Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 1677 ggr
taija
0

Min shettis har ömma hovar

Hej! min shettis har ömma hovar, hon har skor och rids/kör normalt hon har inga haft de förut. va kan de vara?

[Shettisar]
0

Ömmar hon trots att hon har skor? Är hon skodd runtom ?

VeronicaP
1

Hon har inte fått söm stick ?

För trångskodd ?

De kan ju ömma även om de är skodda om deras sula inte är så hård, då får man slå på en *sula* med

Fång, hövböld mm

[[AcsJulia]]
1

Säger som #2 hovböld är vanlig orsak. Nyligen skodd kanske? Då finns risk för sömstick eller för korta hovväggar. Även fuktig mark är en risk för uppluckrade och känsliga hovar, så se till att hagen är väldränerad! 🙂 

Men precis som alltid när man är orolig för sin hästs hovar: Kontakta en hovslagare och om denna inte kan hitta något fel; kontakta veterinär och uteslut problem i ben, muskler och leder!

Lycka till!

SofieN
2

Skillnad på ömma hovar och hälta på grund av sömstick, hovböld… Min första tanke är fång!

[[AcsJulia]]
1

#4 Jo visst kan det bli så. Men min nuvarande ponny brukar ofta ha ömma hovar och inte hälta när hon har hovböld. Det är olika hur det klämmer.

SofieN
1

Hovböld på flera hovar samtidig?! Eller varför skulle hon ömma på flera samtidigt. Låter ju lite tokigt…

[[AcsJulia]]
0

#6 Min lyckades med att få på två samtidigt… Inte det roligaste kanske! 😕

Men jag skulle i vilket fall som helst rådfråga veterinär samt hovslagare om en sådan här situation uppstod. Fast ömhovad blir vissa ponnyer då och då!

VeronicaP
0

De kan ju överbelasta de andra om de har ont i en

[[AcsJulia]]
0

#8 Händer ofta, ja!

PP
2

Strålröta?