Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 937 ggr
cookie13
0

Pollenallergi!

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av pollenallergi? Min minishettis hade det otroligt svårt förra sommaren och veterinären vi hade visste inte vad hon skulle göra, skrev ut kortison men då riskerna är stora med kortisonbehandlingar på småttis hästar så valde jag att strunta i det. Han fick gå i egen hage i hagen utan gräs då han blev sämre när han fick beta gräs och han fick stå inne på nätterna. På inrådan av en stallkamrat som har en travhäst med kroniska andnings svårigheter (bronkit) började jag koka Caragen alger och ge honom som fodertillskott vilket faktiskt hjälpte men inte helt. Har efter en hel del research på nätet insett att det finns otroligt lite information om pollenallergi för häst, verkar vara ovanligt. På nätet har jag läst mig till att MSM skall ge goda resultat för hästar med allergi av olika slag och även stärka immunförsvaret. Kommer att starta med att ge honom MSM nu redan för att bygga upp hans immunförsvar i god tid och kanske även caragen algerna med.

Får tillägga att för övrigt så är han frisk som en nötkärna. Aldrig haft fång eller eksem.

Vad tycker ni? Alla tips och råd är välkomna.