Storlek grimma
Har precis köpt en ny grimma till tjejen (ca 1 m hög). Köpte storlek `shettis` men den är för lite. Ska man köpa `ponny`då? Blir den inte för stor? Vad använder ni för storlek? Beror det kanske på var man har köpt grimman? Att vissa storlek `shettis` passar ändå?

Storlekarna kan vara väldigt olika beroende på vilken grimma man väljer. Ibland passar Shetland och ibland är de så små att storlek Ponny passar bättre till mina standardstora.
Har samma problem,min ena drar ibland shettis och ibland ponny i storlekarna.Men jag försöker köpa ställbara grimmor,dvs ställbara käk,nack samt nosrem.
Jag kör alltid ponny till James, shetty är oftast för litet.
Jag brukar dock se till att nosgrimman är ställbar för säkerhets skull.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Har ponny på min 113, mindre har jag aldrig fått på hene. Gör så att du köper nån storlek större med ställbara spännen, då kan du reglera för din egen hästs huvud. Har hästen stort käkben kanske du kan kolla på islandsgrimma, oftast ponnysize på dom med extra stor käkrem.
Vi hade bara köpt grimmor i storlek shetland till våra, typ alla var för små! Alldeles för smala runt nosryggen.. Så ponny passar bättre här iallafall, men då måste det vara en i storlek ponny som går att reglera bra i alla spännen.. :)
Jag tycker att Hansbos nylongrimmor i storlek shetland passar bra på alla mina ponnyer.
Ska nog köpa storlek ponny till henne då. Sparar grimman till hennes föl i stället ;-)

Alla mina standardshettisar har strl ponny.

Bara för att det står "shetland" på grimman betyder det inte att alla grimmor med denna märkning passar shetland, man blir litet matt ibland. En del "shetland" passar utmärkt till mini, andra till normalstora och ytterligare andra går även på ponny. Mät din ponnys grimma som passar, ha måtten uppskrivna och ett måttband i väskan när du ska handla, det är säkraste sättet att få något som passar.
Våra shettisar har shetland och ponny, russen har allt från shetland till cob.
Mitt problem är att på vintrarna får shettisarna så breda och korta huvuden pga vinterpälsen så att "sidostycket" bli för långt och käkremmen sitter för hårt. En har stolek shettis och en ponny. Man kan ju inte förlänga grimman i nacken för då åker ju nosremmen ner. Vad ska man göra jag gör bolinknutar runt halsen på dem nu. Och det funkar helt ok! Men om man går ut och går och dyl?

Har nu köpt en ställbar ponny grimma! Fungerar bra!