Parasitresistens
Funderar över detta med parasiter och resistens, efter att ha läst det senaste nyhetsbrevet från Vidilab.
Tydligen har man upptäckt att vuxna hästar kan ha svårt att bli av med spolmask, kanske beroende på en immunologisk defekt. Att ivermektin och pyrantel har dålig effekt, är ingen nyhet, men hittills har man ju fått lära sej att vuxna hästar utvecklar resistens. Utomlands har man upptäckt andra arter av spolmask hos de hästar som inte blir av med dem.
Hur tänker ni om parasiter? Är det t ex något ni öht reflekterar över exempelvis vid import av hästar från länder med större problem med resistens än vad vi har (än så länge)?

Har du någon länk som man kan läsa ?

Okej. Resistenser av alla slag intresserar mig (och borde intressera alla), oavsett om det gäller parasiter hos häst, huvudlus hos människa, antibotikor eller cytostatikor.
Jag tänker att man måste göra vad man kan för att fördröja resistenser inom alla områden, för till slut är jag övertygad om att de tar över (igen) om inte människan kommer på nya smarta preparat. Hemska tanke.
Detta inlägg blev nu mer om resistenser i allmänhet och inte riktigt kring din frågeställning Pernilla. Ska bli intressant att få läsa hur andra tycker och tänker.
Jag importerar inga hästar, så det är inte aktuellt för mig.
Däremot försöker jag hitta lösningar för att hålla nere parasittrycket på andra sätt än att avmaska. Jag hade får i några år, som sambetade med hästarna. Hade då också hästarna nollade eller väldigt låga på träckprov, så jag avmaskade då bara mot styngflugelarver (har mycket ägg på hästarna - vet att man inte behöver avmaska om det bara är lite)
Det forskas inget om nya läkemedel mot inälvsparasiter, så det är jätteviktigt att vi alla hjälps åt med att inte öka den resistens som redan finns.