Hingstpremiering - bruksprov
Om en treårig hingst visas på hingstpremieringen nu i höst och det skulle bli så att han uppnår de magiska 40 poängen, måste han avlägga bruksprov nu till hösten då eller det går att vänta med det?
Du behöver inte göra bruksprov. Hade han däremot varit äldre så ska det göras i år.
Veritas odium paretFörvånad

När måste bruksprov göras?
Vid tre eller fyra år. Lägst vid tre års ålder.

Om en treåring skulle gå igenom nu till hösten, kan man vänta med att göra bruksprov till nästa höst då, eller det måste göras till våren?
Ja, man kan göra det på hösten.
Men han måste ändå visas igen som 4-åring för fortsatt godkännande…

# 3 Hm, jag har sett en treårig hingst genomföra bruksprov. Dock gjorde bruksprovsdomaren klart att det bara kunde bli för "skojs skull" eftersom han ändå skulle vara tvungen att göra det som fyraåring för att bli godkänd… Detta var dock i mitten av 90-talet, så det har kanske blivit ändrat sen dess?
#7. Bruksprovet skall erläggas av 4-årig eller äldre hingst för att de skall bli fullt avelsvärderade.
Om ägaren önskar så får man göra provet vid 3 år.
Jag vet inte om jag är snurrig!
men man behöver väl bara göra provet 1 gång!?. Visar man en hingst på tex. 5 eller 6 år skall provet erläggas direkt vid det visningstillfället.

#8 Är det inte så att även om man gör provet vid tre års ålder, så måste man göra om det vid fyra? Eller?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#9. Nej, hingst som gör bruksprov som 3-åring behöver inte göra det sen. Bara visas exteriört och mätas som 4-åring.