Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 508 ggr
Annette
0

Ston i avel

Tar ni föl varje år på alla ston eller låter ni vissa stå över ibland?
Varför låter ni dem stå över (tex platsbrist, hålla lagom antal osv)?

Man ser så många otroligt fina ston i gallstoklasserna, så jag blir lite nyfiken på hur andra resonerar.

RebeckaSvensson
0

Jag betäcker inte alla mina varje år. Dels så blir det rätt så stora summor i språngavgift om alla skulle betäckas varje år. Sedan vill jag gärna ha möjlighet att behålla fölen och se hur väl dessa kommer att motsvara förväntningarna jag hade när jag betäckte stoet med den utvalda hingsten. Att vara tvingad till att sälja fölen och veta det innan fölet ens är fött, då hoppar jag hellre över att betäcka.

Cattis
0

Jag betäcker alla de äldre stona varje år. Sen har jag väl betäckt i princip alla de yngre också, för det är u det jag har dem till - avel. Jag vill ju se vad de ger i aveln. Känns poänglöst att bara låta dem gå tomma och "skräpa" i hagen. För det där med att pyssla och köra och greja, det finns det unghästar så det räcker och blir över till. 
Jag säljer sen de jag inte vill avla vidare på, eller behåller ett par som jag vill se mer av hur de utvecklas innan jag bestämmer mig. Typ så.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Charlotte-Aveback
0

Morgan Johnsson brukar ofta kommentera gallstoklassen med "Synd att inte dessa fina ston har föl vid sidan". Flört

I princip skulle jag kunna tänka mig att betäcka alla mina ston varje år. Anledningen till att jag ibland inte gör det är bl.a. att jag vill hålla antalet nere.

Sedan tycker jag också att det är behändigt att åka på utställning med ett gallsto snarare än ett sto med föl. Det kan ju dessutom bli väldigt långa resor och utställningsdagar för de små liven.

Sedan finns det ju även andra anledningar som t.ex. att ett sto tappar en hel del med varje föl och därför ges ett "återhämtningsår" mellan fölen, m.m.

[Anna-N]
0

Vi betäcker inte stona varje år. Vill ha en rimlig kvantitet på hästarna så det ska funka vintertid med stallplatser och att man hinner sköta om hästarna också. Dessutom tycker jag att stona ibland gott kan få ett sabbatsår de också. Vill ju dessutom gärna kunna spara någon uppfödning. Då känns det bättre att ta ett mindre antal föl så den möjligheten finns.

Målsättningen har aldrig varit att avla i någon större omfattning och kommer heller aldrig bli. Sen påverkar marknaden för tillfället givetvis också en del, såklart.

Cattis
0

#4 "Sen påverkar marknaden för tillfället givetvis också en del, såklart."

Håller med om det. Men man får ju se till att inte betäcka mer än man klarar av, alltså att man får räkna med att man ev blir stående med lika många föl som man betäckt ston. Många verkar få panik för att de inte kan sälja alla föl de fått, för att de fött upp föl enbart för att sälja dem.
Men de flesta har väl vaknat upp och insett att man inte kan tjäna stora pengar på detta, knappt en få det att gå runt. Cool

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

sanne
0

I år betäcker vi alla, men till detta året var någon som gick gall, vi kommer nog betäcka dem i stort sätt varje år, Har ett sto som kommer få vila efter nästa föl, då det tar hårt på henne,

#3 Torsten J sa samma sak i Uddevalla.. Dessa ston åker direkt på betäckning efter detta hoppas jag !!!!

Tror faktiskt de flesta av dem stona är betäckta nu…

Madelene_Udd
0

Eftersom jag bara har ett sto så har jag betäckt henne varje år   (05 & 06) Nu skall jag ha ett sto på foder som är betäckt, får se hur det bli nästa år, ev, om jag har kvar foderstoet så betäcks honom om men min får vila… Vi får se…

Pernilla-Adelsson
0

Betäker alla varje år. (har inte så många) Men i år verkar det inte som om det ena stoet inte blivit dräktigt. Ultraljuda henne, men vetrinären kunde inte se något, Nu vill hon inte brunsta. Så hon får gå gall i år.

Ädelssons Sadelmakeri

www.adelssons.se

AnnaLundin
0

Här ransoneras det hårt…

Jag har inte så många ston (och inte blir de fler heller, när de bara dör för mig Gråter), men har ändå inte betäckt allihop någon gång faktiskt.

Har nu bara två ston kvar, varav ett är betäckt och ett tävlar ponnytrav.

Inför detta år hade jag 3 ston varav ett betäckt. Inför förra året hade jag 4 ston varav 2 var dräktiga.

Jag betäcker inte mer än att jag kan ha kvar alla fölen.

Hanna-D
0

Har i år fyra ston i betäckningsbar ålder, jag har valt att betäcka två. De två äldre stona får vila i år, dels för att de haft många föl och dels för att jag vill hålla antalet nere.

Susan61
0

Betäcker några varje år.Men använder man dom i tävling så går det ej ha föl vid sidan.Sen är det svårt att sälja man tycker om sina ponnyer för mycket.

Charlotte-J
0

Här har hästantalet kraftigt minskats ner så i år har jag "bara" 3 i betäckningsbar ålder. Ett är redan betäckt och ska kollas ikväll och de andra 2 inväntar jag brunst på. Har inte riktigt bestämt mig om båda ska betäckas än men vi får se när brunsterna kommer hur vi gör.

Äldsta dottern har betäckt sitt sto och hon är ultraljudad och konstaterad dräktig.

Amor vincit omnia Kyss

Pheobe
0

Är faktiskt lite humöret som bedömer detta. I år tänkte jag betäcka tre stycken. Förra året blev det en och året innan en. Inte alla varje år. Har dock ett sto nu som jag tänker försöka hålla dräktig pga fångrisk, kanske är dumt men det skonar henne för fång.

Milla
0

Vi betäcker 3 av fyra i år. Den 4:de kommer inte i brunst så hon får stå över.

Nästa år tänker vi inte betäcka någon.

Får vi 3 föl nästa år så är vår kvot fylld så därför betäcker vi inte någon nästa år. VIll gärna se hur fölen från i år utvecklas samt unghästarna vi har. Ev så säljs sen någon.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

IdaS-A
0

Betäcker inte alla, förra året gjorde jag det för då var det lite special.. Ett sto som jag lånat som ska åka hem efter fölet är avvant och ett annat som ska pensioneras nu.

Jag vill inte ha fler hästar än jag klarar av att  träna och sköta. Sen vill jag inte ha ett så högt häst antal (hehe det har jag kanske redan..)