Löss
Min nya shettis har löss. Hade som tur löss shampoo hemma, men den är snart slut. Ringde veterinären imorse och undrade om han kunde skriva utt ett nytt recept. Men veterinären hade aldrig hört talas om en häst med löss (????!!!!???). Han var tvungen att fråga någon annan och sa sedan att det inte finns något lössmedel till hästar längre. Han skulle kolla lite och ringa tillbaka, som han inte har gjort än. Jag tänkte ringa igen i morgon bitti, men vet någon av er ett bra lössmedel????
Det finns flera trådar på ämnet, bland annat en från förra året där jag ställde samma fråga. Om du kollar gamla trådar så finns det massor av bra tips där. :)
Här är tråden från förra året.
Mina försvann framåt våren, jag behandlade med etotal först tills den tog slut vilket inte direkt verkade göra nån skillnad. Sen körde jag på medlet till hundar som nämns i tråden. Vet inte om det gjorde nån skillnad heller. Men med pälsen försvann lössen iaf.
Min veterinär (distriktsveterinärerna) visste inte heller vad de skulle ge om man fick löss på hästen, men de ansökte om licens och skrev ut top spot on till mig.
(Nu har inte mina löss, men jag vill gärna ha medel hemma om oturen är framme. Dyrt var det dock, jag har en ardenner och en minishettis och att behandla de två med top spot on kostar 998kr.)
Jag tycker utbrott av lös pälsätare är väldigt olika år från år. Tycker det är värre de år det är mycket stor växlingar i grader med det kanske bara är en slump

#4 Håller med dig. I fjol var hela vintern mild o året innan riktigt kall, då hade hästarna inga pälsätare. Denna vinter växlar det hela tiden mellan plus- o minusgrader o nu har ett par av hingstarna o ett sto fått odjuren. Jag har etotal kvar o behandlar med det. När det är slut vet jag inte vad jag ska prova.
Eprinex Pour On vet. är för nöt men används till häst. Samma dosering som för nöt, effektivt och enkelt att använda.

Några av mina har också pälsätare som jag behandlar med Etotal.
Finns inte det att köpa på Granngården längre? Det är några år sedan jag köpte min burk och den räcker länge än.

Granngården slutade sälja Etotal för några år sedan, om det finns att köpa någon annanstans känner jag inte till. Sedan halvårsskiftet förra året, är Switch förbjudet. Jobbig sits när det inte finns något godkänt medel för häst… Vet de som fått höra ifrån veterinär att löss/pälsätare ändå försvinner till sommaren, så det är onödigt att göra nåt. Personligen tycker jag det rimmar illa med det berömda svenska djurskyddet. 
#6 Är Eprinex Pour On vet. receptbelagt?
Ja . Förpackningen är på 2,5 dl.
Ja ringde igen i morse, men fick en annan veterinär i telefonen. Hon skulle meddela veterinären som jag pratade med igår, och han skulle ringa tillbaka…. Väntar nu till han ringer. Men tack för alla tips/svar!
Nu ringde han precis! Han pratade om licens, top spot som #3 pratade om. Men det går också att tvätta med vanlig hundshampoo. Börjar där i alla fall. Han sa att det är viktigt att man håller på med behandlingen i flera veckor, att man inte slutar efter en gång…..

Det brukar stå på förpackningarna vilka intervall som gäller. Det är för att ägg med nya löss kläcks, som man måste upprepa behandlingen ett par gånger.

Flusa som man använder till kor och får har jag använt. Det funkar, används som switch. Lössen försvinner inte med pälsen tyvärr, ett fåtal löss lägger sig i dvala över sommaren och blir aktiva och börjar producera nya löss året därpå, såvida man inte lyckats döda alla.
Provade först med lusschampo för hundar men fick inte bort alla så dom kom ju tillbaka året efter.. Det är stört omöjligt att hitta några få löss i dvala på en häst, jag lovar..
Skynda långsamt så går det fortare.
Min lilla fick löss varje år. Klipper henne varje år nu. Inga löss sedan jag började klippa henne.
Men om nu lusen skulle komma någon dag, vilket är lusmedel till hund?

Dermocan heter schampot för hundar och katter. Finns inga godkända medel för häst.. Men Flusa är absolut lättast att använda och har ihjäl varenda lus bara man är tillräckligt snabb så inte nån går i dvala för medlet funkar bara om lusen börjar suga blod.
Nu har jag pratat med en kompis. Hon kommer med en klippmaskin, Etotal och ett medel för att sanera stallet. #14. Har din shettis alltid ett täcke då?

Jag skulle inte klippa en häst med pälsätare eller löss. Jag tycker de behöver sin päls så här års. Nog måste det finnas metoder att ta bort denna ohyra utan att behöva vare sig klippa eller bada hästen.
Hur mycket är det då?
Jag har haft perioder med pälsätare på mina och har aldrig behandlat det. Det har försvunnit när de tappar pälsen på våren. Men då har det varit ett par kala fläckar bara på hästen
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Löss trivs bättre i lång päls än kort så det är större risk att dom får löss om dom är oklippta men så stor är ju inte risken att dom får löss. Hellre oklippt och otäckad om det går.
Jag fick tipset om att man på Island brukar klippa en "lusrand" på typ 1/2-1 dm längst upp på halsen under manen. Jag gjorde det på mina hästar och kombinerade det med Frontline (för hundar, receptfritt. Köpte för största storleken på hund samt räknade upp det utifrån hästarnas vikt). Som nämnt tidigare provade jag vartenda medel jag fick tips om - Etotal (tyckte inte det gjorde skillnad), såpa (tror jag kombinerade det med nåt, men det gjorde ingen skillnad), Switch, Frontline + lusrand. Det enda jag inte provade vad det udda tipset om att stryka dem med tobaksavkok (som jag fick från två olika håll). Efter Frontline + lusrand blev det åtminstone inte värre, tror att detta + switch var det sista jag tog så nåt av dessa kan ha gjort nytta. Sen försvann det som sagt med pälsen.
Första gången jag själv hade pälsätare/löss var på en nybliven 1-åring (precis som förra året, liksom allra första gången jag var med om det -97), och då fick jag instruktioner från veterinären om att klippa av all man! Gissa om jag höll på att sätta i halsen! Över min döda kropp. Vi behandlade henne med etotal istället men jag vet inte om det gjorde nån direkt nytta då heller. Hon, liksom 1-åringen förra året som hade den mest galna och luddiga fölpäls jag nånsin sett, hade EXTREM päls som inte släppte fortfarande fram på börjanden av sommaren. Den gången slutade det med att vi först försökte klippa henne med en fårklippningsapparat, men den tog inte alls. Sen tog vi helt sonika en kökssax och klippte av henne pälsen för hand. Jag har aldrig sett en så lycklig häst som när vi gick ut på gräset med henne efteråt, hon flög och hoppade fram. Det var dock någon gång i juni, så det var rejält varmt och grönt ute, och jag skulle aldrig få för mig att klippa mina nu i februari (med undantag för nämnda lusrand).
På bilden förra årets 1-åring med hennes tokpäls. :) Bilden är i mars, och den här pälsen hade hon fortfarande kvar i början av maj åtminstone.
Hennes päls är redan borta (har hon kliat bort) på hela halsen. Veterinären sa klippa och ha ett täcke. Jag har aldrig haft ett täcke på mina hästar, men det får vara så det här året… Såklart kan hon inte vara utan täcke…. Men vi får se hur det går med klippningen. Jag har aldrig klippt en häst förut, och vi får se hur lilla shettisen reagerar. Vill ju inte att hon blir rädd….. Ska uppdatera när det är gjort (blir på torsdag)
16#
Hon har alltid täcke på sig.Sedan jag började klippa har hon varit lusfri.
#22 Fukt gör att löss trivs… du skrev du alltid har tcke på din. Är täcket vått eller på något annat vis fuktigt kan lusen trivas då också. Jag tror det är mer lus efter en sådan regnig och blöt höst med för få kalla dagar på vintern, då trivs elendet. Jag vet flera som täckar sina hästar som fått lus, jag tror det är fukten under täcket

oftast är det ettåringar som får pälsätare, vi har haft två i samma box, där en hade massor och den andra ingen, så jag har en teori att det även beror på pälskvaliteten, vilket som är mysigast att bo i om man är en liten pälsätare.
Har hittills aldrig haft på en vuxen häst, men de har ju oftast en helt annan struktur på pälsen.
Att alla medel försvinner ett efter ett beror på att de inte är godkända av kemikalieinspektionen eller att de har förlorat sin verkan pga. resistens hos ohyran.
#24 Mina vuxna fick förra våren, troligen av 1-åringen. Håller med dig i övrigt, det brukar hänga på pälskvaliteten. De vuxna har ju inte den ull som bebisarna har, och hon som hade förra året skulle troligen aldrig få i år med sin 2-årspäls. Fölungen i år har en helt annan pälskvalitet, inte den tjocka luddiga ullen som den jag köpte förra året, troligen slipper vi pälsätare i år trots att vädret är som det är.
jag har aldrig haft pälsätare på unghästarna så det där vet jag ej om det stämmer… däremot har en och en annan vuxen haft det…

Har haft både på vuxna och unghästar. Hästar med olika kvalitet med. Jag tror att de måste vara mottagliga för det.
Är nog så att för att de ska sätta fart och föröka sig ska förhållandena vara gynnsamma för de små krypen, samt att hästen dom finns på är lite nedsatt. Ofta är det ju unghästar som flyttats eller av vants i samband med utbrott, eller stressats på annat vis.
Vad gäller schampo för hundar så fungerar det bra, bara man tänker på att schampot ska sitta i minst 20 minuter innan det sköljs ur. Samt att man upprepar badet när nya äggen kläkts och innan de lägger nya ägg.
#28 Hästen nedsatt? Jag har det på en häst i år och den är inte nedsatt på något vis
Nedsatt behöver inte betyda att det syns utåt. Kan räcka med en resa, eller ett foderbyte för ex. eller pälsbyte.
#30 Syns inget, inget foderbyte och fäller ej… Hästen har tre kala fläckar och har inte fått fler så detta behandlar jag inte… Brukar försvinna när det är kallt som det är nu. Å rest har pålle inte heller gjort, inte sen i höstas =)

Hästen måste inte vara påverkad. Löss, precis som andra blodsugare, föredrar vissa individer framför andra. Jag tex blir nästan aldrig myggbiten medan nån som sitter bredvid mig kan få 20 bett..
Står man för nära någon med löss så kan man få det själv. När de sen går i dvala (räcker att en lus gör det) så kommer de tillbaka året efter när lusen vaknar igen.
Därför rekommenderar jag Flusa, det tar död på alla löss som biter hästen och det måste alla göra innan dvala annars överlever de inte. Alltså, håller man koll och behandlar direkt så slipper man dom helt sen utan att behöva bada hästen flera gånger.
23# hon har varit lusfri dom senaste 5 åren. Den andra shettisen i stallet var full med löss när hon kom. Ingen hoppade över på trasan. Plus att den nya klipptes när hon kom, och i år är hon klippt, inga löss.
Man får köpa bra täcken, som håller fukt och väta ute.