Bilder på shettishovar tack! :)
Hej!
Som nybliven häst(shettis)ägare så finns det ju massor att fundera över (läs. noja över)
Jag skulle tycka att det va jätteintressant om ni ville dela med er bilder på era shettisars hovar av alla sorter. Och gärna i lite olika skick, beskriv helst vad det är vi ser på bilden också :)
Jag tycker det kan vara ganska svårt att se skillnad på en bra, ok och dålig hov. Om det inte något helt fruktansvärt fel såklart, så lite bilder kan alltid vara bildande ;)
Tassar :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
? :)
Menar att jag vill följa tråden :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jag ska ta några bilder på min tjej. Köpte henne för några veckor sedan och är inte riktigt nöjd med hennes hovar. Ska berätta mer när jag visar bilden!
Ilse83
"mina" hovar är i nästan samma skick…
Båda mina har riktigt fula strålar, och framförallt den ena. Kan försöka få till någon bild ikväll..
Har haft mina hemma i typ två veckor.

Vad kan man göra åt hålväggar? Min har fått det på varje hov den senaste tiden..
Annars har hon fina hovar och verkas regelbundet av utbildad hovslagare.
Tror inte man kan göra något åt hålväggar. Hade en ardenner som hade en jätte hålvägg. Beror på att hästen kanske har fått in en liten sten, och sedan kom bakterierna. Hovslagaren hade då öppnad hela hoven (utsidan) så att bakterierna fick syre och dog. Man måste se till att hålet är öppet och rent. Man kan spraya dagligen med applevinäger/vatten blandning (rekommenderade min hovslagare). Skulle vara vanlig hos ardennerhästar och shettisar! Inget att göra åt, och inget allvarligt säger min hovslagare!

Den blöta sommaren och hösten har inte vart bra för hovarna.
Flera av mina har hålväggar. Hovslagaren har verkat ur, jag gör rent varje dag. De första två veckorna blandade jag ihop en pasta av Idiominsalva och Virkonpuver och smetade i hålväggarna efter noggrann rengöring, allt enligt ordination från min hovslagare.
Innan vi köpte shettisar hade vi aldrig hört talas om hålväggar. Våra större hästar hade inga hovproblem alls under de totalt 32 år vi hade dem.

Rensa rent hålväggarna , doppa bomull i stark jodopax och packa in det (tryck) in de i hålrummet byta varannan dagi början , funkar kanon

Hålrum kan även russ ha ;)

Man skall inte täppa till hålväggarna för då trivs bakterierna bättre.

Det funkar jätte bra faktiskt Anette , det har tagit död och läkt ut mina hålrum, Jodopax är bakteriedödande och den leran som vi brukar ha i hagen så är de super.
#6 Den där behöver verkas mer, därav strålen…
Hålväggar ska man visst åtgärda. Gör man inte det kan det få hemska följder som sitter i lederna på hästen och med avlivning som följd i extrema fall.
Jag har haft massor av hålväggar på mina det senaste året vilket skylls på klimatet. för fuktigt klimat. Förra sommaren hade jag en inackordering som blev gipsad pga hålväggar. Just idag har jag hålväggar på flera av mina, även fölungen vilket är ovanligt. Men när det bara fryser någon enstaka dag och sedan är töväder och klibbigt så kan det bli så.
Jag verkar ur mina och sedan häller jag sprit i hålen och sätter dit tjärpasta. Det brukar kväva bakterierna. Är det inte för stora hål så verkar jag bort hovväggen så att det blir öppet men om det går långt in till kötthoven så kanske det blir bandage också. Bandaget för att trycka ihop hoven för att inte falla ur, brukar behöva sitta en dag eller två, sen har det rättat sig för att inte falla isär.
Ska finnas någon pasta att trycka i hålen har jag hört av en hovslagare. Men jag har inte testat den
Medarbetare på djurskydd.ifokus

#20. Gör du det där själv?
Vissa åtgärder får endast veterinär eller hovslagare med examen utföra. Inte ens elever under utbildning får tex skära upp en hovböld. Kan vara bra att ha i åtanke så det inte blir tråkigheter för sig själv.

Jag hade heller aldrig sett en hålvägg förrän det flyttade in shettisar på gården…
Gör i övrigt som #16, alltså jodopaxindränkt bomull under en vecka ungefär. Sedan fick jag tips om ett medel som ska ta kål på både svamp och bakterier - Hooflex Trush Remedy tror jag det heter.
Använde det i somras och det funkade kanon för mig i alla fall. Kan även användas mot strålröta. Väldigt drygt är det också.
Sedan har jag hittat det ultimata verktyget för att pilla rent i hålrummen - virkkrokar. Har en hel burk full med olika storlekar uppe i stallet 😉
Hålvägg ska rensas rent, vilket man kan göra själv. Sätt hoven i blöt, skura ur kålrummet, koka sen ur med väte peroxid därefter dränk med lotagen. Lägg gipsbinda i springan, byt sen var annan dag.
Viktigt att inte lämna springan ofylld då nytt grus och lera packas upp och gör håligheten ännu större. Alternativet är att verka bort hornet, men det ger en stygg hovform som tar tid att växa till en bra hov igen.
Denna behandling rekommenderas av hovslagare som varit på Ultuna massor av år.
Är det någon som tänker nåt om hovarna jag la upp? :)
#21 Jaså, var det pga mig du skrivit en tråd om verkning? JA jag gör det själv, när hovslagaren visat hur jag ska göra… Inga svårigheter och man kan inte ha hovlsgaren här varannan eller var tredje dag att trycka in pasta i hålet. Gipsar gör jag inte och inte bandagerar heller. Men att verka ner en vägg är ingen konst om man vet hur man ska göra.
Jag använder Field Paste och Sole Cleanse på mina. Först gör jag rent ordentligt och ev verkar upp hålrummet beronde på djupet,men rengöring är a&o.Rengör gör jag med antingen utspädd Jodopax eller Solen. Sen när detta är gjort så fyller jag hålen med Field pastan eller Hoof Stuff,även detta beroende på djupet .. Haft hålrum många år tyvärr och detta pga min hage och dess jord.Tyvärr kan jag inte byta hage eller plöja upp den då botten består av sten och åter sten..Men har sedan förra året fyllt halva aktuella hage med grus och ska till sommaren fylla resten. Den stora hagen är torr och okej än så länge.Men man måste sköta om hovarna ordentligt framför allt vid hålrum..

#25. Inte bara på grund av dig. Jag är både intresserad och nyfiken på hur andra Shetlandsägare gör eftersom jag upplever det som vanligt att de verkar själva. Mycket vanligare än vad det är att ägare till andra hästraser gör det.
Min hovslagare kommer inte till mig och trycker in pasta varje dag, det klarar jag utmärkt på egen hand. Men jag skär vare sig i hålväggar eller hovbölder utan det överlåter jag till min hovslagare.
Har man bara fått visat grundligt hur man ska gå tillväga och hur mycket man kan ta så anser inte jag det är någon fara att verka hålrum,hade aldrig gått annars för min del. Håller med Anna där,man kan inte ta ut hovslagaren i tid och otid för hålväggarnas skull. Men hovbölder rör jag inte enbart underhålls verkning och hålrums underhåll.

Jag tänker nog lite längre.
Om jag själv skär i en hålvägg och det inte blir bra så att det leder till att jag måste söka veterinärvård, täcker då försäkringen detta om jag som outbildad gjort ingrepp på eget bevåg?
Men så långt skulle jag aldrig raspa eller skära/gröpa ur så att det blöder eller liknande. Har gjort detta på mina hästar i över 2år och har aldrig orsakat mina hästar skador eller hälta,tvärtom.Jag har fått bukt med hålrummen mycket snabbare och med detta kan jag också förebygga.Jag vill inte kalla min verkning för ingrepp då det inte är något op ingrepp på något vis.
#27 Jag har gjort detta själv i 14 år och det har aldrig blivit fel, snarare tvärt om… det blir kanon om man hela tiden kan hålla det i chack… Min hovslagare vill komma så lite som möjligt för jag är en av hans minsta kunder. Han har visat mig allt för att det ska bli så bra som möjligt både för oss och hästarna. Det har aldrig kommit blod för ser jag att det är så allvarligt så får hovis komma.
#28 Jag rör inte heller bölder. Men min hovis tycker jag är vek… Men det där kan jag för lite om… Det är många gånger min hovis säger: varför kunde du inte göra det där själv… Men visst, jag gör mycket själv och hade jag inte kunnat det hade jag fått dra ner antalet hästar. Speciellt efter denna höst/vinter. Massor av hålväggar.
Annette… Jag har varit iväg och röntgat hoven på en av mina i år, det kunde jag inte göra själv 🤪
#20 ja absolut behöver hoven på bilden verkas mer! Men hovslagaren ville inte verka för mycket. Redan tagit flera cm! Hovslagaren kommer om 2 veckor igen och då verkar hovslagaren mer. Ville inte ta för mycket på en gång!
#32 okej, min hovslagare tar ner allt på en gång även om de ser för jäkliga ut. Hade ett sto här på betäckning en gång som hade hovar som vek sig uppåt där jag tog ut honom och han tog bort allt som ej skulle vara där. Men det är nog olika hur dom gör

#31. Låter jobbigt med en hovslagare som helst inte vill komma alls 😉.
#34 Inte alls… han kommer när det behövs, den förra jag hade väntar jag fortfarande på… det var 8 år sen han skulle varit här…

Angående hålväggar; Har fått det på min 3åring iår! Min hovslagare klippte upp hålväggen så det var lättare att hålla rent! Tyvärr ser det ju för taskigt ut så inga utställningar för hans del på ett tag!
Fick även tipset av min hovis att börja med att pensla på utspädd VirconS i några dagar och sedan gå över på hovtjära! Vet ännu inte om det gett resultat men har en bekant som fick samma tips och på hennes häst försvann det på 8a veckor!
Ska försöka fota "mina" hovar imorron och kan då även försöka få med "hål-hoven".

Ni som inte sett en hålvägg innan ni skaffade shetland, hade ni oskodda hästar innan? Menar ni att detta är ett problem för just shetlandsponnyn? Eller tror ni att det är ett ökande problem rent allmänt?
Vad jag har förstått ska det kunna bero på bakterier i marken (därför vissa hästägare är mer drabbade än andra).
Det är INTE ett shetlands problem.

# 37 jag har haft halvblod och new forest tidigare. Både rundskodda ridhästar och oskodda ston, föl och unghästar.
Men problemet är nog inte specifikt för shetland. På senare år verkar det som allt fler hästar drabbas, oavsett ras.
Så vitt jag förstår, orsakas eländet av jordbakterier. Eller möjligen svamp. Frågan är om inte det allt fuktigare klimatet har en finger med i spelet…
#37 har haft 2 ardennerhästar med hålväggar.
Mina unghästar brukar i princip alltid få hålväggar men inte senare som vuxna, en "barnsjukdom". Min hovslagare klipper alltid upp dem, är det snö och kallt får de vara öppna, jag rengör en gång/dag med väteperoxid. Brukar använda en spruta (utan kanyl) för att nå djupare i hålväggen och få lite kraft i strålen. Är det vår/höst rengör jag på samma sätt, sätter i tjärpasta och bandage på hoven för att inte få upp lera och smuts som annars tränger upp i hålväggen. Har aldrig haft någon som blivit halt eller mått dåligt av hålväggen utan oftast upptäcks det först vid verkning.
Nån som kan förklara lite för mej vad en hålvägg är? liknar det hovböld? har aldrig hört talas om :P trotts snart 10 år med att hålla på med hästar. Gärna nån bild oxå om det är nån som har

Jag tror egentligen inte heller att det är rasbundet. Men lite märkligt är det allt att ingen av mina New Forest eller Ardennern någonsin fick hålväggar. De äldsta blev ändå 27 resp 32 år gamla och med ålderns rätt borde de väl blivit känsligare tycker jag.
Jag tror också klimatet är boven i dramat.
#42 Googlar du hålvägg så får du upp massor av olika info men också foton på små hålrum till riktigt djupa och icke efterhållna hålrum.

Min hovslagare har skrivit det här: `Det finns lite enkla regler för att se hur balansen är i hoven. Strålen ska utgöra 2/3 av hovens längd och tån 1/3. Hovens bredaste punkt är vid strålens mittpunkt. Samt trakten ska sluta där strålen är som bredast. Stämmer dessa saker har man en god balans i hoven.`