Äsch, det gick ju inte att välja två svarsalternativ fast man kan ange två som rätt…
Fungerar detta test? Det står inte vad som är rätt eller fel. Bara att det man skrivit fel på är rödmarkerat och det man haft rätt på är grönt. De som är fel ser man ju bara att det är fel, står ej rätt svar
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Svaret står efter namnet!
#3 Nej, det gjorde inte det… det stod bara på det som var rätt, de andra var bara röda och inget stod efter =( nu har jag testat det en gång till och då stod det… det var märkligt, men jag fick fler rätt =)
Medarbetare på djurskydd.ifokus
1/5… :) suger på så'nt
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
hehe, jag har ingen koll
men det var bra att du upptäckte att det inte funkade med två rätta svar…

Det blev nog lite onödigt svårt… Men jag tänkte att om jag skrev med RS-nr så hade det blivit för lätt i iaf första frågan.
Fråga 1
Teunis vd Steenen Poort RS 20
Vitalist v't Metz RS 23
Dusty vd Zandsteeg RS 60
Whisky RS 8 och Twin's Baltzar RS 19 är födda i Sverige
Fråga 2
Lilleman RS 11, 106 cm
Frans vd Pajepoel RS 75, 86 cm
Adonis RS 103, 87 cm
Dolk RS 143, 90 cm
Repelsteeltje vd Kersenhof RS 177, 80 cm
Fråga 3
Rossönäs Erik och Harviestoun Habbie A-premierades 1967
Bay Leaf of Felbridge 1969
Feather of MW 1975
Ulex vd Mariapeel 1978
Fråga 4
Diebitsch är pappa till RS 3 (Patrons Docka), men han är själv inte införd i den svenska stamboken - en liten kuggis.
Harviestoun Habbie är pappa till RS 7 (Harviestoun Priscilla), men hon är inte svenskfödd.
Rossönäs Erik är pappa till RS 9 (Björkhaga Erika) som alltså är det första svenskfödda stoet med en fader införd i stamboken. Han är även far till RS 12 (Kålltorps Lena), men annars är det importerade ston/moderlivsimporter och ett sto e.Torne Dick (ej heller stamboksförd) fram till RS 14 (Säfstaholms Sabrina) som är en dotter till Harviestoun Celt.
Fråga 5
Patrons Vivol RS 12, e.Diebitsch u.Viva imp Skottland
Kålltorps Emil RS 15, e.Rossönäs Erik u.Harviestoun Edie imp Skottland
Kålltorps Lasse RS 16, e.Rossönäs Erik u.Rossönäs Ellen
Twin's Baltzar RS 19, e.Lilleman u.Patrons Doll
Hammarshus Dragos RS 50, helbror till ovanstående
Diebitsch var, enligt ägaren, den första "godkända" shetlandshingsten i Sverige, men det stämmer att han inte hade ngt RS-nummer. RS fanns nog inte när han sattes i avel. (mer kuriosa - han köptes från en tysk cirkus, om jag inte minns fel) Patrons Docka är för övrigt det sto som ligger till grund för shetlandsaveln hos familjen Rungegård.
Nej RS fanns inte , de första hingstarna hade vä tillstånd eller om de hette tillståndbevis.
Veritas odium paretFörvånad