Avelsvärderingen våren 2013
Årets avelsvärdering för shetlandshingstar går den 13 April i Tenhult, utanför Jönköping.
Sista anmälningsdag är den 15e februari.
här kommer en del av proppen. för att få anmälningblankett mailad så skickar ni ett mail till kallargarden@hotmail.com
Allmänt:
Hingst kan individprövas vid lägst 3 års ålder, såvida han uppfyller rasvisa uppställda krav.
Individprövningen sker i två steg: föruttagning, central avelsvärdering. Bruksprov är frivilligt för hingstar som godkänns enligt rasvisa krav fr.o.m. 2009.Föruttagning samt avelsvärdering och ev. bruksprov sker på samma dag.
Befriad från föruttagning är:
I Sverige tidigare godkänd hingst.
Hingst införd som godkänd hingst i av moderlandet för internationell avel godkända stamböcker.
Hingst som av nämnden rekommenderats, tidigast under föregående kalenderår, till
central avelsvärdering.
Mätintyg: Mätintyg godtas ej. Hingsten ska mätas på plats.
Föruttagning – Central Avelsvärdering
Vid föruttagningen visas hingstarna exteriört.
Hingstar som rekommenderas till central avelsvärdering genomgår en utökad veterinärbesiktning.
Vid den centrala avelsvärderingen visas hingstarna exteriört ännu en gång samt rörelser visas på hårt underlag.
Passhandling i original skall uppvisas vid ID-/mätstationen. En rekommendation är att hingstarna är chipmärkta före förrättningen. Om ponnyn är chipmärkt och chippet inte hittas görs i första hand en identifiering enligt signalementsbeskrivning. Om identifiering inte går att säkerställa på detta sätt ska tagelprov tagas på plats. Om detta gäller hingst som godkänns enligt rasvisa krav ska även chipmärkning utföras på plats.
Frivilligt bruksprov
Bruksprovet utförs vid lägst 3 års ålder, anmälan noteras på anmälningsblanketten. Efteranmälan till bruksprov kan göras, i mån av plats, mot avgift. Provet består av rid- eller körprov. Bruksprov får ersättas med företeende av bevis att hingsten genomfört officiell tävling eller kvalitetsbedömning. Godkänt officiellt kvalificeringslopp enligt SPTF:s/ST:s tävlingsreglemente, gäller också. Se SSS:s Hingstreglemente för mer info om bruksproven.
Anmälningsavgift:
a) till föruttagning: 600 kr
b) direkt till central avelsvärdering (se ”Befriad från föruttagning”): 1000 kr
Tilläggsavgift 400 kr (avgiften är en anmälan till central avelsvärdering och skall erläggas, i sekretariatet, direkt efter föruttagningen).
Anmälan och avgiften skall vara SSS tillhanda senast 15 februari 2013. Hingsten är inte anmäld förrän både anmälan och avgift inkommit. För anmälningsavgift eller anmälningsblankett som kommer SSS tillhanda efter anmälningstidens utgång utgår dubbel anmälningsavgift. Anmälningsblanketten måste undertecknas i original och insändas till SSS.
Efteranmälningar mottages ej.
Bilagor skall skickas tillsammans med anmälan. Skickas de vid senare tillfälle kan de ej komma hingsten tillgodo.
1. Hingsten ska vid anmälan vara registrerad i Sverige.
2. Verifierade uppgifter om utställnings-, officiella tävlingsresultat eller andra bruksmeriter som ägaren önskar åberopa. Alla uppgifter (pappersmeriter) ska skickas i tre exemplar.

Inte för att jag skall anmäla men kan ändå inte låta bli att undra:
Varför inte bara lägga ut anmälningsblanketten på SSS hemsida så intresserade själva kan hämta hem den. Verkar onödigt krångligt att behöva maila någon för att få en anmälningsblankett
.
Jag tror att orsaken är att på den tillfälliga sidan kan man inte lägga upp .pdf filer. Där av att hingstkatalogen ligger på den gamla sidan.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Så är det tyvärr. Sss har ingen möjlighet att lägga upp den :( Den finns i förra tidningen och den går lätt att få via mail.
Kanske en dum fråga , men räknas ponnyn som 3 år 1: jan .? 

Ja, årets 3-åringar är födda 2010.
# 5 Tack snälla för snabbt svar 

Jag plockade min anmälningsblankett på gamla SSS sidan.
Jag gick in på hingstpremiering2012 och där fanns en anmälningsblankett.
Gäller inte den ?

Som jag skrev på min fb-sida… Är det verkligen lämpligt med höjning nu igen… när läget är som det är i hästvärlden… Vill minnas att SSS skulle ta över premieringen för att de skulle kunna arrangera den billigare. För oss som är momsregistrerade blev det en smyghöjning av anm avg iom att SSS tog över ( när SPAF höll i premieringen kunde vi dra av momsen). Och nu ska det bli ännu dyrare!!!

Är datum för höstens hingstprem spikat?

#9. Jag undrar detsamma.
Jag har antecknat 7, 8 september i min kalender. Kommer inte ihåg var jag hittade de uppgifterna. Men 7 sept är det uppsamlingspremiering på Uddetorp med Morgan Johnsson som premieringsförrättare.

Då kan det ju knappast vara den helgen… Tycker datum borde vara offentligt nu eftersom jag antar att premieringsförrättarna är bokade, om SSS vill vara säkra på att få den "vanliga" nämnden. Vilken nämnd är det förresten som gäller på vårens premiering?

Många frågor där. Höjningen presenterades på höstmötet ! Kostnaderna är mycket höga då medlemmarna önskade på två ställen även på hösten. Anmälningsblanketten är naturligtvis giltig om du tagit den från sss sida men ska skickas till kansliet. Det är inte klart inför hösten ännu. Mer info om detta kommer. Så var du fått datum ifrån Annette kan jag inte svara på. Tråkigt att inte fler kommer på tex höstmötet där medlemmar kan framföra sina åsikter till SSS. Personligen nu. Tycker jag inte det är dyrt med 1000 kr OM din hingst blir godkänd enl. Svenska systemet.

Nämnden är det samma i I vår som förra året. Ordf. Morgan Johnsson Vice ordf. Alf Johansson Rasrep. Ulricha Nordmark

Det är ju så att man inte alltid har möjlighet att åka på mötena… Min undran är varför avgifterna ska behöva höjas (för andra gången redan sedan SSS tog över arrangenanget bara för några år sedan) när det sas att SSS skulle kunna sänka kostnaderna genom att själva ta över… SPAF hade ju också två prem platser på hösten, så det är ju liksom ingen skillnad mot nu.
Anmälningsblanketten kan läggas upp på vilken server som helst så kan ju SSS länka dit sen? Nån i styrelsen som har en server, en länk till förra årets blankett, eller varsomhelst? Jag kan låna ut min egen server i värsta fall, svårare än så kan det väl inre vara? ;)

Det är väl ok att betala 1000 kr om hingsten blir godkänd. Men om den inte gör det så är det mycket att betala 600 el 1000. Dom flesta blir ju trots allt inte godkända.
(Var det int en ny lydelse/ eller tilläg på den senaste anmälningsblanketten som inte finns på den gamla som ligger på SSS hemsida? Om så är fallet anmäler man på olika grunder, det är väl inte ok?)
Veritas odium paretFörvånad

17. Då får vi se på detta. Det är otroligt tråkigt att inte SSS hemsida fungerar som den ska. Alla får försöka göra det bästa av det vi har. Och försöka vara lite positiva
Känns som man skjuter sig själv i foten genom att höja avgifterna, det resulterar säkerligen i färre anmälda hingstar…
Varför klaga över en höjd avgift? Om info säger att den förra avgiften inte täcker utläggen är det väl solklart att höja?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
# 14 Tycker resonemanget blir lite fel när DU menar att SSS höjde avgiften när dom tog över… Avgiften har med SPAF varit 500 kr, när SSS tog över var den fortfarande 500 kr. Hur DU bokför och gör avdrag har väl egentligen inte med saken att göra??? SSS höjde inte avgiften när dom tog över!
Jo, jag förstår att det blev dyrare för dig att inte kunna dra av momsen, men jag tycker det är fel att kalla det en höjning av avgiften…
Nu har man inte kostnadstäckning, utan höjer avgiften med 100 kr, det är väl inte så mkt att bråka om?? Om du går vidare och väljer att visa på Central Avelsvärdering så är den avgiften höjd med 150 kr. Men för de allra flesta så är det ju en höjning med ynka 100 kr, eftersom de flesta inte går vidare….
Jag har svårt att förstå att det ska vara ett så stort problem faktist!!
Tänk att det alltid ska tjaffsas här, spelar ingen roll vad rubriken är så ska det alltid börja tjaffsas. Den här ifokus-sidan borde döpas om till tjaffs.ifokus.se

#22. Tycker du?
Själv tycker jag detta är en högst aktuell sak att diskutera. Med tanke på hur det ser ut på marknaden och hur lite stoägarna värderar en välstammad svenskfödd hingst så funderar åtminstone jag på om det ens är lönt att spara en enda unghingst för att visa fram. För att spetsa till det lite så går de ju varken att sälja eller får några ston att betäcka.
Det är klart det är ett ämne värt att diskutera! Högst viktigt att diskutera ja.. Inte att tjaffsa om. Jag har väl bara svårt att acceptera chargongen här inne. Själv tänker ja visa fram min hingst nån gång och jag måste säga att ja faktist skiter i om det är nån/några hundringar dyrare än vad det brukar om man har en godkänd hingst resten av livet. Det är ju konstigt att vissa människor kan köpa pizzor till familjen som fredagsmys för 250 spänn och vad finns kvar av den investeringen dag 2.. Men det är väl skillnad på pengar och pengar helt enkelt..
# Har följt den här diskutionen och kan hålla med om att allt blir dyrare och dyrare!!!!!!!
För min egen del så tillkommer det en lång resa ner till Jönköping med övernattning och allt som hör därtill. Går sedan hingsten in så tillkommer Dna kostnaderna, betalade sist 1500:- !!!!!
Det kan väll tyckas vara småsummor och glädjen att få igenom sin hingst är enorm! Men sen om man hårddrar det hela så blir det en väldigt baklänges affär om man ser till det ekonomiska!
Nu föder jag upp Shetlandsponnies för att det är så roligt, men ser man till ekonomin så ska man lägga ner det hela!!!!
Finns väldigt dålig efterfrågan på godkända hingstar och vilka priser sen…………inte mycket om man ser till den facktiska kostnaden!
Dålig efterfrågan överhuvudtaget på våra ponnies!!!!!!

#24. Vad som är tjafs och vad som är diskussion tycker vi nog alla olika om.
Gör vi säkert och jag syftar på hela sidan, inte bara denna tråd. Men jag är väl van vid att man är trevligare mot varandra och inte gnäller och klagar på allt och letar fel hos folk. Det är inte bara shettis som har det problemet tyvärr, att det kostar mer än vad det smakar så därför har jag accepterat att det är en hobby och hobbys brukar kosta.. ganska mycket.
#25 Varför åka till Jönköping? Måste väl vara en bra bit närmare att ta den norra delen på hösten?
Så länge omkostnaderna blir dyrare så lär ju allting kosta mer, så är det ju
#28 Vet Anna att det är närmare till hösten blir billigare. Men om man som jag har en fyraåring så vill man om han går in, få det överstökat i vår!!!!!!!!!
Men som sagt funderar lite hit och dit! Har inte skickat anmälan än!!!!!!
Är det en vacker fux kan jag ta den sen, närmare till mig
Kanske de du, ja han har både det och är vacker!!!!!!!!

Sitter och skriver anmälan till vårens avelsvärderingar och det här med Meriter det är bara hingstens egna Meriter som behöver verifieras i 3 exemplar hoppas jag ?
Vad själva visningen kostar och höjningen som blev är väl inget att säga om. MEN det tillkommer ju lite till för de som kommer igenom nålsögat, DNA för ex.
Ska det sen räknas allt hingstungen kostat innan den kommer till visning så blir det en hel del till. För er som har egna faders hingstar försvinner en hel del kostnad där.
Ska man sen lägga till resa och uppehälle vid premierings platsen för de som är långväga, så rinner pengar iväg. För oss som bor i Dalarna blir det en resa på minst 40 mil tur och retur, även om premieringen förläggs i Västerås trakten. Vill man visa på våren blir resan den dubbla minst, lika så om man väljer att resa norrut.
De pengar man kanske kan få igen vid en ev. försäljning är bara en bråkdel av vad det kostar att ta fram en hingst.
Jag ser det som en hobby, och säg den hobby som inte kostar.
Varför är det alltid de som bor långt upp som klagar över resor? Själv tycker jag att det mesta är långt ifrån mig också… 30 mil till Jönköping och om det skulle varit endast en prem på hösten som det först pratades om skulle jag haft 60 mil dit. Tycker det är tråkigt att det bara ska snackas om de i norr, för vi längst ner i söder kanske också tycker det är långt… Hjälper nog inte att klaga och irritera sig men kanske det kan hjälpa om man tänker att man kanske inte är ensam…
Till Jönköping har vi 36 mil.
Ja Anna, det är väl inte bara vi här uppe som tycker det är långa avstånd. Det var ett exempel.
Vi är väl gnälligare här då..
#36 Det tror jag inte… bara sämre uppfattning om vart allt ligger för alla tror att jag här nere i söder har nära till allt… hur man nu kan tro det 
Blir de någon mer avelsvärdering iår?
Eller kan man visa dom som 6åringar istället eller är de ett dött försök? :(

Det brukar vara avelsvärdering även på hösten.
Det finns ingen övre åldersgräns för att visa sin hingst.