Problemshettis
Vi har en liten shettiskille på 13 år som är ganska omöjlig att hantera. Har nu haft honom snart i 3 år men eftersom vi inte har tid med honom så skulle vi behöva få lite ordning på honom för att lägga ut honom på foder. Han köptes för att vår son då 6 år skulle kunna rida honom men det visade sig att han inte alls ville ha någon på ryggen och slängde av så snart han fick någon på ryggen. Han har gått på ponnytrav tidigare men där var han också "ökänd". När vi ska köra med rockard så tycker han att det ska va på hans sätt, vända hemåt när det passar honom och kan inte stå still(farligt) Han är väldigt matelak och slår så fort man kommer i närheten, han stegrar sig mot oss och hotar. Resultatet har blivit att vi är rädda och inte aktiverat honom längre utan han går helt enkelst som sällskap till våra andra stora ponnysar. Enligt tidigare ägare som vi pratat med så känner de igen allt…Vad ska vi göra….Behöver verkligen tips! Vi är en väldigt erfaren hästfamilj men har aldrig haft en liknande häst….
Tacksam för tips:)
/VK
Han kanske har ont någonstans? Han kanske har haft en dålig upplevelse med människan får honom att bli som han är. Men stegrar han sig mot er son kan dt ju bli farligt. Jag tycker ni ska börja om från början helt o hållet så han får en bra syn på människan. För någonstans på vägen har något hänt. Men hur är han i hagen? Är ni rädda för att bara gå in i hagen och hälsa på honom?

Provred ni hästen innan ni köpte den. Om hästen ifråga redan var ökänd som problemhäst, varför köper man en sån häst till ett barn ?
Om den är hingst så är det kastrering som gäller.
Troligtvis har den ingen respekt för människan och felhanterad från början och behöver någon som kan ta ner honom på jorden igen.
Vi tog hand om en hingst som enl. förra ägaren var ilsken mot allt och alla, och det var den också = farlig. Nu är han hur snäll som helst men han hade också övertaget och trodde att han var värsta monstret.
Tror säkert din pålle också kan bli fason på med rätt ledarskap.

Jag hade för många år sedan en korsningsponny (108cm) som började med liknande beteende hos en av de tidigare ägarna. De blev rädda för honom och omplacerade honom hos någon som inte heller klarade av honom och han tappade helt respekten för människor.
När han kom till mig sa de att han inte tyckte om små barn och hotade samt anföll dem. Hos mig var vi bara vuxna och tonåringar, så jag trodde inte det skulle bli några problem. Han kördes och reds utan problem. Tog tillrättavisningar från mig utan bråk.
En dag när tjejerna är i hagen och pratar med hästarna hör jag ett ramaskri. Liggandes på marken med ponnyn ståendes över henne, huggandes henne i ryggen, ligger en av tjejerna. Jag rusar ut och skriker, då slutar han tvärt och kommer glad i hågen mot mig. Efter det bestämdes att ingen annan än jag eller min sambo fick gå in i hagen.
Två veckor senare är min sambo i hagen för att hämta en av de andra hästarna. När jag kommer runt hörnet ser jag hur ponnyn rest sig mot min sambo, bitit tag i axeln på honom och försöker få omkull honom. Jag vrålar och rusar mot dem varpå ponnyn släpper och glad kommer mot mig som om inget hänt.
Den ponnyn respekterade endast mig och ingen annan. Fick senare veta att jag var 7e ägare på 11månader. Jag tog mitt ansvar och tog bort honom. Han hade redan skadat många människor. Dessutom kan jag inte vara säker på att inga barn går in i hästhagen utan min vetskap. Den rätten finns ju i lagen och jag har ansvar för vad mina djur gör.
Jag säger inte att ni ska ta bort er ponny i första skedet. Men släpp inte taget occh låt honom bli en farlig vandringspokal. Hittar ni inte en fodervärd som klarar av honom tycker jag det är bättre för alla att ta bort en farlig ponny.
Ledarskapsträning, absolut! En 6-åring har inte mycket att sätta emot, så det är de vuxna som ska berätta var skåpet ska stå genom att vara konsekvent i allt! Man accepterar inte smånafs i jackan hos en sån häst. Inte en gång. Inte heller andra olater. Och man måste vara tydlig. Att stå still är också viktigt att lära ut, speciellt om ni ska köra med vagn. Ta hjälp av en bra tränare som kan körning, så får ni säkert en massa råd på vägen.
Jag tror också starkt att er ponny har mist respekten och allt kan alltså ske på hans villkor! Inget är omöjligt men denna ponnyn har ju då fått tid att skapa detta beteendet. Jag håller med föregående om att tänka efter om hästen är farlig eller ej innan man "skickar" vidare den. Sen passar inte alla ponnyer till allt såklart. Jag hade gärna tagit emot på träning men tidpunkten är lite opassande just nu! Jag önskar er lycka till med er ponny iallafall!
Hm, jag tycker precis som alla andra! Som jag sa har nåntin hänt så hösten helt enkelt inte litar på människor. Jag hade velat se hästen och se hur den är innan man säger nånting. Men jag tycket avlivning är ABSOLUT senaste alternativet. Jag hade också kunnat ta hand om hästen och se hur han är och försöka hjälpa till. Men jag har inte tiden. :( Men jag tänkte på en annan sak, vad gör ni när hästen gör såhär? Hur säger ni till honom?

Håller med #3 Med en ny ägare med mindre tydligt ledarskap så kan problemen som ni trodde ni jobbat bort komma tillbaka.
Kan ju bero på något så enkelt som att han inte från början behandlats som en häst, alla klarar inte det. Han kan ha upptäckt sin makt. Visst kan han ha dåliga erfarenheter. Jag menar bara att en häst som inte blir behandlad som en häst kan bli väldigt farlig om man har otur….
Veritas odium paretFörvånad

Jag köpte en D-ponny som utvecklat sådana tendemser när han stod på ridskola. Han anföll, skötaren gav upp , det kom en ny som han skrämde och så fortsatte det….
I början var det bara jag som hanterade honom. Han lärde sig acceptera mig och så småningom accepterade han fler personer, en efter en.
Men, efter drygt två år, anföll han mig oprovocerat vid ett par tillfällen. Jag tog honom till veterinär för att se om han hade ont någonstans.
Under undersökningarna/utredningen visade han sina dåliga sidor …Veterinären kontstaterade att :
Den här hästen är farlig. Vi kan fortsätta utreda, vi kanske hittar en medicinsk förklaring, men kanske inte. Han bör få sluta sin dagar. Om du ger honom vidare/säljer honom, vågar du då leva med att han kanske skadar någon allvarligt ?
Han fick somna in.
Jag hade en ponny som bockade av alla, proffs, stod också på ridskola. Jag fick han för slaktpriset och det tog ett för han skulle sluta göra de bara för och jävlas. Men sålde han (vi tävlade allting och hade många rosetter) och idag bockar han av dem nya ägarna också hela tiden, så han står mest..
Tror dottern som köpte honom idag är för tung för honom och därför han gillar skicka av henne, idioter som köpte honom också, otrevliga mot mig och får ej hälsa på honom för då polisnmäler dem mig för dem e rädda han ska sakna mig o hålla på ännu mer..
Han trivs helt enkelt inte, han vad dock min i 3 år och såldes för ett halvår sedan…
Tack för alla svar, alltid roligt att höra andras åsikter….Det jag hört om hans unga år var att han fick övertaget helt o hållet och göra i princip som han ville, vilket visar sig nu. Han är kastrerad vid 3-4 årsålder vilket enligt hans förra ägare gjorde honom lite bättre….Han har ju haft ett par ägare och man vet ju som sagt inte vad som hänt under vägen. Hade jag vetat om dessa beteenden så hade vi ju aldrig köpt honom. När vi tittade på honom så mäktes inget, vår son red och allt gick bra. Det stämmer att han har noll respekt mot oss, jag är rädd för honom vilket han naturligtvis tyvär känner av. I hagen är han oftast snäll när man går in Men det är något opålitligt över honom, det är det som är så jobbigt…ena dagen snäll och nästa dag ett monster…man vet helt inkelt inte var man har honom. Vi får helt enkelt ta och aktivera honom och vara mer bestämd….kanske åka på körkurs som ridskolan håller ibland och se om det blir bättre innan vi försöker lämna ut honom på foder. Att ta bort honom är inget alt för oss om han inte blir ännu värre…för naturligtvis kan man inte ha en farlig häst. Men jag vill ge honom en rättvis chans först.

Har du provat kommunikation på hästens villkor (populärt kallat Natural horsemanship, NH)?
Tror precis som PP skriver att ska ni pröva något, så är det någon form av NH så ni får ett förhållande som fungerar.
Hör er för på ridskolan eller här på NH iFokus om vilka personer som rekommenderas i er närhet. Ge er inte på det själva utan handledning! En häst som beter sig som du beskriver ovan kan bli direkt livsfarlig i en round pen med 'fel' person i mitten.
Först när ni fått hjälp med kommunikationen så kan ni börja med körning - Är rädd för att om ni sätter press på honom och kräver lydnad framför vagn eller i tömkörrning så kan det gå illa…
Ibland måste man som nämnts förut ta ett steg ut i från sig själv och betrakta situationen. "Grejjar jag/vi det här? Är det här kul? Vill jag/Kan jag lägga all denna energi och tid som krävs för att rätta till det här? "
Jag förstår att ni har fäst er vid er ponny, men ibland måste man vara hård och självkritisk.
Hur som helst; Lycka till, hur ni än gör!
Jag vill först och främst påpeka att jag har ingen erfarenhet av problemhästar.
Men min spontana tanke är att om ni nu ska försöka rätta till problemet så börja från början. Han ska kunna ledas utan problem, ett par steg bakom hellst så han följer er, stannar ni ska han stanna. Han ska kunna stå still när ni ber om det och det ska inte vara någon tvekan om vem som bestämmer.
För mig känns det mest logiskt att börja om helt från början som om han vore helt ohanterad för att bygga upp en ny grund på. Och att ta hjälp av en person som har erfarenhet av problemhästar, jag hade letat upp en nh tränare av något slag om det hade varit min häst.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Titta på det här, finns i flera delar:
http://www.youtube.com/watch?v=bz9JqYhN05s
Bitvis dåligt ljud
Veritas odium paretFörvånad
NH tkr jag ni ska testa. Det håller jag på med min shettis vilket funkar bra. Min lilla plutt har aldrig vart elak men har verkligen försökt att ta över. Tycker att NH har hjälpt oss mycket, vi har en lång väg kvar. Men han har inte blivit bättre i bara hanteringen utan även i körning och annat arbete. Han bjuder mer på sig och blivit mer sammarbets villig.
Saker du kan tänka på:
1, Låt han aldrig tränga sig på dig, tänk dig att du har en liten bubbla runt dig som han inte får komma in i försen DU bjuder in honom.
2, Var bestämd, våga säga nej. Flytta på honom och se till att han faktiskt ger dig plats.
3, Även om man är bestämd och "jobbig" mot han så får man heller inte glömma att dem behöver kärlek. Visa att du är snäll, att du inte är farlig och är trevlig om han håller sig på din plats.
Hoppas du får till det, hör gärna av dig om det är ngt specifikt du undrar. :)
Det gäller verkligen att vara bestämd utan att vara elak och visa mycket kärlek. Många gånger går det att lösa. Dock inte alltid, men låter bra att du vill ge han en ärlig chans! :)
En sida du kan kolla är ju NATURAL HORSEMANSHIP iFokus :) jätte snälla medlemmar som gärna hjälper till! :) lycka till!
Tack än en gång för alla fina svar :)
Ja horsemanship skulle nog kunna vara en bra lösning men just nu har vi tyvärr varken tid eller ork att börja med något själva. Har 2 andra tävlingsponnyer som kräver sin tid och engagemang….. jag undrar om någon av er som läser detta inlägg har möjlighet/lust att ta sig an honom eller känner någon bra NH-tränare i mellersta Sverige, runt Sundsvall. Helst av allt vill vi lämna ut honom på foder så snart som möjligt, har ingen lust att sälja honom vidare.
Är det någon som känner sig manad så hör av er :)
Har någon erbjudit sig att ta hem honom än?:)
Hur går allting? :D

#18 i Örnsköldsvik finns en horsemanshipinstruktör som är fenomenalt duktig. Vet ej vilket "steg" hon är på men hon har bland annat varit över till pat parelli i USA några gånger tror jag. Hon heter Emma Sundqvist. Om du är seriöst intresserad av att leja henne kan jag förmedla kontakt. / Katarina Seijsing 073-8136737
Leslie Desmond är jättestor i USA och kommer till Sverige i sommar. Hon är väldigt duktig och kan ta sig an alla hästar. Hon lärde sig av Bill Dorrance och skrev tillsammans boken True horsemanship through feel. Kan hon vara ett alternativ? Hon kommer och håller clinics där hon hjälper människor med deras hästar. I knutby i Uppsala kommer hon bl.a. Om ni inte har problemhästar är det så värt att komma och kolla! Rekommenderar verkligen!