Kastrera hingst?
Tror ni att en hingst kommer tappa eller inte få karraktär om han kastreras tidigt eller i en växtfas och vilken ålder tror ni denne behöver passera för att få behålla lite karraktär?
Tror ni att en hingst som är två år kommer att missa att få den där riktiga karraktären om man skär honom?
En fin valack med manlig karraktär är ju att eftersträva…
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag har katrerat 2 st vid 7/ 8 års ålder och dom har fortfarande lite " hingst 2 isig - både till utseende och lynne. Jag hade väntat ett tag för jag tycker dom blir lite loja om amn skär dom för tidigt.

Jag tror det är individuellt. Det finns ju hingstar som aldrig får någon hingstkaraktär, de ser mer ut som en "det".
Min valack kastrerades som 1½-åring. Till temperamentet är det en alldeles underbar ponny, pigg och arbetsvillig.
#2 Jo det är klart… men jag vill inte mista chansen att få det genom att skära honom tidigt… Men att vänta tills 8 år det gör jag inte… ja menar nog mer om man ska vänta tills tre-fyra istället för två år…

Jag kastrerade en 4-åring förra året och han hade mer hingstkaraktär både psykiskt och fysiskt än den jag kastrerade tidigt. På gott och ont, för honom skulle jag aldrig vågat släppa ihop med några ston. Så jag kastrerar hellre tidigt. Jag struntar i om de inte ser ut som hingstar, utställningsmässigt behöver inte en valack göra det och min tidigt kastrerade valack har ju klarat sig rätt bra ändå. Han fick SUCH för några år sedan.
På bilden nedan är hingsten som kastrerades som 4-åring.

Jag brukar inte kastrera förrens de är 3 år i alla fall men de beror mer på mig själv att jag vill se hur de utvecklas och jag vill inte stressa fram deras utveckling heller.
#5 Hur stressar man fram utveckling?
#4 Den där är riktigt fin! Frågan är ju då om den hade haft samma fina resning om man skurit den som 2 åring… ??

När det gäller att kastrera tidigt eller ej om man ändå har tänkt ponnyn som framtida valack så beror det väl mest på ens egna förutsättningar. Har man ändå en hingstflock så spelar det väl ingen roll om man har några hingstar extra, tänker jag. Men om man inte har det innebär det, åtminstone för mig, en massa merarbete när jag inte längre kan ha alla i samma hage.
Nu valde ju jag inte själv att vänta så länge , då jag köpte dom som 6/7 åringar så det var kanske inte så att jag tyckte att man ska vänta så länge. Men det är ju bättre att vänta tills dom är färdiga för det än ta det för tidigt och som redan sagt - det är ju individuellt .

Jag tror inte en valack får mer "hingstkaraktär" än vad den har när den kastreras. Möjligen att det till och med kan gå tillbaka lite när den väl landar i sin nya roll som valack och den inte behöver gå och spänna upp sej.
För en snygg överlinje kan man alltid tömköra/köra/rida sin ponny, oavsett kön.😉

#6 göder dem
#7 Den där hade ju redan resning… jag tycker att min saknar lite av den resningen även om han kan ha den ibland… Och som du skriver, lättare ha dem som valacker… Jag har bara en unghingst…
#12 Det tror inte jag ett dugg på. Utvecklingen kommer då den kommer… Om den är naturlig, sen kan man säkert bromsa den genom underutfodring men jag tror inte man kan skynda på den…
#11 Nä men frågan är om den får mer karraktär om man låter den vara ett år till, vilket den kanske inte får om man skär?

#13 De tror jag helt klart att man kan ..

Jag har kastrerat ej fyllda ett åringar och dom har inte tappat i "karaktär och överlinje " för det.
Lugna och harmoniska genom hela uppväxten behöver inte bråka om ston
Och upplever dom som lugnare i flocken också. Leker lika mycket men inte lika mycket "kamp om rang"
Ska en hingst inte sparas som hingst så gör jag det gärna tidigt, då läker dom oftast bättre tycker jag.
Dessutom säljer jag hellre valacker än hingstar då jag tror dom får ett bättre liv. Ingen risk då att någon annan struntar i kastreringen pga kostnaden.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag har goda erfarenheter av att kastrera i 1-2-årsåldern. En var en riktig hemsk fölunge som gick mest på bakbenen. Han blev en snäll barnponny!
En annan blev PIGGARE och betydligt snyggare än som hingst, precis som om all hans energi gick åt att vara hingst… Han fick bättre steg som vallack vilket jag inte riktigt fick ihop… Så jag ångrade nästan att han kastrerades.
Sen har jag sålt några som kastrerats innan försäljning. Jag tror nu för tiden att resning och vakenhet är mer "personligt" än att det sitter i kulorna… Tidigare trodde jag att killar blev snyggare hästar om de fick vara hingstar till 3-4-årsåldern…
Är det någon som tycker att yngre kastrerade "hoppar" mindre än äldre som skurits? På ston menar jag då…

Min valack som kastrerades tidigt har gått med ston hela tiden efter kastreringen och hoppar inte på dom. Han delar även box med ett sto.

Kastreras dom innan dom "vaknar" som hingstar så förblir dom valacker i huvudet hela livet, är min erfarenhet..
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

För mig har de inte varit någon skillnad om de kastrerats tidigare eller senare i livet faktiskt.
Hade en New forest som kastreades innan han var ett och han var hingst hela livet , sen har jag haft sådana som kastrerats om 4 åringar som varit coola valacken .
Så jag tror faktsikt att allt beror på individen i sig själ
#20 Det tror jag mycket också men frågan är om man ändå kan påv erka dem… om det finns ston i närheten så kanske dom får upp ögonen? Eller så är dom vana?
Vill ju ha en valack som kan gå med ston, annars kan han ju lika gärna vara hingst
Ingen skillnad vad jag märkt.
Att rida på andra hästar kan vara en dominans handling.
Blev dubbelt.