Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 893 ggr
ilse83
0

Vargtänder

Min nya shettis har 3 vargtänder. Hon är dräktig, så tänkte inte låta dra ut de nu. Men gör en veterinär det hemma? Eller ska man till en hästtandläkare? Priset? Läker det fort? Och om hästen aldrig skulle få ett bett i munnen, ska man dra vargtänderna ändå? Eller behövs det inte?

Tycker förresten att hon har långa och smutsiga tänder för en 4 åring. Var kan det beror på?

PP
0

Om hästen aldrig ska ha bett, kommer den förmodligen inte ha några problem av sina vargtänder.

Jag har både åkt till klinik och även fått vargtand urplockad hemma. Vänd dej till en veterinär med vana - bara veterinärer som får ge lugnande (vilket de flesta vill vid undersökning/behandling i munhåla) och utföra operativa ingrepp på djur.

Det brukar vara snabbt avklarat och jag har inte råkat ut för några komplikationer. Mina hästar har fått slippa bettet de närmaste dagarna efteråt. Har kostat strax över tusenlappen.

Lite intressant att den har tre vargtänder - har fått höra att det är ovanligt med vargtänder i nederkäken. ;-)