Precisionskörning - hur funkar det?
Antar att det är koner med bollar på som man skall ta sig emellan utan att putta ner.
Är det på tid eller idealtid? Finns det clear round osv.
Tänker mest på de precisionsklasser som ibland arrangeras av RKS och SSS lokalföreningar tex i samband med utställningar.
Vad finns det för andra körklasser som ordnas av ovanstående?

Inom RKS går precisionen oftast på tid, dvs snabbast med minst fel vinner.
Förra året hade vi bara ett tillfälle, KM, då man kunde tävla dressyr-körning, men vi siktar på att dte ska bli fler tillfällen i år. Vi täkte också försöka få till en körträningsdag, som kanske avslutas med en tävling .
När jag tävlade i lagserien för några år sedan körde man på idealtid. Lite töntigt, man fick ha klocka på armen… inte så kul för publiken heller att se ekipagen "lulla runt".
Roligare då me omkörning, tycker jag.

#2. Marie, du är ju proffs och har kört häst i 150 år 😉
Tänk på oss nybörjare, det är nog bra det finns klasser där vi kan lulla runt utan att riskera parkeringsböter.
Ang publiken, det är väl inte så kul att se en LD hoppning där hälften vägrar ut sig heller, men alla måste ju börja någonstans så strunta i vad som roar publiken.

Meningen med RKS är ju just att det ska vara en plats att "prova på". Hoppas att alla känner sig välkomna och vågar testa.
Min första tävling med Tiger ( tjuren Ferdinand ) så tyckte han inte alls att det var skoj, saktade av till skritt och masade sig runt banan. Lyckligt obekymrad om mina försök att få honom att trava åtminstone. Publiken vred sig av skratt och undrade om jag inte förstått att det gick på tid ?
😃

Vi har ju haft några precisionstävlingar i Nord och kommer att ha en prova-på dag i Ludvika 1 april - men det är kanske långt att åka för dej.
Förutom portar av koner med bollar (eller annat rivningsbart - vi har bl a badankor, spindlar och lite annat i vår rekvisita), kan det vara bågar eller slalom mellan koner eller hinder bestående av hinderbommar, antingen liggandes på marken eller upphöjda. Vi har provat L-form (hörn) och Y-form, men det kan även vara U-form. Vi har oxå haft en form av "maratonhinder" med fyra portar runt en liten fyrkant av hinderbommar som ska tas från olika håll där man själv väljer väg för att ta sej till rätt port.
I år är tanken att vi ska prova att lägga in lite andra former av svårigheter bland hindren, som backning, köra över presenning och bakdelsvändning.
Vad det gäller bedömning, så har vi provat lite olika varianter:
- En runda på tid, där minst antal straff och bäst tid vinner
- Två rundor på tid, där tiderna läggs ihop och minst antal straff och bäst tid vinner
- Två rundor som ska köras på så lika tid som möjligt, där minst antal straff och minst skillnad mellan rundorna vinner
- Nu i påsk ska vi försöka oss på en poängjakt, där man under en viss tid själv väljer vilka hinder man kör på där alla hinder har poäng som läggs ihop och där då högst poäng vinner
Jag har inget emot idealtid utan tycker tvärtom att det, liksom stilbedömning i hoppning, är en bra ingång till tävlandet. Men jag vet inte hur man räknar ut en idealtid, därför har vi inte provat det. 😇

Precisionen som hålls av shetland väst på orust den 29 mars är en Clear Round där man kan testa detta med precision helt i sin egna takt, då vi inte har någon tidsgräns. 🙂Men vi tar även tiden om det är någon som vill pressa sin egen tid i ex. två starter eller liknande. Så vill man skritta gör man det och vill man ha fullt ös eller allt där emellan, så är det fritt fram!
Detta är ju en träningstävling så det finns inga krav på licenser, mätintyg och liknande.
Tycker absolut du ska komma dit och testa!😉
Alla är väldigt välkomna! 😃

#5, 6. Det låter verkligen jättekul :)
Problemet för mig är att få dit rockarden, så jag får nog hålla mig hyfsat nära hemmet tills jag löst det. Det blir så fasligt dyrt att åka med två bilar så långt.
Annette vi i Vartofta ska ha ett bollarace, precisions körning, på långfredagen. Det är som clear round o meningen är att man ska ha roligt. Barn får köra då oxå.
Kan du inte komma då?

#8. Det är ju ännu närmare för mig :) Låter mkt intressant!
Är det detta som de på sin hemsida kallar för inomhusmaraton?
Vad är det för bestämmelser ang vaccinering, Grönt kort, medlemsskap osv?
Inga krav på gröntkort el medlemsskap. Där emot får jag kolla upp med vaccination. Men vi brukar inte kolla det. Men bäst att kolla upp. Är själv med i körkommiten i Vsrtofta.

#10. Jättesnällt om du vill kolla upp det :)
Det är helt ok att vara med, inga krav på vaccination, gröntkort eller medlemskort. Det är bara att komma o köra :)

#12. Tack för snabbt svar 🙂. Det skall vi försöka med.
Förresten, är det anmälan på plats eller i förväg?
Annette. Googla så du kommer til Vartofta rid o körklubbs hemsida(kan den inte utantill) kolla under körning så står proppen där.

Nu hittade jag proppen. Den har nog kommit idag för igår hittade jag den inte :)

På Orust den 29 mars kommer det finnas en rockard att låna🙂
för den som inte har möjlighet att ta med egen