Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 1337 ggr
mellok
0

Allergi?

Jag har en minihingst f:11 som i december började klia sig i manen. Ohyra trodde vi och behandlade med Etotal (som vi hade kvar lite i burken) utan resultat. Veterinären rekommenderade switch om vi hade de, de hade vi, men de blev inte bättre.

Nu har han kliat av halva manen, ansiktet och kroppen men inte svansen. Han kliar inte (än..) sår eller hål på huden utan ser ut som om han vore klippt ungefär. De vi har kommít fram till, är att i samband med att kliandet började va en hösilagebale blötare än vanligt. Dock ska de vara från samma vall. Han får inget kraftfoder och går på lösdrift men han kommer in varje dag för visitation och rykt och då har vi märkt att boxgranen gärna spiller över sitt kraftfoder när han äter. Han tar alltså mat i munnen och tuggar de över shettisens box så de ramlar ner till honom. Jag kan naturligtvis bygga över nåt så han inte kan spilla över mer men då klådan nu är ännu värre så funderar vi klart på om de är nån form av allergi då? Och isf vad ska vi göra? Veterinären är inne på samma spår men är väldigt negativ då medicinering består av kortison och de "kan" man inte ge så små hästar pga fångrisken.

Jag har haft häst i 23 år men aldrig varken nån allergi eller fånghäst så jag ber om hjälp här..

Veterinären kommer på tisdag igen och om nån orkat läsa hela inlägget får ni gärna komma med tips..

Tilläggas kan att han hade pälsätare när jag köpte honom men de såg inte ut så här, då hade han kala fläckar på hela kroppen

//orolig matte..

VeronicaP
0

Han har inte fått någon svaminfektion ?

mellok
0

De glömde jag skriva, nej ingen svamp heller.

VeronicaP
0

De kan ju även vara pälsätare¨, någon slags ohyra och att de faktiskt inet har dött av Etotale , kan även bli en reaktion på Etotalen eller Switch de har ju hänt förr att hästar reagerat och kliat sig pga det och även tappat alls päls mm

susanne-s
0

Avmaskad?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

[Billan]
1

Har hästen bytt miljö kan det bero bara på det. Men om den hade pälsätare och behandlats kan det även vara något där han reagerat på. En del kan reagera på själva djurens (pälsätarnas ) avföring. Man kan prova att klippa och bada i Hexocil som är bakterie dödande och rengörande. Ibland kan även Antihistamin behövas för att bryta betendet.

mellok
0

Ja de kanske är så att vi helt enkelt inte ser dom små krypen, de är veterinären som uteslutit ohyra.. Han är avmaskad som han ska och har inte bytt miljö sen förra året i April när jag köpte honom.

Men jag är tacksam för era ideér och tips. Ska jag prova klippa honom då kanske? Har små täcken som jag tror passar (han är bara 73 cm) men tycker ändå de borde bli kallt med tanke på att huvudet också är utsatt? Har aldrig haft nån av dom stora hästarna klippta så frågan är kanske lite dum;)

Veterinären kommer på tisdag igen för vaccinering så vi får försöka komma på en bra lösning, ska fråga om Antihistamin.  De kan inte va skönt för den lilla godingen att ha sån klåda över hela kroppen. 

Tack igen

StuteriSolo
0

en av mina shettisar fick en allergireaktion när hon hade pälsätare, hon tappade pälsen på stora fläckar och fick smörjas med hydrkortisonsalva.

mellok
0

Han har inga kala fläckar alls och pälsen är inte "lös", han ser ut som om han vore klippt så pälsen är kortare på hela kroppen utom uppe på ryggen. Han uppskattar inte att man kliar honom, förutom i mankammen de gillar han, så jag får nästan uppfattningen att han är öm. Men de blir han ju klart om han kliar mycket och ofta.

[Billan]
0

Pälsätare brukar äta i vägar på hela kroppen, och de kan vara enormt svåra  att hitta. De brukar finnas i utkanterna på en fläck, man får använda luskam, men kan vara svårt ändå.

Han har inte Alopecia då ? Inte alltför ovanligt på shetland.

mellok
0

Tack för tipset, ska framföra detta till veterinären. Men han har inga kala fläckar alls, man ser att pälsen är bortkliad och manen är som om han vore "stubbaklippt". De har alltså inte lossnat nån päls "av sig själv" han har kliat bort de.