Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettgodkända-hingstar
Läst 7262 ggr
AnnaFagerell
0

Små standardhingstar

Sitter och filurar lite på standardhingstar mellan 90-95cm cirka som fått minst 99 i början av raden och som helst är av färgen svart eller fux. Ska vara söder om ungefär Örebro…. Helst inga rörelsepoäng under 8 och det skall vara aktiva avelshingstar.

Helst ej importhingstar

Gärna bilder!

Förslag?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
2

Furunäs Nelson.

Johanna-Granberg
2

Sollidens Explorer

AnnaFagerell
0

#1 Önskar lättare modell… (även om han finns där med tanke på stammen)
  #2 Tack, denne finns i mina tankar men tittar med på vuxna hingstar först då denne är ett osäkert kort ännu hur han kommer bli i modellen… Annars har han faktiskt stått överst på listan ett tag…

Annette
0

Tror inte det finns så många fler än dessa två som uppfyller alla kriterier du nämner.

[Billan]
2

Wilfred v.d Zandhoeve är visserligen 96 cm men ändå.

Linnah
7

Är det inte bättre att titta på vilka storlekar de lämnat, snarare än hur många cm de själva är? Samt föräldrarnas storlek. Jag skulle nog hellre betäcka med en 100+ cm-hingst med 95 cm-föräldrar än en 95 cm-hingst ned 1100+ cm-föräldrar, dock beroende av vad hingsten själv lämnat. Höjdvariationer är naturligt i rasen så att hingsten själv är en viss storlek garanterar ju inte att hans avkommor får samma storlek.

Linnah
0

95 cm-hingst med 100+ cm-föräldrar skulle det så klart stå.

Pilla
1

Neptan RS 579 94cm Glad

Annette
0

Wilfred bor i Borlänge som ligger norr om Örebro. Eller är han stationerad på annan plats i år?

[Billan]
1

Kan ju vara så.

Men som Linnea skriver är det väl säkrare att titta vad som lämnats av hingstar i olika storlekar.

AnnaFagerell
0

#6 Jag tar gärna emot förslag på sådana hingstar  Glad

#8 jag vill ha en hingst som fått 99 i början av raden. Kan sträcka mig till enbart 9 på huvud/hals/bål också

Wilfred är jättefin men han bor tyvärr för långt bort. Helst vill jag ännu längre ner än Örebro också.

#10 Absolut! Kom gärna med förslag på hingstar som stadigt lämnar avkommor under 100 cm

Annette
0

Rosenhagas Lyric verkar ge avkommor under 100 cm. Jag har sett ganska många och jag tycker inte någon har varit stor. De är ju dock ännu ganska unga. Vår egen, med liten mor, blir heller inte så stor.

Lyric har för övrigt fått 10 på HHB.

ThiffannyJ
1

Min hingst, Almnäs Tromb verkar ge ganska "små" avkommor av vad jag kan se än så länge Glad

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

sanne
2

Även Yaght vd Belschuur har lämnat avkommor av mindre storlekar. De som nu blir 3 år är ivf fyra st under meter. Sollidens Explorer är e. Yaght o är ju 94 cm Yaght kommer snart flytta till Blekinge.

AnnaFagerell
0

#12 Han står överst på min lista åt ett av mina andra ston faktiskt… pratade med ägaren för en tid sedan =)  Det är min absoluta favorit… Förutom min egen hingst förståss =)  Men vet du hur dessa är i kvadrat? =) De kan ju vara tunga även om de är små menar jag… Han har inte så himla mycket man kan hitta i stamboken, bara en med höjd och pappan är ju stor.

#13 Vill försäka mig så mycket det går om att avkomman inte blir för tung så vill ha en mer prövad hingst. annars kan jag ta min egen känner jag… Hans enda avkomma är inte så stor hon heller =)

#14 Intressant…

Annette
0

#15 Jag tycker inte de är tunga i modellen. Jag skall absolut använda honom fler gånger för den avkomma vi har är mycket trevlig.

Minsanne
1

Olympia v Geldersoord ger små avkommor med små fina huvuden.
Dom är också mycket eleganta i typen. Olympia står i år hos Ylva på Nallebo Stuteri.

ThiffannyJ
2

#15 Hur menar du med tunga?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

SaraDoos
2

Sandbackas Paul Newman?

Har för mig C sagt att han är 90 cm.

Annette
1

#17. Jag pratade med Ylva för ett tag sedan och hon berättade att hon har honom kvar över vintern. En mycket snäll hingst sa hon.

Stämmer det att han är såld utomlands? Tycker om hans fina gamla stam och har funderat på honom till Hedda och isf gäller det att passa på i år då om han tar emot utomstående ston. Får fråga Ylva det, det skulle ju passa bra när han bara står ett stenkast från mig :)

Susan61
0

Karajan de leva. Emmeros David.

pol star.

Minsanne
0

#20 Ja, det är sant att han är såld utomlands. Förfrågan efter honom var stor utomlands och här i Sverige är det ingen som varit intresserad att använda honom, förutom Ylva och vi.

Synd på en så bra hingst och med så mycket Marshwoodblod.
Men som sagt han ska betäcka kommande säsong också innan han flyttar.

AnnaFagerell
0

#18 Att de kan vara grova även om de är små… Jag vill ha lite lättare modell då stoet är stor och tung.

#21 Ingen av dessa hingstar har fått de delpoäng jag letar efter…

#17 Var ligger Nallebo?

Annette
0

#23. I Väring, ca 2 mil norr om Skövde i Västra Götaland. Hingstpremieringarna var förr på Grevagården som ligger i Skövde, så kanske du lokaliserar det lättare.

Ove-D
0

Allgunnens Xtan står visserligen långt norr ut :-(
men är till salu. :-)
Han har fått 9-9 i början två gånger (men en gång 8-7)…
Han är inte svart eller fux utan brun. :-/
Han har blandade storlekar i stammen. :-/
Xtan har fått 9-8 på rörelserna :-)
men har fått 7:or också… :-(

Annars har jag gillat Kompis Steve. Han är fux. Han har flera gånger fått 9-8 i början men aldrig 9-9. Har fått både 8:or och 9:or på rörelserna… Han är pappa till Yrrol (94 cm) och Birger (102 cm).
Men jag vet inte om han fortfarande används i avel…

Annette
0

Xtan är väl inte precis av den lättare typen.

Inte Steve heller och han har dessutom inte varit i avel på flera år.

Lite lustigt känns det när folk frågar efter något, som tex fux och svart som i denna tråd, då kommer det förslag på både brunskimlar och bruna.

AnnaFagerell
0

#26 folk läser nog inte alltid tror jag. Det gör inte så mycket. Steve är väl urtagen ur avel ? Xtan är brun å jag skulle egentligen vilja sträcka mig så långt att jag helst vill ha en fux utan brunt anlag men då kanske man snart får ändra sig om man har flera krav. Kanske tänkte om man missat något därav frågor här. . . både lyric och explorer är hinstar i min smak som säkert ska passa stoet. Stoet kommer trologen nedärva lite större och tyngre avkommor så jag vill försöka lätta upp det hela. Långa linjer och inte för kompakt eftersträvas

Kaprifolen
1

Farino RS 291 lämnar avkommor som är lätta i typen. Han är svartbrun och har inte fått 99…  men däremot bra rörelser som han nedärver.

Ove-D
0

Jag läste vad det stod och skrev även Xtans fel och brister. Han  är iaf 95-96 och har haft bra typpoäng… Men han får sämre poäng när han är i lättare hull. Jag själv anser INTE att Xtan är grov så länge man inte GÖDER honom och en fet ponny ser väl så gott som alltid grov ut(?).

Farino är väl 104 cm? Är verkligen #2 av lätt typ (med tanke på åldern)? Är Rosenhagas Lyric lätt i typen? Är Yaght lätt? Almnäs Tromb är ju urläcker (precis som sin far) men är han verkligen LÄTT modell?

Steve håller jag med om att han själv är grov men hur har han gett efter sig? 

Finns det någon lätt svart eller fuxhingst med bra typ? Får de lätta hingstarna verkligen bra typpoäng?

Någon som jag tycker har gett lättare avkommor och en del smått är Jikas Sue-Per Star. Han stod hos Rungegård två år har jag för mig men om jag fattat det rätt står han nu 2,5 mil söder om Stockholm. Men jag gillar inte riktigt modellen. Han är för "lätt" och lika så hans avkommor… Saknar rastypen hos honom, men jag tyckte han hade bra trav åtminstone… Men han är svartskäck… Men svart som grundfärg.

Minihingstar kan ju vara lite lättare. Har du funderat något att titta på en stor mini?

AnnaFagerell
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#29 Xtan är inget jag ens funderar över då jag inte gillar bruna hästar.

Nej, jag vill inte ha en mini eller överväxt mini av flera anledningar och den största är nog att det blir svårt för en hingst som är 88cm att betäcka ett sto som är 105, OAVSETT vad alla säger om att gräva gropar etc, detta är inget jag vill diskutera ens. Inga mini eller överväxta minisar.

Svartskäcken du nämner når sällan guldkvalitet och han har en massa stort bakom sig i stammen så det är kanske lite dumt. Han är själv också över 1 meter.

Lyric är väl inte grov? och han har fått fina poäng. Det handlar väl inte om att bara vara lätt eller grov för hingstarna ska ju kunna vara lätt med fina linjer eller grov med bra rörelser. Allt ska kunna kombineras

Stal en bild från rosenhagas, Ursäkta, för att visa att Lyric inte är grov. Inte det minsta. Och vilka fina linjer han har…

Annette
1

Lyric är inte grov, för övrigt är det min bild du stal Flört, tagen på hingstvisningen på Uddetorp när han var 7 år.

Jag är väl lite partisk eftersom jag själv har en avkomma till honom som jag tycker väldigt mycket om.

Jag tycker för övrigt inte att Nelson  är grov, de avkommor jag sett har inte varit det.

AnnaFagerell
0

#31 Det är en jättefin bild på en jättefin hingst!  Glad

Just det som du skriver nu… att Nelson inte är grov, kan man inte veta om man ej sett hingsten live, just därför jag tar upp frågan här… det finns säkert fler hingstar man inte täbker på just för att man själv kanske tycker de är grova. Ska ta en kik till på honom… 

Jag tycker inte min hingst är jättegrov heller men jag vill inte chansa på två stora individer innan jag vet vad han lämnar. Annars vet jag att flera tycker jag ska prova min egen.

Annette
1

Det är intressant med storlekar. Mitt ena sto är 102 cm och har fått tre avkommor, den vi äger är 94 cm och jag tror även de andra är av mindre slag. Nu är hon dräktig igen och det blir spännande att se vad det blir för storlek när den är "färdig".

Vi har även två barnbarn med olika fäder (De är iofs halvbröder med samma mor) och båda dessa verkar också bli ganska små.

PP
1

Tycker oxå det är intressant, men svårt att greppa, det här med storleksförärvning. Någonstans har jag läst att det ska vara stark arvbarhet på just mankhöjd, men jag vette 17 om det gäller shetland. ;-)

Har noterat vissa hingstar som verkar lämna storlek helt beroende på modern och andra där det ganska genomgående blir stort. Det är klart att man måste titta på mödrarna oxå om man ska försöka bilda sej någon uppfattning om vad en hingst lämnar. Det kan ju t ex vara rätt troligt att en mindre hingst tillförs fler ston nära maxgränsen, medan en stor hingst får fler mindre ston.

Annette
0

#34. Har också funderat på arvbarheten när det gäller Shetland. Det kan ju skilja väldigt mycket på helsyskon. Verkar ibland som rena lotteriet ;)

Kaprifolen
0

# 29  Vet att Farino är större än den efterfrågade storleken, men han har flera avkommor som stannat på ca 90 cm. Och samtliga avkommor (som jag sett) är lätta i typen. Därtill små vackra huvuden.  Ursäkta att jag nämnde honom.

AnnaFagerell
0

#36 Du behöver inte be om ursäkt… lika mycket fel som med xtan… Farino har lämnat fler runt metern än vad han gjort med lägre avkommor… Men han faller bort pga Kärlingehults Max. Detta är ingen hingst jag vill linjeavla på. Dels blir det mycket svårare förutspå storlek då han höjer storleken avsevärt och dels finns det andra orsaker som gör att jag inte vill detta. För att inte starta bråk om honom och linjeavel lämnar vi honom därhän. Farino har det bruna anlaget vilket inte gör honom intreaant heller.

#33 Det är mycket intressant. Jag har varit med om helsyskon som varit helt olika varandra både i färg och storlek. Helt knäppa saker faktiskt om man tänker efter. Syskon som varit 93cm mot 104 osv. Intressant hur det kan bli så. Roligt få reda på hur andra upplever hingstarna och deras avkommor.

Vilken hingst är det denna gång=? Lyric nu också? Vore kul isf eftersom det är en hingst jag funderar på.

Annette
0

#37. I år får vi tyvärr inget Lyricföl. Elein blev tråkigt nog inte dräktig denna gång heller :( Ninette är dräktig med Gladiator, men tanken är att hon skall betäckas med Lyric nästa gång. Jag har sett så fina avkommor ur kombinationen Lyric x H Erik Viking så det vill jag prova.

Jag gillar Gladiator också och eftersom det var meningen att han skulle lämnat landet betäcktes både Ninette och Hedda med honom. Vill ha en mindre hingst till Hedda för jag har fått för mig att hon kan ge lite större avkommor, själv är hon 102 cm. Hedda var dräktig med Lyric 2009 men resorberade tyvärr så den kombinationen vill jag gärna göra igen.

[[AcsJulia]]
1

Min har ministam på hela mammasidan, men är själv 107,0… Så det där med mankhöjder kan vara lurigt! Flört

[Luppa]
3

Måste bara säga att Lyric var riktigt snygg! :)

Sonja m
3

# 14, ger han mindre avkommor än vad stona själva är? Jag har funderat på Yaght till ett av mina ston och jag önskar INTE avkomma under 1 m. Stoet är 102. Tycker att det är jättesvårt med storlekar, försöker se vad hingstarna har gett, men inte alltid att stonas mkh står med.

# 0.Ursäkta "kap".

sanne
1

#41, det är ju så olika mkt berror ju på vad som ligger längre bak i stammarna.

vet att en av hans första avkommor ligger runt 104cm nu.. den mamman är stor.. Men de avkommor jag själv har ligger under metern, båda mammorna ligger runt metern.

AnnaFagerell
0

#42 Men de som har blivit under metern, hur höga är morfar och farfar? Det brukar spela stor roll tycker jag…

sanne
0

om vi tar Explorer först, så är ju farfar No Fear vd Römer, han är väl 102cm ? och morfar är Zeger vd Amstelhof, hittar inget mått på honom , men ligger säkert runt 100-102cm han också ?

Sen har vi Engla, samma farfar.. No Fear vd Römer.. morfar är Junibackens Martini, han ligger på 98cm

sen finns ett sto som är runt 96cm nu som nybliven 3åring, hon har ju också samma farfar, och morfar där är 104 cm

hoppas det besvarar lite ivf..

Kris_J
1

Zeger står som 95 cm

Veritas odium paretFörvånad

sanne
0

Tack Kristin !

Hovgarden
0

Får lägga ett kort för Fridhems Kim RS 373 92 cm ädel, vackert huvud och bra gångarter finns utanför Motala (om jag inte minns fel) är inget proffs på den östgötaska geografin 😇

Har haft flera avkommor till honom och har för tillfället ett treårssto.

Sverkertorp de som äger Kim nu. Jag hade en hemsida till honom oxå Kim

Lycka till med sökandet :)

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

Hovgarden
0

En till bild

/Katja

~Stuteri Hovgården~  Löthaders travhästavel

Agrotekniker vid Biologiska Yrkeshögskolan

hippoteket
1

Vad gäller Almnäs Tromb så har han åtminstone lättat upp modellen ihop med Zandra och avkomman är nog mindre än mamma också.
Ett år på bilden.

Charlotte-J
1

En fin hingst av, enligt mig, det lättare slaget är Gläntans Pelé. Vet att han fastnade på näthinnan när han godkändes.

Amor vincit omnia Kyss

AnnaFagerell
0

#50 Tack men nu var det små hingstar det gällde  
🙂

Pilla
0

Neptan RS 579, 94cm
2010-05-29                Hanaskede           R.Johnsson              99789=42p
2009-09-06                Värnamo              M.Johnsson          98789=41p