Mini+Standard
Rekommenderar ni att man betäcker ett standard sto med en mini hingst? (stoet är 107cm) Vill gärna veta vad ni tycker och lite nack- och fördelar! :)
~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

Jag tror att det kan var påfrestande för hingsten att komma till…
Blev lite nyfiken på vad du vill få ut av kombinationen.
Jag har aldrig provat men jag tror inte någon av våra minihingstar skulle få till en betäckning på ett 107 cm sto utan en hel del hjälp
Hästar är påhittiga och kommer på lösningar själva, oftast, om det behövs. Finns många olika korsningar redan med stora och små raser. Vill du ha en liten ponny så varför inte?
MVH
Sofie

#3. Det är inte säkert den blir i önskad storlek ändå.
Liten ponny är en ponny som är liten, jag räknar en ponny på 107 cm som liten också. Den lär ju inte bli så mycket större i alla fall? Vill ta ha en större ponny väljer hon väl en större hingst.
MVH
Sofie

En Shetlandsponny som är 107 cm är en stor Shetlandsponny eftersom den ligger på maxhöjden.
Jag har hittat en riktigt snygg minihingst som jag vill betäcka med. Det är ju inte så vanligt med Cremello. Men sedan har jag även en egen minihingst som jag ska försöka få godkänd :) Är lite rädd att den ska bli liten, vill ha en ankomma runt metern. Vill inte ha en mini. Hur "liten" chans är det att avkomman blir mini? Så tänkte jag bara höra vad det finns för nack- och fördelar med att "korsa" dem. Målet är ju att kunna göra lite olika med akommorna, bla travet, utställning, agility mm. :)
~Stuteri Stenbydal~
#6 fast för mig är det en liten ponny, även om det är en stor shettis. Det är, för mig, ingen stor ponny.. Utan en liten ponny. Och vill Ts ha en större ponny väljer hon väl en större hingst… Jag glömde skriva det i mitt första inlägg men jag tyckte jag förtydligade det rätt bra i #5.
MVH
Sofie

#8. Om stoet ligger på maxhöjden för Shetlandsponny som är 107 cm hur hittar man då en större hingst om man vill avla Shetlandsponny?
Jag kan inte utläsa av TS text att hon funderar på att föda upp en korsningsponny.
#7. Jag tror att det är väldigt svårt att förutsäga avkommans blivande mankhöjd om man betäcker ett så stort standardsto med en minihingst.
#9 jo det försår jag :) men vad tror du? Är det en stor chans att den blir mini? :)
~Stuteri Stenbydal~

#10. Ingen aning, kanske inte eftersom stoet är så stort. Men sedan beror det ju på vad som ligger bakom också.
Jag betäckte en gång mitt 144 cm höga New Forest sto med en 155 cm hög Engelsk Fullblodshingst i tron om att det skulle bli en liten stor häst till mig eftersom alla kunniga jag pratade med sa att den skulle bli stor. Det blev en jättetrevlig ponny på 146 cm.
Vad är det som gör att du fastnat för just cremellohingsten?
#9 but still, vill man ha en större ponny väljer man en större ponny att betäcka med. Vill man ha en mindre ponny väljer man en mindre ponny att betäcka med. Det är enkelt, men jag vet inte om du tänker så. Jag har nu försökt förklara hur JAG resonerar och tänker. Och väljer du en större ponny att betäcka med när du vill ha en mindre avkomma är det ditt val. Nej, Ts har funderingar runt att betäcka med minihingst och mitt svar var "Vill du ha en liten ponny så varför inte?" Och det blir en liten ponny, även om avkomman blir större än minimåttet eller över metern. Det är en liten ponny, för mig. Och därav mitt svar. Jag kan inte svara för hur hög andra tycker en liten ponny är, men för mig kan en liten ponny vara 75 cm och den kan vara 105 cm. Det är fortfarande små ponnyer för mig. Därav mitt svar. Vill Ts ha en större ponny väljer hon väl en större hingst. Enkelt.
MVH
Sofie

#12. Vi diskuterar Shetlandsavel, inte ponnyavel i största allmänhet. Där är maxhöjden 107 cm.
Du har inte läst mina inlägg, Anette. Läs dom igen så kanske du fattar vad jag skrivit. Det gäller shettisavel också.
MVH
Sofie
Jag tycker inte att det spelar någon roll om man så använder en minihingst på ett standarsto, utan det är vad man själv tycker om :)
Men en fråga, hur blir det om du ska ställa ut den när den är "korsad"? får man göra så eftersom mini- och standar shettisar går i olika klasser eller har det bara att göra om hur höga dom är i mankhöjden? :)
Jag har ett russ som träffade på en liten shettiskille en gång och han hade absolut inga som helst svårigheter att komma upp på henne. Hon är ca 123cm och han var ca 104cm. Så upp kan han visst komma utan problem då hästar är kluriga av sig. Fölet blev sen ca 117cm om inte större så bara för att man betäcker en stor med en liten är det inte säkert att få en stor/liten.
Hur som helst så tycker jag du ska gå på magkänslan och har du nu fastnat för minishettisen så tycker jag du ska välja honom och sen är det bara att hoppas på att fölet blir kring metern som du vill ha den :)

#14. Jodå, jag har läst alla dina inlägg flera gånger. Läs igenom dem själv, särskilt #5 och 8 så kanske du förstår att jag ifrågasätter vad du skriver. Du kanske inte riktigt har koll på vad du skriver?

#14. Så här skrev du i ett tidigare inlägg:
Liten ponny är en ponny som är liten, jag räknar en ponny på 107 cm som liten också. Den lär ju inte bli så mycket större i alla fall? Vill ta ha en större ponny väljer hon väl en större hingst.
Du tycker en 107 cm hög Shetlandsponny är liten. Om hon då skall välja en större hingst innebär det du skrivit att hon skall välja en hingst över 107 cm. Eftersom maxgränsen för Shetlandsponny är just 107 cm undrar jag om du kan ge förslag på hingstar godkända enligt rasvisa krav som är större än 107 cm. Hänvisa gärna till webstamboken.
#15 Skrev Hur som helst så tycker jag du ska gå på magkänslan och har du nu fastnat för minishettisen så tycker jag du ska välja honom och sen är det bara att hoppas på att fölet blir kring metern som du vill ha den :)
Bara för att TS har valt ut en hingst innebär inte det att hingstägaren låter stoet komma.
Vi har flera minihingstar godkända för avel och ett sådant sto, som ligger på 107 cm är inte ens någon idé att försöka med. Hingstarna betäcker inte, och varför skulle de, när de har ston i sin egna storlek att betäcka. Möjligen att det skulle gå tidigt på säsongen, men det skulle innebära en hel del hjälp av oss och det skulle slita en hel del på hingsten så jag vet inte om jag skulle tycka det är värd det, som hingstägare.
Vi har ett sto som är 92 cm som vi har betäck med minihingstar. Det är nästan på gränsen. Hon har ett väldigt fint litet huvud om man jämför med andra standardston. Förra året fick hon sitt första standardföl och jag tror att det är i den aveln som vi kommer fortsätta ha henne i.
Delad glädje är dubbel glädje :)

#5….Allt beror på vad man jämför med. Jämför man en A-ponny med stor häst, så är den liten.
Men det är faktiskt stor skillnad på mini och maxad Shetlandsponny. Jag har en ponny som är 78 cm , och en som är närmare 105…Samma ras , men ändå olika storlek/förutsättningar.
Ska man avla kan man inte bara gå på magkänsla, då kan det bli lite tokigt. Man måste tänka igenom vad man vill , innan man betäcker. Inom Shetland finns många erfarna uppfödare, varför inte passa på att ta råd/ lära sig av de som hållt på ett tag och lärt sig/sett vad som ger vad.

En erfaren uppfödare sa en gång: "Man ska inte gå för långt ifrån det man har".
Det tolkar jag som att man inte ska kombinera olika "extremer" och tro att det ska bli "lagom". Om man känner att man vill använda något som är så väldigt olikt det man har att utgå ifrån, kanske det är det man utgår ifrån som inte är det rätta?
För mej är inte problemet att kombinera mini och standard, men det ska vara en realistisk kombination. Och att sätta minihingst på maxat sto för att få en mindre avkomma, vet jag inte om jag tycker är så realistiskt.
Varför jag har tanke på att betäcka med en mini är för att jag tyckte väldigt mycket om hingsten, utseende, stam mm. Och så vitt jag vet så är där ingen Cremello standard som är i avel här i Sverige. Jag har inte hittat någon… Där av har jag tänkte på det. Men jag ville bara veta om det går.
~Stuteri Stenbydal~
Om du vill betäcka med en RS hingst (en hingst som är avelsvärderad och godkänd enligt rasvisa krav i Sverige) finns det ingen hingst som har färgen cremello. Kan du tänka dig att betäcka på en isabellfärgad hingst finns det har du flera både standard och mini att välja på.
Har du visat ditt sto på premiering eller utställning? Det kan vara klokt innan du väljer hingst att veta vad som är bra och mindre bra på ditt sto? Det är ingen bra ide att bara välja hingst efter hans färg
Mitt sto har RS-nummer, fick en avkomma 08, ska föla iår och kommer betäckas iår. Tänket genom min avel är att få fram en rastypisk individ som är barnvänlig, mångsidig, och även lite fina/vanliga färger. Stoet i fråga har blivit betäckt med fux, rödskäck och i år betäcks hon med en rödskimmel. Och då jag tycker att cremello minin är så himla snygg, har bra stamtavla och har bra meriter. Så tänkte jag om man kunde göra det. Jag vet mycket väl att det kan vara problem för hingsten att komma åt, och att vissa hingsthållare inte vill göra denna kombinatilonen. Tänkte bara höra vad andra tyckte, då jag tycker det är en intressant fråga. :) Och sedan har jag fastnat för denna fina färgen också, och imed det inte finns i standard (vilket jag isåfall hade betäckt med ist) så tänkte jag om man kunde ta en mini istället. Jag kollar alltid upp stamtavla, merier osv för att få fram en så bra avkomma som möjligt :)
~Stuteri Stenbydal~

#23. Vad är det för färg på ditt sto och vad hoppas du kunna få för färg på avkomman om du betäcker med en cremello?
Mitt sto är mörkbrun, med skäckanlag. Hon har lämnat en svart avkomma. Vet inte riktigt vilka färger det kan bli, men jag önskar ju att det blir en cremello. Fast chansen är väl rätt liten?
~Stuteri Stenbydal~
# 25 Ditt sto måste vara skäck eller också måste du betäcka med en skäckhingst för att ha chans att få ett skäckföl, ett skäckanlag ligger inte dolt.
För att få ett cremello färgat föl måste båda föräldrarna ha ett anlag för gul och det har inte ditt sto om hon är mörkbrun
Eller ja, hon har flera skäckar i stamen. vilka färger skulle avkomman kunna bli? :)
~Stuteri Stenbydal~
Avkomman kan bli gulbrun, samt gulsvart eller isabell beroende på om mamman har rött anlag samt inte är homozygot för brun.
Det kan alltså inte bli cremello, och det kan inte bli skäck.
Jag anser att en shettis är liten, men å andra sidan tycker jag en dponny är liten också.. Ts har en maxad shettis och hon vill ha en mindre ponny - då är det väl bra att ha en mindre hingst.
MVH
Sofie
# 29 Det är inte bara mankhöjden på hingsten och stoet som avgör avkommans storlek utan vilka arvsanlag de bär på.
#29 Mitt 2-årssto har två föräldrar som är 101 resp. 103 cm höga. Hon har tre halvsyskon som också har pappor på 101-103 cm. En av dessa har blivit mini, en är liten standard (såvitt jag vet), och den tredje är en bit över metern om jag inte minns fel. Min 2-åring är i dagsläget ca 88 cm och blir inte många millimeter över 90 cm. Min 1-åring som har föräldrar på 101 och 98 cm, dvs mindre båda två, har redan växt om henne.
Hade det varit så att det bara var två anlag som spelade roll, som på fux vs svart t.ex., så hade det varit enklare att förklara. Exempel:
XX + YY (den ena är 80 cm, den andra är 100 cm)
I första generationen blir alla avkommor XY, dvs mittemellan = 90 cm.
I nästa generation blir avkommorna XX, XY, XY och YY, dvs 1 st 80 cm, 2 st 90 cm, 1 st 100 cm.
Tyvärr är det ju inte riktigt så enkelt. Tänk istället om du har 8 olika anlag som påverkar mankhöjden. Exempel:
XXXXXXXX + YYYYYYYY (80 cm resp. 100 cm)
I första generationen blir fortfarande alla avkommor 90 cm, XXXXYYYY.
I nästa generation däremot kan du få alla möjliga kombinationer, t.ex. XXYYYYY som blir 95 cm, XXXXXXYY som blir 85 cm, eller till och med YYYYYYYY som blir 100 cm!
I ytterligare en generation framåt har vi ingen aning om vad det kan bli - alla kombinationer är möjliga, och det kan bli vilken cm som helst!
I verkligheten är det ännu mer komplicerat än så. En 85 cm-individ kanske har två 100 cm-föräldrar - vilket gör att avkomman kan vara 85 cm, eller varför inte 105 cm? Dessa variationer har redan förekommit i många generationer innan de individer vi har idag, och de kan ha fått med sig vilka gener som helst i fråga om mankhöjd. Vi har ingen aning.
Kontentan: Bara för att du betäcker ett normalstort sto med en minihingst, så behöver inte det betyda att avkommans mankhöjd hamnar mittemellan.