.. Men dom är inne på sin femte dag här, så det har nog inte börjat märkas så mycket än om dom skulle äta mycket mindre nu än innan.. Men jag håller absolut koll :) Vill ju såklart ha dom mest välmående pållarna i värden..
Det beror säkerligen på den nya miljön och kanske ovanan vid att pilla med näten.Ha is i magen.Så länge de dricker och allmäntillståndet är bra så är det nog ingen fara.