Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2918 ggr
helle1973
0

Betestider

Hej på er alla vana Shettis ägare 😃

Nu kommer ju den underbara våren o sommaren alldeles strax 😃

Har en liten fråga men som har en stor betydelse, Våran shettis går ihop med två st stora varmblod som inte har ngr som helst problem med att gå på mkt o starkt bete.

Nu har vi ju lillebror o tänka på oxå, han har inte haft fång eller fångkänningar innan vi köpte honom  o vi vill ju självklart inte att de ska komma heller. Hur hade ni gjort? o vad ska vi tänka på?

Greengard är inköpt för säkerhets skull, sommarhagarna är mestadels åkermark, men vi har även en mindra hage med träd o skog.

Självklart vill vi ju att han ska kunna gå obehindrat tillsammans med sina brorsor

Hoppas på många bra tips som vi tacksamt tar emot 🙂

ha en fortsatt trevlig dag

Helle1973

helle1973
0

Hej!

Ingen som har ngt smart o bra tips?

Tjipp

StuteriSolo
0

Ogödslade beten är ju bäst för lättfödda naturraser. Tränas hästen brukar det inte vålla några större problem för en shetland att gå på samma bete som stora hästar, men egentligen är det ju så att de kräver helt olika betesmarker. 

Munkorg begränsar tillgången och gör att hästen får i sig maten långsammare, så det tillsammans med mycket motion borde ju få det att fungera.

Sedan beror det på ålder och hull när de släpps på betet. En ettåring kan man utan att oroa sig kasta ut på ett sådant bete, medan en överviktig valack i tioårsåldern helst ska få se samma bete på håll.

AnnaFagerell
0

Jag gödslar alla mina beten och har aldrig haft fång. Själv tycker jag att munkorg är djurplågeri och det om något inbringar till framtida fång pga stress. Det är mina tankar. Jag har haft shetland i 11 år och aldrig fått fång på en ponny på sommaren.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

cookie13
0

Får nog hålla med StuteriSolo´s kommentar ovan.

Sen tror jag på att vänja långsamt vid betet så de inte får en chock. Alternativt börja med munkorg och ta av den efter midsommar då betet inte är lika kraftigt.

Förra stallet jag stod i bodde en minishettis på 22 år som hade haft svår fång. Han gick på lösdrift året runt och mådde toppen. Klarade sommaren tack vare munkorg och de begränsade hagen på nätterna till en grusad avdelning med ligghall. Frostgräs är visst dubbel fara för fång. En natt glömdes det bort och lillkillen fick fången åter men klarade sig tack vare uppmärksam ägare och installning i 2 dygn.

En häst med munkorg är inte djurplågeri. Munkorgen begränsar bara betestillgången den stryper inte av den helt. Den har hål i sig som släpper igenom luft, vatten och mat utan problem.

Min minishettis har aldrig haft fång och fick gå med de andra på betet fast med munkorg första halvan av sommaren. Nu har han dock blivit pollen allergiker och det hjälper ingen munkorg mot :(

AnnaFagerell
0

#4 En ponny som inte kan klia med en annan ponny är djurplågeri

camilla69
2

Tycker nog inte att det är djurplågeri att inte kunna klia en annan ponny.De har kvar samma beteende och står och "kliar" sina kompisar bara det att de "kliar" i betesreduceraren istället.

Tror faktiskt inte de mår särskilt dåligt av det.

Det måste ju gå före att försöka ha en frisk ponny. Då får den ju gå med kompisar. Ska den gå i grushage får den ju gå ensam och det mår den nog sämre av och har absolut ingen att klia?

Många ponnysar blir feta trots betesreducerare då de hittar sina knep att få in tillräckligt eller för mycket gräs ;-)

Det är mina funderingar och iaktagelser iaf.

AnnaFagerell
0

#6 Att förutsätta att en ponny som inte haft fång ska få det är väl inte sunt? Mina har aldrig haft fång.

Gör man inga häftiga svängningar i foder eller stressmoment får dom inte heller fång.

Annette
0

#7. Det finns många fler orsaker till fång än de du skriver.
Biverkningar av mediciner, frostigt gräs, följdsjukdomar till andra sjukdomar osv.

PP
1

Icke att förglömma långvarig fetma…

Det verkar tyvärr vara så att de som inte haft shetland, ofta sätter likhetstecken mellan rasen och fång. Ändå drabbas ju flertalet aldrig och jag undrar om det ens är så att shetland är så överrepresenterad i statistiken då fång verkar ha blivit mer av en "välfärdssjukdom" som drabbar alla sorters hästar.

Jättesvårt att råda om hur man ska hålla en häst för att slippa fång. Jag hör till dem som inte är så förtjust i munkorgar. Fast de fungerar väl egentligen på samma sätt som slow feed-näten som är så populära och som jag själv använder mej av, så egentligen är det nog mest en känslomässig aspekt från min sida att det känns lite som ett "övergrepp" att spänna fast något på hästen. Munkorg kan säkert fylla sin funktion, men själv skulle jag inte sätta på någon för att hästen kanske, eventuellt, möjligen kan få fång.

En shetlandsponny är skapt för att äta sej rund över sommarhalvåret och sedan gå ner i vikt över vinterhalvåret. Den bör för den skull givetvis aldrig bli fet, men då är det ju bättre att se till att den rör på sej, antingen på stora beten av "sämre" kvalitet eller regelrätt motion. Studier har gjorts i Storbritannien att så lite som en halvtimmes promenad om dagen gör stor skillnad (stod både i Ridsport och Häst&Ryttare förra året).

helle1973
1

Hej

Oj! Nu skrev jag aldrig att greengarden skulle användas!

jag skrev att den finns inköpt!

Självklart vill vi att han ska kunna gå på alla olika beten vi erbjuder, bli fet o go o rund o ha de så gött han bara kan! jag förutsätter inte heller att han ska få fång, har sett  fång hästar! inte bara shettis utan andra raser, det är verkligen ingen snygg syn. Jag skrev detta inlägg för att få tips ang betet, inte att det ska haka upp sig på fång. Tyvärr uttryckte ja mig kanske klumpigt, my mistake! Men vi kör vidare o går på de sunda förnuftet! Nu är de ju så att vi är inte noviser på häst! Men första shettisen o då vill man ju ha tips från andra !

Helle

cookie13
0

En häst som gått i hage utan gräs hela året fram till betet och sedan släpps på ett grönbete med mycket kraftigt gräs i överflöd är enligt mig en risk för fång oavsett ras. DÅ kan en betesreducerare (munkorg) vara ett bra alternativ under första halvan av sommaren när betet är som kraftigast.

Förestpråkar inte alls munkorgen i sig men tycker att det är ett bättre alternativ än att begränsa in en stackars häst i egen hage utan gräs och hästkompisar, det är enligt mig värre än att använda en betesreducerare under en kort period tills hästen vant sig succesivt vid kraftigt gräs.

Min shettis har som sagt inte haft fång ännu (vad jag vet) och har endast haft munkorg under en period förra sommaren pga att han gick i lerhage fram till betes släppet och tyvärr hade de ingen fri tillgång till hö där.

Står nu i nytt stall med fri tillgång till hö och stora hagar med både grus och gräs. Ser ingen anledning till att använda munkorg till sommaren pga fångrisk då.

Tror att en häst som lever så naturligt som möjligt med fri tillgång till ströföda och vatten, mindre kraftgiva eller ingen alls beroende på hur hårt hästen arbetar har störst chans att klara sig från "matrelaterade" sjukdomar såsom fång.

Har de däremot fått medicin där följdsjukdomen kan vara fång ex. kortison bör man givetvis rådfråga sin veterinär om riskerna och hur man bäst undviker dem.

Daglig motion som PP här ovan nämner håller jag med om.

Är som sagt ingen expert, detta är endast mina egna tankar och observationer.

[Shettisar]
1

Ang häst som inte utsätts för tvära foderbyten inkl bete osv samt stress inte får fång. Jag har ett welsh/shettis sto som får fång av ingenting verkar det som.Går i samma hage året runt,inget bete mer än det lilla som kommer upp på våren. Får hö året runt analyserat sådant.Ängshö.

Hon har fått fång vår,sommar,höst och vinter. Senaste svåra fång anfallet fick hon i våras.Så det där med snabba foderbyten,stress gäller inte på mitt sto. Veterinärerna är lika frågande som jag när det gäller henne. Men denna vår/sommar ska hon gå med munkorg samt hållas igång och inte bli fet. Sista gången gillt för hennes del.

Det hela utlöstes för 5år sedan när hon fick gå på en gammal vall med övervuxet "gräs". Hon klarade det inte men en äldre fång ponny klarade betet galant.🤔

[Shettisar]
0

#13 Nope inga av de symptom som beskrivs där.Endast fång då förstås.

AnnaLenaK
0

Jag har gjort en mindre variant av Paddock Paradise hemma hos mig och tycker att det fungerar jättebra. Pållarna rör sig betydligt mycket mer än tidigare och eftersom hagen aldrig "tar slut" så springer de oftare i full fart och leker.

Jag har permanentstängslat min hage, men med plaststolp och eltråd kan man ju förhållandevis enkelt göra en tillfällig version på sommarbetet….

AnnaFagerell
2

#10 ingen som skrivit att hästen måste bli go ch rund…  Det är detta jag finner märkligt, att folk tror att shetlandsponnyer bara har två hull, ge dem ingen mat så är de smala och ge dem mat så är de feta…

Fång kan ju också vara en följdsjukdom som så många andra men det hade den säkerligen fått oavsett bete på sommaren eller ej

Jag blir så trött på folk som tror att ogödslade beten är dåligt. Gödslade beten använder sig av det farliga sockret för att växa, dvs mindre fångrisk för hästen. OGRÄS innehåller massor av socker och ogräs blir man av med genom att…. gödsla betet! Att alltid ha en fånghäst på "smått" gräs är det sämsta man kan göra eftersom det nya lilla, späda gräset innehåller mest socker. 

Munkorg fingerar inte på högt gräs så vad gör man? Man har den stackars hästen på det farligaste lilla gräset för att hästen ska kunna noppa i sig… socker!

Aribigga
0

Jag har alltid haft james på samma bete som stora hästar och ökat motionen på sommaren. Det har fungerat bra för oss.

lurvponnyn.vimeddjur.se